• 0

zzp via huidige werkgever

Ik ben al een paar dagen op zoek zowel op internet algemeen als op deze site maar het antwoord op mijn situatie kan ik helaas nergens terugvinden, dus stel ik hem bij deze zelf.

 

Ik ben op dit moment in vast dienst bij een recruitment/contracting bedrijf, in de hoedanigheid van senior consultant waarbij de nadruk ligt op openstaande vacatures en de invulling ervan. Tevens adviseren van bedrijven hieromtrent.

Om een lang verhaal kort te maken: 1 van de klanten had mij gevraagt om bij ze mee te gaan draaien op een groot project en dat heb ik gedaan (dit had te maken met mijn werkervaring in een heel ander werkgebied).

 

De opdracht gaat aflopen en de klant wil graag verlengen.

Nu wil ik verder gaan als zzp-er en het liefst op basis van 27 uur zodat ik de rest van de week over heb voor geheel andere opdrachten, namelijk mediation.

Mijn huidige werkgever vindt dit geen probleem en wil hier graag aan meewerken (ze weten dat ik anders zowieso weg zal gaan, dat heb ik al aangegeven).

 

Nadeel is dat er binnen deze sector alleen gewerkt wordt met zogenaamde preferred suppliers, hetgeen tot gevolg heeft dat zij alle administratieve zaken via deze partijen laten lopen.

In mijn geval zou dit dus betekenen dat ik met mijn huidige werkgever een opdracht ga opstellen voor de opdracht bij de klant en dat ik tevens mijn factureren aan mijn huidige werkgever moet richten/sturen (zij zijn preferred supplier).

Zij stellen tevens de voorwaarde VAR moet hebben.

 

Mijn vraag is dan ook:

Kan ik op deze basis een juiste VAR verwachten van de BD of blijft dit voor hen een arbeidsbetrekking?

En:

Dien ik voor de uren dat ik mij met mediation wil gaan bezighouden een separate VAR aan te vragen?

 

Ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen want ik kan hierover nergens iets concreets terugvinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moeilijk te zeggen, maar het klinkt heel erg als een dienstbetrekking. Zonder je werkgever krijg je vrijwel geen opdracht, dus is het lastig om van zelfstandigheid te spreken. Je zal moeten zorgen dat je zelf opdrachten kunt krijgen - er is wel sprake van preferred suppliers, maar waarom zou je daar niet zelf tussen komen?

 

Zeker omdat je zelfstandige activiteiten (mediation) zich kennelijk op een heel ander terrein bevinden, heeft het er alle schijn van dat die ene opdracht via de oud werkgever als (voortgezet) dienstverband moet worden aangemerkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Carola,

 

Op de manier zoals jij het voorstelt gaat het niet werken. De Belastingdienst zal de activiteiten beoordelen als een fictieve dienstbetrekking. Dat houdt in dat je een VAR-loon gaat krijgen en dat wil je huidige werkgever en toekomstige opdrachtgever niet van je ontvangen.

 

Wat je wilt is echter wel mogelijk, maar zorg voor een contract met je uiteindelijke opdrachtgever zonder bemiddeling of facturering via je huidige werkgever.

 

Wat betreft de omschrijving van je activiteiten. Ik zou consultant en mediator op hetzelfde VAR-formulier vermelden, omdat deze activiteiten niet wezenlijk van elkaar verschillen. Dat is voordelig met betrekking tot het aantal opdrachtgevers, het aantal werkuren en de omzet per activiteit.

 

Succes!

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Mijn contract met mijn oude werkgever werd niet verlengd na 3x tijdelijk ivm de financiele positie bedrijf. Daarnaast had ik al mijn eigen bedrijf.

 

Via de belastingdienst heb ik een WAR-WUO gekregen. En doe nu 2 dagen per zzp werk voor mijn oude werkgever. Daarnaast heb ik ook andere opdrachtgevers

 

Aangezien ik mijn baan verloor krijg ik ook een WW uitkering. Met toestemming van UWV mocht ik zzp werk doen. Het aantal uren werd wel gekort op de uitkering. (Het zzp uurtarief speelt geen rol hierin)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.