• 0

Aansprakelijkheid bij reseller webhosting

Als bedrijf denken wij er over na om te gaan beginnen met het resellen van webhosting pakketten. Mijn vraag is nu:

Wie is er juridisch gezien (eind)verantwoordelijk bij onbeschikbaarheid van de website als gevolg van zaken die veroorzaakt zijn door de webhoster?

 

Is dit de reseller (ik), omdat de eindgebruiker immers een contract heeft met de reseller waarin staat dat ik hosting zal leveren? Of is dit de webhoster, omdat deze aan het einde van de keten niet de dienst heeft geleverd zoals overeengekomen met de webdesigner (mij), waardoor ik deze dienst niet kon leveren aan mijn klant?

 

Voor algemene voorwaarden maken wij gebruik van de voorwaarden van ICT~Office (2008) modules 'Algemeen' en 'Ontwikkeling en onderhoud van een website', welke naar mijn kennis deze kwestie redelijk dicht heeft getimmerd met Algemeen 12.3: "De aansprakelijkheid van leverancier voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van cliënt, schade verband houdende met het gebruik van door cliënt aan leverancier voorgeschreven zaken, materialen of programmatuur van derden en schade verband houdende met de inschakeling van door cliënt aan leverancier voorgeschreven toeleveranciers is uitgesloten. [...]".

 

Lees ik dit goed en kan op deze manier een klant mij niet aansprakelijk stellen voor het onbeschikbaar zijn van zijn website en eventuele daaruit voortvloeiende winstdelving etc? Is het van belang dat ik bij het resellen van webhosting ook module 6 van ICT~Office 2008 (Webhosting) van toepassing laat zijn op overeenkomsten met mijn klanten (misschien een hele specifieke vraag, maar je weet nooit of iemand hier gerichte ervaring mee heeft..). Is het gebruikelijk dat er algemene voorwaarden worden 'overgenomen' van de hosting partij (denk hierbij aan een '99.9%' uptime)?

 

Indien er nog onduidelijkheden over de situatie bestaan verhelder ik deze graag. Alvast bedankt voor jullie tijd in ieder geval!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
Is dit de reseller (ik), omdat de eindgebruiker immers een contract heeft met de reseller waarin staat dat ik hosting zal leveren? Of is dit de webhoster, omdat deze aan het einde van de keten niet de dienst heeft geleverd zoals overeengekomen met de webdesigner (mij), waardoor ik deze dienst niet kon leveren aan mijn klant?

 

Ik heb als afnemer een contract met de reseller, de webhoster is voor mij geen partij. Schade claim ik dus bij de reseller, en of die de schade kan verhalen op de uiteindelijke veroorzaker zal mij op zijn Hollands gezegd "worst" zijn, zolang de reseller mij daar als afnemer maar niet mee lastig valt.

 

Lees ik dit goed en kan op deze manier een klant mij niet aansprakelijk stellen voor het onbeschikbaar zijn van zijn website en eventuele daaruit voortvloeiende winstdelving etc?

Nee, ik kan jou weldegelijk aansprakelijk stellen voor de directe schade. En ook nog voor de gevolgschade van die directe schade. Maar jij kunt die aansprakelijkheid vervolgens (grotendeels) afwijzen op grond van deze van toepassing zijnde voorwaarden - mits je mij die voorwaarden ook echt ter hand hebt gesteld en dat kunt aantonen!. Vervolgens kan ik als afnemer stellen dat deze uitsluiting onredelijk is, en treffen we elkaar indien nodig voor de rechter.

De rechter zal dan bepalen het redelijk en billijk is dat alle vormen van gevolgschade worden uitgesloten. Als ik een duidelijk oorzakelijk verband kan aantonen tussen mijn directe schade en gevolgschade maak ik een (kleine) kans dat de rechter mij alsnog (deels) gelijk geeft.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.