• 0

Hoe krijg ik als prototypebouwer meer opdrachten?

Hallo allemaal,

 

Sinds ongeveer drie jaar ben ik prototypebouwer en heb in die tijd al verschillende proto’s gebouwd voor bedrijven en particulieren.

Aan de hand van de informatie die een opdrachtgever mij verstrekt onderzoek ik de mogelijkheden van een prototype. Daarbij moet ik vaak dingen uitproberen en experimenteren met materialen. Meestal maak ik ook een 3D CAD model wat dan ook weer gebruikt kan worden om mijn cnc freesmachine aan te sturen.

Het resultaat tot hier bespreek ik met de opdrachtgever. Omdat ik vind dat ik een beginner ben en nog veel moet leren, werk ik tot hier op basis van no cure no pay. Wanneer het niet voldoet aan de eisen van de opdrachtgever, zijn er geen kosten verschuldigd. Als het wel voldoet dan maak ik een offerte en begin ik na goedkeurig aan de vervaardiging.

 

Ik ben er op dit moment nog niet fulltime mee bezig maar zou dat in de toekomst wel graag willen. Ook wil ik graag meer ervaring opdoen en dat krijg je volgens mij voornamelijk door er veel mee bezig te zijn. Eigenlijk ben ik dus opzoek naar meer opdrachten.

 

Hoe krijg je als (beginnend) prototypebouwer meer bekendheid?

Hoe kunnen potentiële opdrachtgevers mij vinden?

Ik kan me wel aanmelden bij de gouden gids en een linkje op startpagina plaatsen en dat soort dingen maar dat geeft mij zo het gevoel van schieten met hagel (dat hoeft overigens niet verkeerd te zijn).

Bestaat er iets als een “vereniging van prototypebouwers” waar ik me kan inschrijven (NOVU)?

 

De opdrachtgevers die ik tot nu toe gehad heb, hebben mij voornamelijk gevonden via Google.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je geeft aan dat de vorige opdrachtgevers via Google er zijn gekomen. Heb je hier veel moeite voor gedaan? En zijn deze klanten via de natuurlijke zoekresultaten of via Google Adwords op de site gekomen? Als er hier nog veel ruimte ligt voor verbetering, is het een optie om hier meer tijd/geld aan te besteden.

Link naar reactie
  • 0

De opdrachtgevers die ik tot nu toe gehad heb, hebben mij voornamelijk gevonden via Google.

Weet je ook wat deze mensen zochten toen ze je vonden? Als je weet welke zoekwoorden je klanten gebruiken om jouw diensten te vinden, dan zou je dit kunnen gebruiken als uitgangspunt voor een AdWords campagne. Als je niet weet wat deze mensen zochten, dan is het misschien een idee om een statistiek programma op je site te installeren. (dan kan je zulke dingen namelijk wel zien)

 

Met vriendelijke groet

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Als je niet weet wat deze mensen zochten, dan is het misschien een idee om een statistiek programma op je site te installeren. (dan kan je zulke dingen namelijk wel zien)

 

Dit is wel iets grappigs, ik ken een product waarvan klanten de naam niet eens uit kunnen spreken. Ondanks dat laat het statistiek programma zien dat 75% van de mensen binnen komt door te googlen op die onmogelijke naam. De grap is dat de verkoper uiteindelijk nog niet weet waar die mensen van het product gehoord hebben.

 

Voor de verkoper is dit geen probleem, hij weet dat het voornamelijk door online forums komt waar zijn product genoemd wordt en deze mensen vervolgens zijn product proberen en dit door mond-op-mond reclame verder verspreiden. Mocht de verkoper nou meer bekendheid willen dan is het echter verstandig om uit te zoeken via welk forum de meeste mensen én het meest effectief te bereiken zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dit is wel iets grappigs, ik ken een product waarvan klanten de naam niet eens uit kunnen spreken. Ondanks dat laat het statistiek programma zien dat 75% van de mensen binnen komt door te googlen op die onmogelijke naam. De grap is dat de verkoper uiteindelijk nog niet weet waar die mensen van het product gehoord hebben.

 

Maar .... verkoopt hij dat product met die onmogelijke naam?... Als hij het verkoopt dan maakt het toch niet uit waar de mensen over het product gehoord hebben. (of begrijp ik jouw punt niet? )

 

EDIT ik had bovenstaande niet goed gelezen

 

Groeten

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

De opdrachtgevers die ik tot nu heb gehad zijn via de natuurlijke zoekresultaten op de site gekomen.

 

De meeste mensen die een prototype willen laten maken zullen denk ik als eerste iets als “prototype” of “prototypebouw” in Google intypen. Het lijkt me dan ook zeker de moeite waard om eens iets met Google Adwords te doen.

Link naar reactie
  • 0

Kun je diensten bedenken die aanvullend op jou zijn? Dat mensen die een prototype willen laten bouwen ook andere diensten nodig hebben. Ik zou het niet direct kunnen bedenken maar die zijn er vast. Neem contact op met mensen die aanvullende diensten aanbieden en kijk of ze jouw diensten mee willen verkopen of als mensen ernaar vragen in ieder geval naar jou door willen sturen.

 

Verder heb ik te weinig kaas gegeten van die markt om je goede tips te kunnen geven. Waar je aan kunt denken is lezingen, studiedagen ed. waar ook potentiële opdrachtgevers zijn. Maar in hoeverre die er in jouw "branche" zijn is de vraag.

 

De klanten tot nu toe: hebben die niet een netwerk met andere mensen die in een vergelijkbaar stadium zitten? Zorg dat er mond-tot-mond reclame plaats vindt, dat blijkt iedere keer weer de beste reclame te zijn.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Heb je de novu al laten weten dat je bestaat?

En waarom ken ik je niet?

Ik wil graag eens met je praten hoor,werk zat!

Het probleen is dat als je een prototype nodig hebt, je vaak nog op de markt moet verschijnen en dus nog geen omzet hebt en dus niet kan betalen.

Als je een beetje adem hebt en inschattingsvermogen wil ik je van harte verwelkomen in mijn sociale netwerkje, we zijn druk aan't ontwerpen, zagen, plakken etc.

Ik ben bang dat je in de wereld van uitvinders terecht komt, raar volk hoor! ;D

Groet ,Joop

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Wat voor soort prototypen bouw je? Moet ik denken aan metaal, kunststof of electromechanisch? Mock-ups of schaalmodellen? Industriële producten (werktuigbouw) of consumentengoederen (industrieel ontwerp)? Aan de hand van deze segmentering kun je volgens mij relevante ontwikkelaars zoeken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er zijn inderdaad wel partijen die uitvinders begeleiden van idee tot product. Uitvinders zijn niet altijd goede prototypebouwers en misschien is het dus wel goed om eens contact op te nemen met die partijen.

 

Ik weet dat voor veel mensen het laten maken van een prototype duur is. Daarom denk ik dat het voor potentiële opdrachtgevers interessant kan zijn om van mijn dienst gebruik te maken omdat ik op dit moment vind dat een opdrachtgever niet hoeft te betalen voor mijn leertraject.

 

Ik heb de gereedschappen en machines voor het bewerken van hout, kunststoffen en non-ferrometalen.

In eerste instantie pak ik alles aan. Mijn onderzoek naar de mogelijkheden van een prototype is ook bedoeld om te bekijken of het binnen mijn mogelijkheden ligt.

 

Ik vind het overigens geen probleem om in de wereld van uitvinders terecht te komen :)

 

Link naar reactie
  • 0

Bij het bouwen van prototypes hoort meestal ook een eerste beoordeling van de vinding. De technische haalbaarheid en ook de commerciele mogelijkheden moeten worden afgetast. Eenvoudigweg een prototype bouwen tegen betaling leidt vaak tot teleurstelling van de uitvinder.

Zelf maak ik altijd eerst een funktiemodel, een soort houtje touwtjemodel, waar ik een werking mee kan aantonen, en daarna ga ik in samenwerking met vakmensen uit bijvoorbeeld de metaal een prototype ontwikkelen en hierbij betrekken we ook de mensen die met het product moeten gaan werken.

Tijdens dit traject is het belangrijk om ook de mogelijke afnemers van het product te polsen, omdat je dan zicht op de marktkansen krijgt.

 

Dus in mijn ogen is prototypebouwen maar een stukje van het geheel en hebben uitvinders behoefte aan meer. Dus ik zou om meer handel te hebben zeker het andere deel ook gaan aanbieden bijvoorbeeld door samen te gaan werken met andere deskundigen zoals al door anderen is gesuggereerd.

 

succes ermee

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf ben ook een prototypebouwer, maar wij doen absoluut niet hetzelfde: ik ben namelijk elektronica-prototypebouwer (en ontwikkelaar). Een prototype kan alles zijn van een website tot een printplaat tot een mechaniek of een beeld. Zorg dat je zelf weet waar jij van dienst kan zijn! En maak dit ook naar buiten duidelijk.

 

Ik vermoed dat het volgende wat ik schrijf universeel is, ik vertel het nu vanuit mijn kant, hier kan je zelf een draai aan geven:

Wat voor mij erg fijn werkt is het vinden van een klant die redelijk veel behoefte heeft aan mijn kennis en werkplaats, maar geen zin heeft om dit zelf neer te zetten.

 

Dit soort bedrijven vindt ik in de mechanica: geen kaas van elektronica gegeten hebben, maar door de nieuwe wensen van de markt wel die richting op willen gaan. Voor dit soort klanten lever ik proto`s, ontwikkelwerk, en de uiteindelijke producten.

Op deze manier hoeft niet iedere proto die je maakt uit te groeien tot succes omdat jou klanten meerdere projecten hebben lopen en je eigenlijk deel uit kan maken van het ontwikkelwerk. Ook hoef je niet iedere keer nieuwe klanten te zoeken.

 

In het begin heb ik enkel op betaalde basis gewerkt voor het ontwikkelwerk, maar nu mijn bedrijf langer staat en mij meer zekerheid biedt kan ik ook risico`s nemen door op no cure - no pay basis te werken: ik ontwerp een product en produceer dit op bestelling. De proto`s geef ik aan mijn klant om te verkopen en slaat het aan dan heb ik er een product bij. Ik denk niet dat je alleen dit moet doen omdat het veel investeringen vraagt waar je niet van weet of het iets wordt.

 

Hoe denken klanten erover om op no cure - no pay basis te kopen? Als ze echt vertrouwen hebben in het product mag het toch wel wat geld kosten. Als ze zelf geen vertrouwen hebben dan valt er misschien wel wat te halen, maar dan moet jij je klanten zien te overtuigen.

 

Op dit moment kan ik voor sommige klanten een dergelijk traject aanbieden omdat ik denk dat de producten zullen verkopen, maar de klant niet voldoende vertrouwen heeft om het ontwikkel/proto traject te betalen. Dan verdien ik de moeite terug als het product wel verkoopt.

 

Wat ik je verder nog in overweging wil geven is de markt waarop jij je begeeft: voor de eerste proof-of-concept modellen is niet altijd veel geld beschikbaar, en het genereert enkel inkomsten als jij uren maakt. Echter is tijdens de crisis hier behoorlijk op bezuinigd (zeker op het uitbesteden hiervan). Dan zit jij dus zonder inkomsten op dat moment. Kan jij je diensten niet uitbreidden naar bijv. kleine serieproductie zodat je zelf wat dingen kunt "leveren" aan de klanten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.