Featured Replies
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
bvanzaaijen
In mijn bedrijf heb ik iemand op het oog die mij 2 dagen kan assisteren bij het doen van administratief werk. Ik vraag me af hoe ik dit contractueel juridisch/fiscaal gezien het beste kan regelen. Met haar ben ik reeds overeengekomen dat zij zelf haar loonbelasting e.d. betaalt.
Zaken die van belang kunnen zijn bij deze casus:
- Haar man heeft een eigen bedrijf
- Naast de werkzaamheden die ze voor mij zal verrichten heeft ze geen andere inkomsten/werkzaamheden
Na enig onderzoek zie ik tot nu toe twee mogelijkheden:
1) Zij vraagt bij de belastingdienst een VAR verklaring aan en stuurt mij maandelijk een faktuur. Vragen die ik hierbij heb:
- Is dit mogelijk als zij zelf geen eigen bedrijf heeft?
- Kan zij via het bedrijf van haar man een VAR verklaring aanvragen en via het bedrijf van haar man ons faktureren?
- Wat zijn de risico's van deze optie? Ik las dat de belastingdienst achteraf alsnog kan zeggen dat er sprake is van een arbeidsrelatie, waardoor ik alsnog alle werkgeverspremies/loonbelasting moet betalen?
2) Ik stel een detacheringscontract op met het bedrijf van haar man, waarin verklaard wordt dat zij in dienst is bij haar man en deze ze bij mij gedetacheerd is. Vragen die ik hierbij heb:
- Is dit mogelijk?
- Wat zijn de voor- en nadelen?
Dit zijn de twee opties die ik tot nu toe zie. Ik ben erg benieuwd naar uw mening hierover, met namen over de (verschillen in) risico's tussen deze twee opties. En of dat het evt. gecombineerd moet/kan worden?
Wellicht zie ik andere manieren om dit te regelen over het hoofd. Indien u van mening bent dat dit zo is, hoor ik dit ook graag.
Met vriendelijke groet,
B van Zaaijen