Ga naar inhoud
Geplaatst:

rocro

hallo,

Omdat de banken nogal moeilijk doen om een rekening courant te krijgen. heb ik 5000 euro via familie kunnen lenen.

Nu is mijn vraag kan dit bedrag direct op mijn zakelijk rekening worden gestort. Of moet ik voor de boekhouding en de belasting hier eerst iets voor vast leggen?(of iets anders doen)

ik wil niet achteraf problemen krijgen met de vraag waar de 5000 euro ineens vandaan komen.

grt

roy

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

dag Roy

Een overeenkomst van geldlening is wel aan te raden ja. Geld kan direct op rekening van je onderneming gestort worden.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

ronaldinho

Als startende ondernemer is het mogelijk om de lening aan te laten merken als durfkapitaal (tante agaathlening). Hoewel de voordelen flink beperkt zijn, kan het de financierders nog altijd wat opleveren - mits je aan de voorwaarden voldoet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Als startende ondernemer is het mogelijk om de lening aan te laten merken als durfkapitaal (tante agaathlening). Hoewel de voordelen flink beperkt zijn, kan het de financierders nog altijd wat opleveren - mits je aan de voorwaarden voldoet.

Welke voordelen zie je dan nog voor durfkapitaal vanaf 1-1-2011?

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

ronaldinho

Vrijstelling in box 3 en vooralsnog een (aflopende) extra heffingskorting. Als je toch al min of meer aan de voorwaarden voldoet, is het zonde om het te laten lopen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

aan de andere kant is de rente maximaal wettelijk, dus 3%. Ook geen fijn rendement ;)

Geplaatst:

ronaldinho

Effectief is dat vergelijkbaar met 5,2% op niet-durfkapitaal: 3% rente, 1,2% box-3-heffing en 1% heffingskorting. Ongetwijfeld zal een bank een hogere rente vragen, maar in familieverhoudingen ligt dat nog wel eens anders.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

bezien vanuit de familieverhouding inderdaad, maar als ik investeer in een onderneming dan is 5,2% ook mager gezien het risico ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.