• 0

samenwerking en software rechten

Hallo allemaal,

Even een vraagje over een bepaalde situatie die ik tegen kom waarvoor jullie hopelijk goede oplossingen zien.

 

Ik ben voor mijn bedrijf bezig om een samenwerking aan te gaan met een ander bedrijf. Beide krijgen we een aandeel in een BV waarin de huidige activiteiten van mij worden ondergebracht (ik wordt meerderheids aandeelhouder).

De andere partij brengt software in die zij reeds ontwikkeld hebben en zij passen deze software op hun kosten verder aan en ontwikkelen deze verder.

Het hele bedrijf zal dus eigenlijk op hun software gebasseerd worden.

 

Nu hadden ze als toevoeging voor de intentie verklaring voor de samenwerking echter de volgende zin als aanvulling:

 

"naam van partner" zal ten alle tijden eigenaar blijven van de ingebrachte software.

 

Nu zie ik daarin de volgende valkuilen:

 

[*]als ze failliet gaan gaat de stekker eruit en is de software eigenaar van curator en sta ik met lege handen (het geheel wordt ook op hun servers gehost)

[*]stel op een gegeven moment loopt niet alles zoals ze verwachten en ze willen de samenwerking beeindigen en uit de BV stappen (of het loopt zogoed dat ze hun aandeel (aan mij) willen verkopen). dan kan ik dus het gebruik van de software kwijtraken en daarmee eigenlijk het hele bedrijf

 

en zo zijn er nog wel meer van dergelijke situaties te verzinnen.

Aangezien het hele bedrijf (webshops, affiliate, dropshipping enz.) gebasseerd is op die software van hun is het voor mij essencieel dat ik hoe dan ook altijd gebruik kan blijven maken van die software en niet dat plots kwijtraak.

 

Echter ik begrijp hun punt wel omdat ze zelf die software ook voor diverse andere projecten gebruiken en dus de rechten willen houden.

 

Hoe kan je zoiets nu goed en voor beide partijen met optimale zekerheid regellen?

 

Daniël

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Daniel,

 

"naam van partner" zal ten alle tijden eigenaar blijven van de ingebrachte software.

 

Kan je hier niet een paar uitsluitings clausules inbouwen? (ik weet het niet hoor, heb hier geen verstand van)

bv.

[*]tenzij partner X falliet gaat,

[*]tenzij er ...?

 

Groeten Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Jeroen,

dat is een interesante optie om te onderzoeken, moet dan echter wel regelmatig opnieuw in escrow gegeven worden omdat er regelmatig iets aangepast zal worden (b.v. nieuwe functies maar ook nieuwe shops, aanpassingen in database, nieuwe partnershops enz.).

 

Joost... dat kan maar was benieuwd of er mensen zijn die met dit soort situaties bekend zijn en goed advies hebben.

Het punt is te belangrijk om een "hobby" oplossing voor te verzinnen.

Link naar reactie
  • 0

Om aan de discussie een andere dimensie toe te voegen:

 

Denk ook aan het feit dat alleen source code niet altijd voldoende is. Stel je voor je krijgt de source code maar is niet of nauwelijks voorzien van commentaar/documentatie. Dan wordt het onderhoud hiervan erg kostbaar qua tijd en geld.

 

Dit is niet om nog een beer op de weg neer te zetten, maar vraag bijvoorbeeld welke documentatie hun intern gebruiken. Zodat je kan inschatten of je hiermee uit de voeten kan mocht je daar op aangewezen zijn.

Link naar reactie
  • 0

De partner zal eigenaar blijven van de ingebrachte software. Ik neem aan dat dat inhoudt het eigendom van de source code. Je kunt dat laten staan maar daarnaast een clausule opnemen dat de nieuwe BV altijd het recht heeft om de software te blijven gebruiken, ook als partner zich terugtrekt.

Als jij Microsoft Office koopt, dan blijft MS eigenaar van de software, maar jij behoudt het recht om die kopie van de software te blijven gebruiken, ook als Microsoft failliet gaat of stopt met het maken van office. Zo moet kan het ook werken met jullie software.

 

Daarbij moet je dan wellicht nog een clausule opnemen dat als de partner ermee stopt, dat jij dan een kopie van de source hebt of krijgt en dat je het recht hebt om daarmee verder te gaan, en verder te ontwikkelen. Partner mag het dan na de splitsing verder ontwikkelen en verkopen en van alles, en de BV mag na de splitsing de software voor eigen gebruik verder ontwikkelen, maar niet aan derden verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Gaat de nieuwe onderneming deze software verder vermarkten, waarom wordt deze eigenlijk ingebracht?

 

Kan de nieuwe onderneming niet het gebruiksrecht kopen van deze software?

De nieuwe onderneming gaat die software niet verkopen nee, enkel gebruiken. Het betreft software die alle huidige software die mijn bedrijf (webshops en aanverwante systemen) zal gaan vervangen.

De software wordt ingebracht omdat dit samen met hun inbreng aan arbeid de waarde is die hun inbrengen.

Om aan de discussie een andere dimensie toe te voegen:

 

Denk ook aan het feit dat alleen source code niet altijd voldoende is. Stel je voor je krijgt de source code maar is niet of nauwelijks voorzien van commentaar/documentatie. Dan wordt het onderhoud hiervan erg kostbaar qua tijd en geld.

 

Dit is niet om nog een beer op de weg neer te zetten, maar vraag bijvoorbeeld welke documentatie hun intern gebruiken. Zodat je kan inschatten of je hiermee uit de voeten kan mocht je daar op aangewezen zijn.

Het is software die door hun zelf ontworpen en gebouwd is door programmeurs die ze in dienst hebben.

diezelfde programmeur(s) zullen dus ook de verdere ontwikkeling van die software blijven doen die dus in meerdere van hun projecten gebruikt zal worden. In hoeverre daar handleidingen en dergelijke van aanwezig zijn weet ik zo niet.

En uiteraard zal het dan nog lastig zijn om een programmeur te vinden die zo met die software verder kan blijven werken, maar de webshops blijven dan in elkgeval in de lucht.

De partner zal eigenaar blijven van de ingebrachte software. Ik neem aan dat dat inhoudt het eigendom van de source code. Je kunt dat laten staan maar daarnaast een clausule opnemen dat de nieuwe BV altijd het recht heeft om de software te blijven gebruiken, ook als partner zich terugtrekt.

Als jij Microsoft Office koopt, dan blijft MS eigenaar van de software, maar jij behoudt het recht om die kopie van de software te blijven gebruiken, ook als Microsoft failliet gaat of stopt met het maken van office. Zo moet kan het ook werken met jullie software.

 

Daarbij moet je dan wellicht nog een clausule opnemen dat als de partner ermee stopt, dat jij dan een kopie van de source hebt of krijgt en dat je het recht hebt om daarmee verder te gaan, en verder te ontwikkelen. Partner mag het dan na de splitsing verder ontwikkelen en verkopen en van alles, en de BV mag na de splitsing de software voor eigen gebruik verder ontwikkelen, maar niet aan derden verkopen.

Het probleem zit hem erin dat alles op hun servers draait, gaan ze failliet moet ik dat dus weer bij de curator gaan claimen.

En nog een probleem kan zijn dat hun software uit beheers lagen bestaat, mijn projecten draaien dus in hetzelfde pakket als hun andere projecten.

Bij faillisem ent moet ik dus een copie van het geheel kunnen verplaatsen naar eigen servers en bij stoppen samenwerking moet dat dus ook kunnen.

Bij office is dat makkelijk, daar blijft het gewoonweg op je computer draaien als microsoft verdwijnt, wordt enkel niet meer geupdate.

 

Vergelijk mijn situatie met b.v. mijnwebwinkel software. als dat bedrijf ooit failliet gaat wordt in principe de stekker uit hun servers getrokken en staan alle daarop gebasseerde shops in 1 keer op zwart en zijn volledig verdwenen (nu zal dat niet zo zwart/wit gebeuren maar kan wel) en staan alle shop eigenaren met lege handen en kunnen van 0 af aan opnieuw beginnen met bouwen van hun shop.

Link naar reactie
  • 0

Als je de hosting onderbrengt bij Rackspace of Amazon dan heb je een probleem minder, lijkt me. Dan blijft je site gewoon draaien wat het partner bedrijf verder ook doet, als het beheer van het account op naam staat van jouw BV. Ik zie geen reden waarom de site en de sofware op servers van die partner zou moeten draaien, is alleen maar extra risico, en het is nog duurder ook.

 

Daarnaast zou ik een actuele kopie van de source eisen. Als ze dat niet willen, dan zou ik daar zeker wat achter zoeken. Kan zijn dat je niet 123 een programmeur vindt die het systeem met die source kan onderhouden, maar zonder de source heb je sowieso niets.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit toch een vreemde constructie.

 

Het lijkt mij zuiverder wanneer de nieuwe bv de software koopt. De software ontwikkelaar brengt geld in, waarmee de software gekocht wordt.

 

Eventuele aanpassingen aan de software of updates worden dan betaald gedaan.

 

Hiermee is de nieuwe BV eigenaar van de software. Ook kun je in de toekomst wanneer het nodig is afscheid nemen van deze aandeelhouder, zonder dat dit ellende veroorzaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je de hosting onderbrengt bij Rackspace of Amazon dan heb je een probleem minder, lijkt me. Dan blijft je site gewoon draaien wat het partner bedrijf verder ook doet, als het beheer van het account op naam staat van jouw BV. Ik zie geen reden waarom de site en de sofware op servers van die partner zou moeten draaien, is alleen maar extra risico, en het is nog duurder ook.

 

Daarnaast zou ik een actuele kopie van de source eisen. Als ze dat niet willen, dan zou ik daar zeker wat achter zoeken. Kan zijn dat je niet 123 een programmeur vindt die het systeem met die source kan onderhouden, maar zonder de source heb je sowieso niets.

 

De software van hun heeft een aantal "lagen" ze hebben een super beheer account waarmee ze voor meerdere shops en projecten alles aansturen. meerdere bedrijven draaien dus op diezelfde software vanuit hetzelfde beheer systeem.

Daarnaast is het via hun lopen wel degelijk goedkoper, momenteel betaal ik al 3000 euro per jaar voor een halve server, bij rackspace zal dat als snel oplopen tot 10.000 per jaar voor een server. zoals het nu komt te draaien kost het niks.

 

Ben overigens ook met hun nog in gesprek hierover maar was benieuwd of hier standaard oplossingen voor zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit toch een vreemde constructie.

 

Het lijkt mij zuiverder wanneer de nieuwe bv de software koopt. De software ontwikkelaar brengt geld in, waarmee de software gekocht wordt.

 

Eventuele aanpassingen aan de software of updates worden dan betaald gedaan.

 

Hiermee is de nieuwe BV eigenaar van de software. Ook kun je in de toekomst wanneer het nodig is afscheid nemen van deze aandeelhouder, zonder dat dit ellende veroorzaakt.

 

 

Hun inbreng is nu juist die software, het aanpassen en uitbreiden daarvan en het verder blijven aanpassen en updaten.

Zij kunnen dat technisch beheer en dat aanpassen juist relatief goedkoop zelf doen omdat ze bepaalde aanpassingen ook weer in andere projecten kunnen gebruiken en aanpassingen voor andere projecten daarmee ook weer ebschikbaar komen voor mij.

Die software is dus nogal verweven in diverse bedrijven.

De constructie waarvoor gekozen is is juist vrij logisch in deze situatie maar heeft even deze specifieke situatie die goed omschreven moet worden.

Link naar reactie
  • 0

 

[*]als ze failliet gaan gaat de stekker eruit en is de software eigenaar van curator en sta ik met lege handen (het geheel wordt ook op hun servers gehost)

 

 

Een mogelijke oplossing is een geregistreerd pandrecht op de (meest recente versie van de) software, ter bescherming van jouw investering. Dat zou je kunnen combineren met een escrow, maar dat lijkt me overbodig. De wederpartij heeft er immers geen belang bij de software te laten verdwijnen, er draaien immers nog vele andere zaken op.

 

Pandrecht is een lastige oplossing, maar andere juridische mogelijkheden zie ik niet.

 

[*]stel op een gegeven moment loopt niet alles zoals ze verwachten en ze willen de samenwerking beeindigen en uit de BV stappen (of het loopt zogoed dat ze hun aandeel (aan mij) willen verkopen). dan kan ik dus het gebruik van de software kwijtraken en daarmee eigenlijk het hele bedrijf

 

Ik denk dat deze conclusie juist is. Je bent zo verbonden met hun software EN hardware dat een andere optie in de praktijk niet zal gaan werken. Financiële compensatie is dan de enige zinvolle oplossing, lijkt mij. Ook daar kan een pandrecht van pas komen.

 

Heb je trouwens gedacht aan een "change of control" clausule, voor het geval zij hun bedrijf verkopen en je dus met nieuwe partners in de gezamenlijke BV zit?

Tenslotte, je noemt het wat omslachtig, maar de nieuwe BV krijgt dus een licentie op de software, toch?

 

Tenslotte, zou een VOF misschien een betere oplossing zijn, dan is je partner mede verantwoordelijk terwijl ze nu neem ik aan als aandeelhouder cq software toeleverancier niet delen in de risico's.

 

Groet,

Anne

 

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

pandrecht klinkt als interesante oplossing, moet ik eens meer informatie over opzoeken.

 

En bedrijf krijgt inderdaad een soort van licentie op de software met als uitbreiding dat software dus steeds verder op onze wensen verder ontwikkeld wordt.

 

Change of controll clausule niet aan gedacht en ook nooit eerder van gehoord. maar moet ik eens naar kijken.

 

BV is specifiek voor gekozen om risico voor investeerder uit te sluiten (en uiteraard ook voor mij deels).

VOF zal partner niet zien zitten, ze hebben immers een minderheids aandeel en ik ben enige bestuurder (zij het met wat beperkingen waarbij ik toestemming van andere aandeel houder(s) moet hebben. VOF zou voor hun een tegroot risico zijn.

Link naar reactie
  • 0

Een goede oplossing zou zijn als je bij iedere update van de software een werkende versie van de hele site krijgt in een VMWare of VirtualBox omgeving. Als je die ergens te slapen zet op een server, dat kost weinig want die server heeft dan geen dataverkeer, dan kun je op ieder moment als je partner stopt of failliet gaat of je ruzie krijgt, je site activeren vanaf de vmware server en ben je in de kortste keren weer online. Daarbij wil je dan een tool om iedere dag een backup van de echte data (databases) te maken en te importeren in je virtuele server, zodat als je die online brengt, er ook actuele data in zit.

 

Als je partner nu zegt dat dat niet zomaar gaat met hun software, dan zou ik achter mijn oren krabben. Als zij zelf al niet eens in staat zijn om regelmatig een nieuwe snapshot in een virtual server omgeving te leveren, hoe moet jij dan verwachten dat een derde partij die je inhuurt om de software werkend te krijgen, dat gaat redden.

 

Met die snapshots moet je ook de source code krijgen, maar het probleem van source code is dat je nooit weet of die wel correspondeert met het werkende systeem, en dat je geen garantie hebt dat je die source ook tot een werkend systeem kan laten leiden. Er zijn bedrijven die dat voor je testen in het kader van een escrow overeenkomst, maar dat is zo wanstaltig duur dat je dat zeker niet kunt betalen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.