• 0

Welke voorwaarden in offerte te bouwen website opnemen

Voor mijn bedrijf heb ik verschillende bedrijven gecontacteerd om offertes te laten opmaken voor een website naar mijn mensen te bouwen.

 

Uiteindelijk tot alle tevredenheid bij één bedrijf tot een vergevorderd stadium gekomen waarin de uiteindelijke offerte is opgemaakt.

Ik ben in principe akkoord met de prijs en de te leveren diensten etc.

 

Alleen waar ik nu nog over val zijn de algemene voorwaarden.

Welke algemene voorwaarden zijn voor mij belangrijk om te laten opnemen in de offerte?

En dan vooral gericht op het eigendom van de website. Zoals het nu beschreven staat, ben ik na betaling eigenaar van het merk, de domeinen, de teksten, klanten etc, maar niet van het systeem achter de website.

Hoe zit dit als ik de website in de toekomst zou willen verkopen?

Zijn dit soort afspraken normaal?

Wat kan ingebouwd worden om meer zekerheid te bieden om de continuïteit ook te waarborgen, mocht het te leveren bedrijf failliet gaan?

 

Ik heb gezocht op HL, maar niks specifieks kunnen vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

De afspraak dat het systeem, vaak een content management systeem, eigendom blijft van de websitebouwer is normaal bij een systeem dat de websitebouwer zelf in beheer heeft. Dit is vaak om de kosten voor de klant te drukken. Zo'n systeem wordt bij meerdere klanten gebruikt. Als het een zogenaamd open source systeem is dan is het raar.

 

Als je de website eventueel later wil doorverkopen moet je in de voorwaarden vast laten leggen dat jij daar het recht op hebt. Dat is bij de meeste partijen namelijk standaard niet mogelijk.

 

Wat betreft de continuïteit zou ik een clausule (laten) maken waar staat dat je bij faillissement van het bedrijf het recht krijgt om het systeem en de broncode verder te gebruiken en te ontwikkelen bij een eventueel ander bedrijf. Of het laten doorontwikkelen van een softwarepakket bij een andere leverancier in de praktijk makkelijk zal gaan is een tweede. Maar meer dan dit zal je niet kunnen vastleggen.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • -1

Gewoon niet mee akkoord gaan. Ik geloof dat de Nederlandse ICT branche het normaal vindt om de rechten bij de makers te houden. Ik vind dat abnormaal, als je betaald is het van jou. Wel vastleggen anders krijg je dit soort gekken.

 

edit - nog slaapdronken,"het systeem" heb ik geen antwoord op 123. Wat je wel vaak ziet is dat het "eigen" cms, gewoon een (gedeelte van) opensource is. En dat is nu juist de clou de open source, het betekend niet dat het "gratis is" , maar dat de bron open is , en dus ook voor jou beschikbaar moet worden gesteld...

Link naar reactie
  • 0

Gewoon niet mee akkoord gaan. Ik geloof dat de Nederlandse ICT branche het normaal vindt om de rechten bij de makers te houden. Ik vind dat abnormaal, als je betaald is het van jou. Wel vastleggen anders krijg je dit soort gekken.

 

rk, ik vind je redenering een beetje kort door de bocht. Als je ergens voor betaald is het meestal van jou. Maar als je een huis huurt betaal je er ook voor, maar is het niet van jou.

 

Hetzelfde geldt voor sommige internetdiensten of softwarepakketten. Als de ontwikkelaar hetzelfde product bij meerdere klanten kan gebruiken dan is het logischerwijs goedkoper om dit te verhuren (eventueel voor onbeperkte tijd, maar in ieder geval geen eigendom van de klant) dan om een volledig maatwerkpakket voor de klant te ontwikkelen.

 

Dus je kan wel de volledige rechten krijgen op zo'n pakket. Maar dan betaal je er ook voor.

 

edit: rk, ik ga er in dit geval vanuit dat het inderdaad een pakket is dat niet uit een open souce oplossing bestaat. Anders is zo'n bedrijf fout bezig.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Het gaat inderdaad om een CMS pakket dat door het betreffende bedrijf zelf ontwikkeld is.

 

Maar als ik dan zou gaan verkopen in de toekomst (de website), dan kan de kopende partij gewoon alles laten doorlopen bij dit bedrijf, maar wat als de kopende partij dat niet wil?

 

En de opbrengsten van de verkoop, komen geheel bij mij terecht, of gaat er nog een deel naar de bouwer van de website?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik dan zou gaan verkopen in de toekomst (de website), dan kan de kopende partij gewoon alles laten doorlopen bij dit bedrijf, maar wat als de kopende partij dat niet wil?

 

Belangrijk om te weten is of een andere partij verder mag bouwen aan dit closed source systeem. (en of dit ook mogelijk is, heb je bijv. toegang tot de broncode op de server?) Wanneer dit niet mag, leg je jezelf wel erg vast. Ook staan andere bedrijven er meestal niet om te springen, om zaken te gaan aanpassen in een systeem dat ze niet zelf ontwikkeld hebben. Het kan een argument zijn om toch voor open source te kiezen.

 

En de opbrengsten van de verkoop, komen geheel bij mij terecht, of gaat er nog een deel naar de bouwer van de website?
Normaal gesproken (maar ik heb niet de voorwaarden) krijg je het gebruiksrecht van het CMS. De website kun je dan gerust verkopen aan een andere partij. Dit recht is dan overdraagbaar.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik geloof dat de Nederlandse ICT branche het normaal vindt om de rechten bij de makers te houden.

De Nederlandse wet ook, trouwens...

 

Wat een eigen CMS betreft gaat het er over het algemeen om dat je als afnemer ervan geen geld gaat verdienen aan het verkopen van dat CMS. Je mag het gebruiken, je mag het door derden laten aanpassen, je mag bij de verkoop van je onderneming het CMS meeverkopen aan de nieuwe eigenaar, maar je mag niet op basis van dat CMS een andere website bouwen en die al helemaal niet verkopen.

 

Het is in feite een gebruikslicentie. Ik zie niet in waarom je daar als afnemer een probleem mee zou kunnen hebben.

Link naar reactie
  • 0
Maar als ik dan zou gaan verkopen in de toekomst (de website), dan kan de kopende partij gewoon alles laten doorlopen bij dit bedrijf, maar wat als de kopende partij dat niet wil?

Dan doen ze dat niet - daar zijn ze helemaal vrij in.

 

En de opbrengsten van de verkoop, komen geheel bij mij terecht, of gaat er nog een deel naar de bouwer van de website?

Geheel bij jou.

 

Edit: voor de duidelijkheid - dat hele intellectuele eigendom verhaal is bedoeld om te voorkomen dat jij geld gaat verdienen met het werk van anderen, tenzij natuurlijk contractueel anders overeengekomen is.

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat de Nederlandse ICT branche het normaal vindt om de rechten bij de makers te houden.

De Nederlandse wet ook, trouwens...

 

Wat een eigen CMS betreft gaat het er over het algemeen om dat je als afnemer ervan geen geld gaat verdienen aan het verkopen van dat CMS. Je mag het gebruiken, je mag het door derden laten aanpassen, je mag bij de verkoop van je onderneming het CMS meeverkopen aan de nieuwe eigenaar, maar je mag niet op basis van dat CMS een andere website bouwen en die al helemaal niet verkopen.

 

Het is in feite een gebruikslicentie. Ik zie niet in waarom je daar als afnemer een probleem mee zou kunnen hebben.

 

Als het zo ligt, heb ik daar inderdaad ook geen probleem mee.

Zou dit nog éxtra opgenomen moeten worden in de voorwaarden bij de offerte?

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat de Nederlandse ICT branche het normaal vindt om de rechten bij de makers te houden.

De Nederlandse wet ook, trouwens...

 

Wat een eigen CMS betreft gaat het er over het algemeen om dat je als afnemer ervan geen geld gaat verdienen aan het verkopen van dat CMS. Je mag het gebruiken, je mag het door derden laten aanpassen, je mag bij de verkoop van je onderneming het CMS meeverkopen aan de nieuwe eigenaar, maar je mag niet op basis van dat CMS een andere website bouwen en die al helemaal niet verkopen.

 

Het is in feite een gebruikslicentie. Ik zie niet in waarom je daar als afnemer een probleem mee zou kunnen hebben.

 

Als het zo ligt, heb ik daar inderdaad ook geen probleem mee.

Zou dit nog éxtra opgenomen moeten worden in de voorwaarden bij de offerte?

 

Jazeker. Als dit soort gebruik niet in de licentie/offerte/contract ligt vastgelegd wordt er volgens het auteursrecht gehandeld en liggen de niet besproken rechten bij de auteur en dus het internetbedrijf.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.