• 0

verdeling investering en investeringsaftrek over vennoten in VOF

Hallo,

 

Ik heb een beetje ingewikkelde vraag en ik weet niet of ik het goed kan verwoorden. Ik ben vennoot in een VOF (samen met mijn man, een vriend en zijn vrouw). Alle 4 de vennoten krijgen 25% van de netto winst. Nu zijn we erover aan het denken om een elektrische auto aan te schaffen op naam van het bedrijf. De auto zou vooral gebruikt worden door mijn man (voor werk en privé). We zouden de auto dan ook graag uit zijn deel van de winst willen betalen. Omdat het een elektrische auto betreft zou er aanspraak gemaakt kunnen worden op VAMIL, MIA en KIA. Echter, ik vraag me af of het wel mogelijk is om deze investering alleen van mijn man's deel van de winst te doen en dan ook de VAMIL, MIA en KIA alleen aan hem toe te laten komen. Mag en kan dit wel? Of kan iedere vennoot bij de aangifte IB 25% van de investering (auto) opvoeren? Ik las ergens het volgende: "De maten of vennoten zijn vrij in de verdeling van de omvang van de investering, mits die verdeling op redelijke basis plaatsvindt. Een verdeling volgens de aandelen in de winst, de kapitaalsverhouding, de aandelen in de stille reserves of eventueel in gelijke delen kan in het algemeen worden aanvaard.".

Ik begrijp niet goed wat hiermee wordt bedoeld? Mag de investering voor 100% uit mijn man's winstaandeel worden betaald (waardoor hij dus ook minder winst uit de vennootschap uitbetaald krijgt) of wordt dit niet gezien als "redelijke" verdeling, aangezien er in totaal 4 vennoten zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag

 

De investeringsaftrek wordt voor de VOF eerst als geheel bepaald. Daarna wordt het verdeeld over de aangiften van de vennoten, zodat doorgaans in jullie geval ieder 25% daarvan opneemt als aftrekpost in zijn/haar IB aangifte.

 

Jullie zullen dan onderling de aftrekpost moeten compenseren en je man bijvoorbeeld over dit jaar eenmalig een iets groter winstaandeel toekennen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je antwoord. Op het moment dat iedere vennoot 25% van de investering opneemt als aftrekpost bij de IB aangifte is dit in ons geval wel aanmerkelijk minder gunstig. Mijn man (en 1 andere vennoot) vallen in het 52% tarief, terwijl ik en een andere vennoot daar niet in vallen (twee van de vennoten hebben ook nog inkomen uit een andere baan). Daardoor is de aankoop van de elektrische auto gunstiger wanneer deze voor rekening komt van mijn man (die hem dus ook voornamelijk gebruikt). Als ik het goed begrijp is dat dus echt niet mogelijk?

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Janssenj,

 

Dat is wel mogelijk, Je man kan de auto aanmerken als buitenvennootschappelijk vermogen. De auto komt dan op de buitenvennootschappelijke balans van je man te staan. Aangezien de auto alleen door hem wordt gebruikt, is dit goed te verdedigen.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon,

 

Bedankt voor je antwoord. Na even ge-googled te hebben begrijp ik een beetje wat "buitenvennootschappelijk vermogen" inhoudt. Ik lees dat er voor mijn man dan nog steeds aanspraak mogelijk is op KIA over de aanschafkosten van de auto. Maar blijft ook de MIA dan gewoon mogelijk? Ik vond op internet het formulier dat gebruikt moet worden voor de melding MIA/VAMIL (dit formulier: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/melding_mia_vamil_2010_al7051z11plfol.pdf ). Daarop wordt onder 3e gevraagd naar "het aandeel in de maatschap of firma" in procenten voor de berekening van het aftrek bedrag. Als ik het goed begrijp zou normaal gesproken iedere vennoot dit formulier moeten invullen (en dan een aandeel van 25% moeten opvoeren). Echter, hoe zou dit moeten worden ingevuld in het geval de auto tot het buitenvennootschappelijk vermogen gaat behoren?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Verder vond ik ook nog deze tekst:

"Investeringen in (premieabele) bedrijfsmiddelen zijn uitgesloten van kleinschaligheidsinvesteringsaftrek indien dat bedrijfsmiddel bestemd is om voor 70% of meer aan derden ter beschikking te worden gesteld. Deze uitsluiting doet zich vaak voor bij investeringen in buitenvennootschappelijk bedrijfsvermogen. Indien een vennoot investeert in een buitenvennootschappelijk gehouden bedrijfsmiddel en dat bedrijfsmiddel wordt gebruikt in een firma met vier vennoten, met ieder een winstaandeel van 25%, wordt dat bedrijfsmiddel voor 75% ter beschikking gesteld zodat geen recht op kleinschaligheidsinvesteringsaftrek bestaat."

Zou dat in ons geval betekenen dat er geen KIA mogelijk is wanneer de elektrische auto buitenvennootschappelijk wordt gehouden?

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt. De auto zal hoofdzakelijk door mijn man gebruikt worden.

Echter, buitenvennootschappelijk vermogen wordt wel gezien als dienstbaar aan de bedrijfsvoering van de VOF en als beschikbaar gesteld aan de VOF. Vandaar dat ik me afvraag of er een addertje onder het gras zit. Maar misschien denk ik te moeilijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf bij mijn mening dat je man recht heeft op investeringsaftrek, omdat de auto i.c. niet ter beschikking wordt gesteld aan de andere firmanten, maar ik kan me vergissen. Wellicht kunnen Joost, Ronaldinho en/of Jan Tax hier ook hun mening over geven.

Link naar reactie
  • 1

Deze bedoel je?

 

Onderstaande, uit het besluit van 13 februari 2001, nr. CPP2000/3210M, BNB 2001/187, is ook nog wel interessant, voor wat betreft de hoogte van de investeringsaftrek. Volgens mij is dit onderdeel nooit ingetrokken, maar alleen aangepast aan de euro bij besluit van 30 november 2001, nr. CPP2001/3035M.

 

B.3.2.i Bepaling percentage investeringsaftrek bij samenwerkingsverbanden

 

Vraag: A, B, en C zijn vennoten in een VOF. De VOF investeert voor een bedrag van € 100.000. A investeert daarnaast voor een bedrag van € 50.000 in buitenvennootschappelijk ondernemingsvermogen. Hoe dient het percentage kleinschaligheidstoeslag te worden bepaald?

 

Antwoord: Op grond van artikel 3.41, derde lid, Wet IB 2001 dienen voor de toepassing van het percentage investeringsaftrek de investeringen van de afzonderlijke vennoten voor het samenwerkingsverband te worden samengeteld. A dient voor het percentage aan kleinschaligheidstoeslag uit te gaan van een bedrag van € 150.000. De investeringen van de afzonderlijke vennoten voor het samenwerkingsverband van € 100.000 worden namelijk bij de investering door A van € 50.000 geteld. B en C dienen bij de bepaling van het percentage uit te gaan van een investeringsbedrag van € 100.000.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

misschien een vreemde gedachte, maar tenzij de auto als taxi of iets dergelijks wordt gebruikt is een vervoermiddel uitgesloten van kleinschaligheidsaftrek. Ik weet niet wat de VOF voor activiteiten heeft maar aangezien de auto maar door 1 vennoot wordt gebruikt en ook prive lijkt het me niet dat deze auto snel kwalificeert voor investeringsaftrek en de overige vormen van investeringsaftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Dag Brigitte,

 

Zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/investeringsregelingen/investeringsregelingen-01.html

 

Citaat: Zeer zuinige auto's en nulemissieauto’s komen wel in aanmerking voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Groet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.