• 0

Kwijtschelding prive storting?

Ik heb een vraag.

 

Ik heb ongeveer 5 jaar een eigen zaak. (eemanszaak) en heb in de loop der tijd diverse keren een rekening betaald met prive geld. Dit heb ik administratief opgelost door de post "prive storing" te verhogen met het prive betaalde bedrag.

 

Dus ik heb bijvoorbeeld in een winkel "toner" voor een printer gekocht (voor 100,- euro) en deze contant met prive geld betaald. Ik heb de post prive storing verhoogd met 100 euro.

 

Nu heb ik een post "prive storing" op de balans staan van 2000,- en ik wil van deze post af. In feite zou ik zakelijk die 2000,- aan mij prive moeten betalen (via bank), maar dat wil ik niet, omdat de activiteiten momenteel erg beperkt zijn in de ondernemen.

 

Nu zou ik het liefst zien dat dit bedrag "weggestreept" zou kunnen worden, of opgenomen worden in de kosten.

Wat is hierbij de beste manier van handelen.

 

[titel aangepast - mod]

 

Edwin.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Edwin,

 

Ik denk dat het niets met kwijtschelding te maken zal hebben.

Bij het boeken van de bon (toner, maar ook anderen) heb je toch al kosten “weggestreept”. Hierdoor heb je minder winst. Dat dit door verhoging van je prive storting komt verandert niets in je winst en in je inkomstenbelasting. Als je dat met wegstrepen wil bereiken. Als je voldoende op je zakelijke bankrekening hebt kun je het bedrag ook aan jezelf uitbetalen. Dan heb je geen prive tegoed meer maar voor de IB belasting maakt het wederom niets uit. Na het jaar gaat je prive over in Eigen vermogen.

 

Link naar reactie
  • 0

Op de beginbalans stel je deze post weer op 0, dan saldeer je namelijk alle privé opnamen, stortingen en gebruiken met elkaar en verreken je deze op met het beginsaldo van het voorgaande jaar.

 

Je moet deze post apart opvoeren in de winstaangifte in de kapitaalsvergelijking en officieel kan je deze post, zonder geld over te boeken oid, niet kwijtraken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Edwin,

 

Ik denk dat het niets met kwijtschelding te maken zal hebben.

Bij het boeken van de bon (toner, maar ook anderen) heb je toch al kosten “weggestreept”. Hierdoor heb je minder winst. Dat dit door verhoging van je prive storting komt verandert niets in je winst en in je inkomstenbelasting. Als je dat met wegstrepen wil bereiken. Als je voldoende op je zakelijke bankrekening hebt kun je het bedrag ook aan jezelf uitbetalen. Dan heb je geen prive tegoed meer maar voor de IB belasting maakt het wederom niets uit. Na het jaar gaat je prive over in Eigen vermogen.

 

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Ik neem aan dat prive storting die je niet terug betaald aan je zelf overgaat naar "eigen vermogen", maar in mijn geval loopt dat alleen maar op. Als ik op deze manier doorga, heb ik over een paar jaar een balanspost van 10k eigen vermogen.

Het eigen vermogen is geld wat ik er zelf in gestopt heb. Mijn bedrijf is maar een piepkleine onderneming.

 

Wat als ik over een aantal jaar besluit om met de (deeltijd)ondernemenschap ga stoppen. Hoe sluit ik dat dan af.

Ik heb de balans van 2010 toegevoegd.

 

en vraag me af of ik later niet in de problemen kom met de fiscus. (bij het wellicht beëindigen van de ondernemen)

Kan ik niet "afschrijven op het eigen vermogen" net zoals op de inventaris.

balans2010.pdf

Link naar reactie
  • 0

Dat eigen vermogen halveert alweer bijna als je het verlies van 2010 word bijgeschreven op het eigen vermogen.

 

Waar ik wel vreemd naar kijk is de rekening prive bank met een saldo van ruim 6000 en een rekening tussenrekening balans van ruim 5000 euro. De eerste hoort niet in je zakelijke administratie thuis en de 2e zou zeker niet zo hoog mogen zijn voor zo'n kleine onderneming wat staat daar allemaal op?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Edwin,

 

Ik denk dat het niets met kwijtschelding te maken zal hebben.

Bij het boeken van de bon (toner, maar ook anderen) heb je toch al kosten “weggestreept”. Hierdoor heb je minder winst. Dat dit door verhoging van je prive storting komt verandert niets in je winst en in je inkomstenbelasting. Als je dat met wegstrepen wil bereiken. Als je voldoende op je zakelijke bankrekening hebt kun je het bedrag ook aan jezelf uitbetalen. Dan heb je geen prive tegoed meer maar voor de IB belasting maakt het wederom niets uit. Na het jaar gaat je prive over in Eigen vermogen.

 

 

Wat betekend het salderen? Is het soms alle opnames en stortingen op één hoop? Hoe gaat dat dan boekingstechnisch?

Het probleem zit hem juist in het gebrek aan inkomsten. Hierdoor ontstaat er niet de mogelijkheid om prive-storting terug te betalen.

 

Is dit nu een probleem, of maakt het niets uit dat het eigen vermogen toe blijft nemen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Van je tussenrekening balans en prive bank zou je je prive kapitaal kunnen maken als begin kapitaal van dit jaar. Maar wellicht heb je dat vorig jaar niet opgegeven. Klopt dat?

 

W&V noteren volgens Snelstart W&V.

Dus mijn voorstel zou zijn geen eigen vermogen opgeven (0) maar bij prive storting 267 noteren

Bank (financiële vaste activa) -836. BTW te vorderen (activa) is 102, inventaris 1001.

 

@Roel : Mag dit zo? Is dit alles (technisch) een mogelijkheid

Maar het ziet er niet rooskleurig uit.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat eigen vermogen halveert alweer bijna als je het verlies van 2010 word bijgeschreven op het eigen vermogen.

 

Waar ik wel vreemd naar kijk is de rekening prive bank met een saldo van ruim 6000 en een rekening tussenrekening balans van ruim 5000 euro. De eerste hoort niet in je zakelijke administratie thuis en de 2e zou zeker niet zo hoog mogen zijn voor zo'n kleine onderneming wat staat daar allemaal op?

 

Op de Tussenrekening staat: (per 1-1-2010)

 

de waarde van de inventaris per 1-1-2010 1700,-

Prive opname 1.080,-

BAnk 1.100,-

BAnk privé 5.320,-

 

Per slado 5.838,-

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.