Ga naar inhoud

VAR contract of detacherings contract ?

Geplaatst:

bvanzaaijen

In mijn bedrijf heb ik iemand op het oog die mij 2 dagen kan assisteren bij het doen van administratief werk. Ik vraag me af hoe ik dit contractueel juridisch/fiscaal gezien het beste kan regelen. Met haar ben ik reeds overeengekomen dat zij zelf haar loonbelasting e.d. betaalt.

Zaken die van belang kunnen zijn bij deze casus:

- Haar man heeft een eigen bedrijf

- Naast de werkzaamheden die ze voor mij zal verrichten heeft ze geen andere inkomsten/werkzaamheden

Na enig onderzoek zie ik tot nu toe twee mogelijkheden:

1) Zij vraagt bij de belastingdienst een VAR verklaring aan en stuurt mij maandelijk een faktuur. Vragen die ik hierbij heb:

- Is dit mogelijk als zij zelf geen eigen bedrijf heeft?

- Kan zij via het bedrijf van haar man een VAR verklaring aanvragen en via het bedrijf van haar man ons faktureren?

- Wat zijn de risico's van deze optie? Ik las dat de belastingdienst achteraf alsnog kan zeggen dat er sprake is van een arbeidsrelatie, waardoor ik alsnog alle werkgeverspremies/loonbelasting moet betalen?

2) Ik stel een detacheringscontract op met het bedrijf van haar man, waarin verklaard wordt dat zij in dienst is bij haar man en deze ze bij mij gedetacheerd is. Vragen die ik hierbij heb:

- Is dit mogelijk?

- Wat zijn de voor- en nadelen?

Dit zijn de twee opties die ik tot nu toe zie. Ik ben erg benieuwd naar uw mening hierover, met namen over de (verschillen in) risico's tussen deze twee opties. En of dat het evt. gecombineerd moet/kan worden?

Wellicht zie ik andere manieren om dit te regelen over het hoofd. Indien u van mening bent dat dit zo is, hoor ik dit ook graag.

Met vriendelijke groet,

B van Zaaijen

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

dag B van Zaaijen

Als zij (of ze werkt voor de zaak van haar man of niet) maar 1 opdrachtgever heeft (jij), dan is er gewoon sprake van een (loon)dienstverband. Welke VAR zij ook zal kunnen overleggen, accepteer het niet.

Twee uitwegen:

1. zij is sociaal verzekeringsplichtig via de onderneming van haar man (dan draagt zijn onderneming de belasting en premies af, check dit dus goed, want tussen echtelieden geldt doorgaans geen gezagsverhouding en dus geen sociale premieplicht!)

2. payrolling

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

bvanzaaijen

• Auteur

Beste Joost,

Veel dank voor je 1e reactie.

Ze heeft maar 1 opdrachtgever (ik), dus als ik jou goed begrijp is er dus sprake van een (loon)dienstverband.

Nav de uitwegen die je noemt

1. Dit is wel wat we afgesproken hebben, maar of dit gedaan wordt check ik niet.

2. Payrolling, zou dit ook kunnen plaatsvinden via het bedrijf van haar man? Wat voor stappen zouden wij hiervoor moeten zetten? Zijn er voor mij en voor haar nog nadelen/voordelen van deze constructie? (mbt kosten, opbouwen van ontslagvergoeding etc..)

Mvgr,

B van Zaaijen

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Of je nu extern gaat payrollen of via de onderneming van haar man: ze moet gewoon sociaal verzekerd zijn, wil jij geen problemen hebben.

Neem dit gewoon op als verplichting in het freelancecontract.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

bvanzaaijen

• Auteur

OK dank.

Welke vorm raad je aan: VAR of Payrolling?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

zoals gezegd zou ik de VAR alleen accepteren als je zeker weet dat er sociale premies afgedragen worden voor haar.

Payrolling is dan de overbodige duurdere optie.

groet

Joost

Geplaatst:

bvanzaaijen

• Auteur

Dan begrijp ik het verschil tussen VAR en payrolling nog niet.

Bij VAR stuurt zij mij iedere maand een faktuur voor bruto loon + werkgeverskosten.

En bij payrolling stuurt haar man mij een faktuur voor bruto loon + werkgeverskosten.

Dit kost dan toch hetzelfde? (waarschijnlijk zie ik het verkeerd)

En zitten hier juridisch nog verschillende tussen?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

[*]Bij een VAR is de onderneming van haar man de werkgever. Die factureert het overeengekomen uurtarief aan jouw bedrijf.

[*]Bij payrolling is zij in loondienst van het payrolbedrijf. Payrolbedrijf factureert aan bedrijf man en bedrijf man factureert aan jou. Geen VAR nodig.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Klantenteam

Beste mijnheer Van Zaaijen,

Een payrollconstructie is een goeie oplossing wanneer een freelancer niet over een geldige Verklaring Arbeidsrelatie Winst Uit Onderneming beschikt (VAR-WUO). De medewerker komt in dat geval op de loonlijst van een payrollorganisatie.

Alle afdrachten maar ook garanties voor de freelancer met betrekking tot de sociale zekerheden worden via een payrollconstructie ingeregeld. Bovendien wordt de flexibiliteit om een medewerker in te zetten wanneer dit nodig is gehandhaafd. Tussen de payroll leveranciers zijn veel verschillen te waarnemen.

Succes met uw zoektocht!

Met vriendelijke groet,

Bram van Veen

[mod edit: zelfpromotie verwijderd, lees aub de gebruiksvoorwaarden van Higherlevel]

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.