• 0

Vraagje over het oprichten van een VOF

Beste forumleden,

 

Na het verder uitwerken van mijn plannen, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een VOF in Nederland wil gaan oprichten. Dit ga ik doen zodat mijn toekomstige klanten zaken kunnen doen met een Nederlands bedrijf en dat ik ze een gewone Nederlandse factuur kan sturen met BTW en (Ideal) betaling via een Nederlandse bank. (Ik heb al een bedrijfje in Spanje met als rechtsvorm S.L.L (sociedad limitada laboral), maar denk dat het klantvriendelijker is om ook een Nederlands bedrijf te hebben)

 

Eerst was ik van plan om me als eenmanszaak in te schrijven bij de KvK, maar ik heb begrepen dat dat niet kan omdat ik in Spanje woon en dus belastingplichtig ben in Spanje (klopt dit?)

 

Als ik een VOF opricht samen met bv mijn vader, en hij alleen maar een stille vennoot is, heeft dit dan gevolgen voor hem? Zijn hier bepaalde punten waar we dan op moeten letten? Is het bijvoorbeeld mogelijk om in de statuten te laten opnemen dat alle verantwoordelijkheden voor mijn rekening komen?

 

Ik kan zelf geen problemen bedenken, maar misschien zie ik iets over het hoofd. (de zaak heeft geen leningen nodig, ik laat goede algemene voorwaarden opstellen door een advocaat, er komt geen personeel, ik zorg dat de boekhouding picobello in orde is en doe alles om de klanten tevreden te houden)

 

Mis ik iets? (behalve klanten)

 

Met vriendelijke groet

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

VOF is in basis volledige hoofdelijke aansprakelijkheid voor alle vennoten. Dat is qua risico dus niet optimaal.

 

Een CV kent stille vennoten. Daar heb je die term waarschijnlijk vandaan, wordt veel gebruikt voor vastgoedprojecten e.d. Een BV zou ook een optie kunnen zijn omdat de BV zelf aansprakelijk is. Je kan als Spaans bedrijf een BV hebben dus dat zou wellicht eenvoudiger zijn. Of er een verplichte Nederlandse bestuurder moet zijn is me niet bekend maar ik verwacht het niet.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Een BV zou ook een optie kunnen zijn omdat de BV zelf aansprakelijk is. Je kan als Spaans bedrijf een BV hebben dus dat zou wellicht eenvoudiger zijn.

 

Ja, had ik ook al nagedacht over een BV, maar is het niet zo dat je verplicht een dga salaris uit een BV moet betalen? (omdat ik in de eerste periode niet verwacht dat ik heel erg veel omzet ga halen leek me dat een beetje overdreven)

 

Met vriendelijke groet

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Overdreven bij keuze van rechtsvorm is het niet snel, eerder de beste opties zoeken en vergelijken.

 

Over het minimum salaris en de uitzonderingen daarop moet je even op het forum gaan zoeken, daar is veel over te vinden. Er is sowieso meer dan alleen de eenmanszaak en de vof en gezien je meer complexe situatie met het buitenland is goed advies verplichte kost in deze.

 

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Overdreven bij keuze van rechtsvorm is het niet snel, eerder de beste opties zoeken en vergelijken.

Daar moet ik je helemaal gelijk in geven.

 

Over het minimum salaris en de uitzonderingen daarop moet je even op het forum gaan zoeken, daar is veel over te vinden.
Ik ben al druk aan het lezen ;)

Er is sowieso meer dan alleen de eenmanszaak en de vof en gezien je meer complexe situatie met het buitenland is goed advies verplichte kost in deze.
Mee eens, ik ben me nu een beetje aan het voorbereiden zodat ik niet zo dom overkom als ik in gesprek ga met een adviseur.

 

Bedankt

Joost

 

 

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 1

Eerst was ik van plan om me als eenmanszaak in te schrijven bij de KvK, maar ik heb begrepen dat dat niet kan omdat ik in Spanje woon en dus belastingplichtig ben in Spanje (klopt dit?)

 

Nee, dit klopt niet. Ook als je in het buitenland woont, kun je een eenmanszaak exploiteren in Nederland. Je bent dan weliswaar belast voor je wereldinkomen in Spanje, maar de winst van de Nederlandse eenmanszaak is toegewezen aan Nederland. Voor dat deel van je inkomen krijg je dan in Spanje een voorkoming dubbele belasting.

Link naar reactie
  • 0

Nee, dit klopt niet. Ook als je in het buitenland woont, kun je een eenmanszaak exploiteren in Nederland. Je bent dan weliswaar belast voor je wereldinkomen in Spanje, maar de winst van de Nederlandse eenmanszaak is toegewezen aan Nederland. Voor dat deel van je inkomen krijg je dan in Spanje een voorkoming dubbele belasting.

 

Bedankt voor je antwoord, ik ga me beter informeren. :-[

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost! Een zeer goede column! erg leerzaam!

 

Alleen nog even een vraagje...

 

(uit de column van Joost) Ad 1: in de wet staat nergens dat het aantal uren werk in de week van invloed is op het fictief loon. Echter, ervaring leert dat de fiscus bij parttime werken akkoord gaat met een parttime factor op het gebruikelijk loon. Regels 2 en 3 even buiten beschouwing, zou je bij 2 dagen werk per week kunnen verzoeken om een loon van 2/5e maal € 41.000.

 

Dus als ik het goed begrijp dan kan ik verzoeken om bijvoorbeeld alleen loon te ontvangen over de dagen dat ik echt aan het werk ben voor de BV? Stel dat ik maar twee dagen per maand een workshop geef dan kan ik verzoeken om een loon van 1/10 maal € 41.000. Dit klinkt te mooi om waar te zijn :)

 

Bedankt

De andere Joost ;D

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Hoi andere Joost

 

Fictief loon in relatie tot parttime werken, is geen wet. Als de verdiensten echter beperkt zijn dan zal een dergelijk verzoek wel gehonoreerd worden.

 

Verdien je met 1 dag werk per week voor je BV 10K per maand, dan zul je wel begrijpen dat je dan niet wegkomt met 1/5e van 41K op jaarbasis als fictief loon.

 

Groet de niet Spaanse Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Verdien je met 1 dag werk per week voor je BV 10K per maand, dan zul je wel begrijpen dat je dan niet wegkomt met 1/5e van 41K op jaarbasis als fictief loon.

Dat begrijp ik helemaal, dat is ook niet mijn bedoeling. Het zou alleen mooi zijn want dan kan ik heel low-budged beginnen. Als het nodig is heb ik in Spanje een bedrijf en factureer ik het "te veel verdiende" gewoon daar.

 

(Het opstarten van een Nederlandse onderneming is eigenlijk alleen maar voor de workshops en het eerste contact met de klanten, daarna leg ik ze wel uit dat we eigenlijk een Spaanse onderneming zijn dus dat verdere facturen uit Spanje komen, en dat ik alle bijkomende kosten voor mijn rekening neem)

 

Met vriendelijke groet

Joost

 

P.S Ik neem aan dat ik in een later stadium mijn uren/loon kan bijstellen

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Voor dat je met de uitwerking begint, zou ik wel even een fiscalist raadplegen. Het is mij nog niet duidelijk wat je wil gaan doen en waar je het wil gaan doen - en dat zijn wel twee cruciale vragen voor wat betreft waar de belastingheffing plaats gaat vinden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Voor dat je met de uitwerking begint, zou ik wel even een fiscalist raadplegen.

Dat ga ik zeer zeker doen. Op dit moment ben ik me aan het oriënteren naar de beste optie, zodat ik later een wel overwogen keuze kan maken.

Het is mij nog niet duidelijk wat je wil gaan doen en waar je het wil gaan doen - en dat zijn wel twee cruciale vragen voor wat betreft waar de belastingheffing plaats gaat vinden.

 

Ik probeer het even in het kort samen te vatten:

 

Samen met mijn vrouw (Spaanse nationaliteit) heb ik (Nederlander) een bedrijfje in het verzorgen en beheren van AdWords voor klanten. We zijn 'Google AdWords Certified Partner' en doen dit met veel plezier.

 

Doordat het hier in Spanje economisch heel erg slecht gaat, hebben we besloten dat we onze diensten ook in Nederland willen gaan aanbieden.

 

Hier op het Higherlevel kreeg ik de tip om workshops te gaan organiseren en daar de deelnemers uit te leggen hoe ze op een goede en winstgevende manier gebruik kunnen maken van AdWords. (ik leg ze stap voor stap uit hoe AdWords werkt en ze gaan naar huis met een paar werkende advertenties)

 

Een deel van de workshops gaat in Nederland plaats vinden en voor de deelnemers die dat leuk vinden bestaat er ook de mogelijkheid om in Spanje een workshop bij te wonen.

 

Buiten die cursussen bieden wij ook de mogelijkheid voor accountbeheer, accountoptimalisatie en inhouse marketing.

 

Dus in het kort, voor de workshops kom ik naar Nederland en de rest van mijn werkzaamheden doe ik vanuit Spanje. Ik snap dat ik ook alles vanuit Spanje zou kunnen factureren, maar het lijkt me klantvriendelijker als klanten bij het eerste contact gewoon zaken kunnen doen met een Nederlands bedrijf (geeft meer vertrouwen dan een bedrijf in het buitenland)

 

Als mensen na de workshop willen dat ik hun AdWords verzorg of als ze andere diensten willen afnemen, dan wilde ik dat vanuit onze Spaanse S.L.L doen. (want uiteindelijk was het hele verhaal begonnen om meer omzet te generen in ons Spaanse bedrijf)

 

Sorry voor het misschien warrige verhaal, maar ik geef graag meer uitleg als dat nodig is.

 

Met vriendelijke groeten

joost

 

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.