• 0

klassieke auto verkopen aan stamrecht BV?

Ik krijg een ontslagvergoeding van mijn soon-to-be ex werkgever. Nu heb ik een aantal klassieke autos in bezit en ik speel al een poosje met het idee om die ook te gaan verhuren en dat via een rechtsvorm (BV) te gaan doen.

Je zou het ook kunnen zien dat ze als een beleggingsobject in de BV worden gestopt. Kan ik daar een stamrecht BV voor gebruiken? Kan ik daarvoor de auto's verkopen aan de stamrecht bv? Betekent dat dat ik dan (een deel van) de ontslagvergoeding (op dit moment) netto kan ontvangen doordat de stamrecht bv mij taxatieprijzen(of iets minder) betaalt voor de auto's? De autos worden dan formeel eigendom van de stamrecht BV. Op het moment dat die moet gaan uitkeren kunnen de auto's evt verkocht worden.

Loop ik hier tegen juridisch dan wel fiscaal of economisch ontoelaatbare of onhandige zaken aan?

 

Vast dank voor de reakties

Groet,

André Faas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Faashaas,

 

Je kunt inderdaad de stamrecht-BV gebruiken om een onderneming te starten. Of in jouw geval de verhuur van klassieke auto's. Als het onderhoud en de verhuur van de auto's meer met zich meebrengt dan normaal vermogensbeheer moet de BV wel een salaris aan je uitbetalen. Daarnaast is het misschien verstandig om voor elke auto een kilometeradministratie bij te houden, want anders kun je in theorie voor elke auto een fiscale bijtelling krijgen.

 

Er zijn ook alternatieven denkbaar. Bv het opstarten van een eenmanszaak, waaraan de stamrecht-BV een lening verstrekt. Bij een kleinschalige onderneming is dit doorgaans fiscaal voordeliger.

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Bedenk wel dat je met klassieke auto's al vrij snel aanloopt tegen het idee dat het een hobby betreft. Zolang je (voldoende) winst maakt, is dat niet zo'n probleem, maar als je verlies draait, loop je het risico dat de belastingdienst stelt dat er sprake is van een winstuitdeling, en bij onvoldoende vrije reserves zelfs van een afkoop van het stamrecht. Dan ben je vrij ver van huis, zeg maar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reakties.

@Ronaldhino; Het is niet de bedoeling er een echte onderneming van te maken. Zie het meer als een belegging door de stamrecht bv. Hierbij verkoop ik als natuurlijk persoon de auto tegen een lagere dan taxatiewaarde aan de stamrecht Bv. Hiermee wordt een mogelijke waardedaling in de toekomst afgedekt. Verhuur zal sporadisch zijn denk ik en dient met name om de kosten van onderhoud en stalling te voldoen.

Het betekent wel dat ik de vergoeding of een deel daarvan die in de stamrecht bv zit, wil gebruiken om de auto van mij als natuurlijk persoon te kopen. Ipv de vergoeding zit nu de auto in de stamrecht bv en krijg ik gewoon de verkoopprijs van de auto. Doordat de auto onder taxatiewaarde wordt verkocht blijft in de toekomst, als het goed is, voldoende waarde over om bij verkoop van de auto de ontslagvergoeding weer aangevuld te krijgen tot het originele bedrag. Volgend hierop kan de stamrecht bv dan overgaan tot uitkering?

Of zit er een krokel in mijn redenatie?

Link naar reactie
  • 0

dag faashaas

 

Waarom zou je dit willen doen? De auto zelf levert geen rendement op en is dus een slechte investering voor de BV. Daarbij laat jij jezelf een privé voordeel ontgaan, wat wellicht in de BV belast kan worden (waardestijging activum).

 

Vergeet ook niet dat je stamrecht elk jaar in waarde opgerent wordt. Liefst houden de bezittingen van de BV daarmee gelijke tred.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij ook niet dat het erg voordelig is om deze 'onderneming' vanuit de BV te runnen, maar als hobby-ondernemer prima te doen is als eenmanszaak. Zoals Joost al aangeeft, gaat de stamrechtverplichting direct groeien en is het heel kort gezegd jouw taak als bestuurder te proberen deze verplichting voor te blijven. Verliezen maken kan dan natuurlijk geen kwaad (dit gebeurt bij zoveel ondernemingen) maar deze verliezen dienen dan wel geheel zakelijk te zijn. Zodra een inspecteur van mening is dat je je privé hobby aan het financieren bent vanuit je stamrechtgeld heb je zoals ronaldinho al aangeeft een veel groter probleem dan de moeite nemen om het via een eenmanszaak te doen.

 

Je geeft echter ook aan in je eerste bericht dat het een manier is om over een netto bedrag te kunnen beschikken maar als dat de reden is kun je beter aan tijdelijke leningen denken vanuit de Stamrecht BV. Met de auto's nog in privé bezit komt dit ongeveer wel op hetzelfde neer.

 

Zijstapje: je geeft al aan dat het voor de BV een beleggingsbeslissing is en dus zal je ook moeten gaan oppassen in de manier waarop de auto's gebruikt worden. Als DGA van tijd tot tijd lekker ritjes met je partner maken is dan (buiten noodzakelijke controlerithes etc.) dus niet zakelijk meer en zal je officieel zelf ook de auto's moeten huren (of wanneer je kennissen erin laat rijden etc.). Voor dit voorbeeld gaat dit wellicht wat ver en zo zul je de dagelijkse praktijk niet invullen maar dergelijke specifieke zaken maken wel dat een inspecteur eerder zal bepalen dat je met privézaken bezig bent, niet met ondernemen. Bij bijvoorbeeld 'investeringen' in vakantiehuisjes zie je vaker dat er geen huur wordt gevraagd aan de DGA en dus onzakelijk wordt gehandeld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.