• 0

Derdenonderzoek - wat is dat nou weer?

Afgelopen week stond er plots een meneer bij ons in het kantoor. Klopt niet, belde niet aan. Hij stond er opeens.

 

Deze meneer gaf aan dat hij van de belastingdienst was. Zei zijn naam en gaf aan dat hij alle stukken wilde zien van ons van 2010 wat wij allemaal hebben gedaan met het buitenland.

 

Mijn collega schrok een beetje en gaf aan dat hij daarvoor mij moets hebben. Man vertrekt weer.

 

Ik bel hem op, zegt hij: "het gaat hier om een derden onderzoek. Belastingdienst in Engeland heeft dit verzoek bij ons gesteld. het gata om de periode December 2010."

 

Hij wil dat wij alle informatie delen. Dus wat we gekocht hebben, wanneer, voor hoeveel, bij wie, bij welk contact persoon, zijn naam, zijn nummer, zijn e-mail adres, etc etc.

 

Naast de zeer aparte manier van handelen, vraag ik mij af, zijn wij verplicht deze informatie te geven zonder dat daarvoor een gerechtelijk bevel is?

 

Daarnaast moest het allemaal zeer snel dus ik plan een afspraak in voor de 22e maart. Belt hij de 21e op, dat hij niet kan en pas op de 16e weer komt...

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klinkt verdacht. Alsof je te maken hebt met een prive-detective die probeert uit te vogelen wat jouw aanvoerkanalen zijn. Derdenonderzoek is wel een prachtige vondst, als woord. Ik vrees dat je die meneer niet meer terug ziet. Maar als hij langs komt, maak foto's. Leg het geheel vast op webcam. Noteer zijn kenteken. Probeer een telefoonnummer te ontfutselen en uiteraard een visitekaartje.

 

Doe je aan parallelimport?

 

En nee: je bent niet verplicht om informatie te delen met elke lul die aanklopt met een rotsmoes. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Het zou me trouwens niets verbazen als het onrechtmatig om je voor te doen als ambtenaar namens de belastingdienst.

 

Je zou kunnen overwegen aangifte te doen en bij een volgend bezoek de voordeur op slot te doen als hij binnen is en de politie te bellen. Gewoon netjes aan een tafel neerzetten, zeggen dat je koffie gaat halen, deur op slot doen, politie bellen en 'm vervolgens aan de praat houden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Uit de brochure van de belastingdienst

 

Niet vooraf aangekondigd

 

Wij mogen ook zonder aankondiging een derdenonderzoek doen. De controlemedewerker die bij u komt, zal zich uit zichzelf legitimeren. Als wij een derdenonderzoek niet vooraf per brief kunnen aankondigen, laten wij u achteraf per brief weten wat wij hebben onderzocht.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Allen

 

Deze persoon heeft zich dus alleen gelegitimeerd als zijnde ik ben Meneer X van de belastingdienst. Niet meer, niet minder.

 

Daarnaast gaat het er mij niet om eigenlijk of hij wel is wie hij is. Maar ik mag toch niet zomaar informatie weg geven van andere bedrijven omdat die (laten we er even vanuit gaan dat het een echte inspecteur is) beste man?

 

Wij hebben ook wel eens meegewerkt aan een politie onderzoek naar credit card fraudeurs, maar toen kregen wij netjes van die rechercheur een gerechtelijk bevel, waarin in werd gemeld dat wij informatie e.d. moeten aanleveren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lees de brochure van welgeteld zeven pagina's eens...

 

...daarnaast kan het om diverse redenen handig zijn om al je bezoekers te registreren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Lees de brochure van welgeteld zeven pagina's eens...

 

...daarnaast kan het om diverse redenen handig zijn om al je bezoekers te registreren.

 

Groet,

 

Highio

 

Top dank je. Had je reactie net over het hoofd gezien. Staat inderdaad het e.e.a. in. Toch vind het wel raar dat de politie dit niet zomaar mag en een rechterlijkbevel moet hebben, maar de belastingdienst niet. Maar goed we werken mee.

Link naar reactie
  • 0

Om het nog moeilijker te maken moet je wel weten dat het strafbaar is om zomaar deze gegevens aan iemand te geven. Waarom bel je de belastingdienst niet gewoon op en vraag je of zij iemand gestuurd hebben.

 

Ja dat weet ik. Maar als de beste man komt, vraag ik hem wel om zich te legitimeren en dan pas geef ik hem de info. Anders niet. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.