Ik heb mij hiervoor alleen bezig gehouden met marge goederen. Dat was heel simpel, maar het kostte uiteindelijk teveel tijd.

Nu ga ik importeren uit China. Ik begin met

2050usd voor 10 netbooks (1443 euro)

Hier komt bij: 19% importbelasting, x% invoerrechten en x bedrag inklaringskosten

Laten we er voor het gemak uitgaan dat de invoerrechten 2% zijn (geen idee wat deze werkelijk zijn) en de inklaringkosten 15 euro.

Het totaalbedrag is dus 1443*1.21+15=1761

Nu wil ik deze netbooks verkopen aan particulieren voor 199,95 inclusief 19% BTW. De prijs exclusief BTW is dus 199,95*0,81=161,95

Welke BTW kan ik nu precies terugvorderen en wat is nu precies mijn winst als ik deze 10 netbooks kan verkopen voor 199,95 per stuk?

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31466-welke-btw-kun-je-terugvorderen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Knuffelbeertje,

De prijs excl. BTW bereken je door 100/119 van 199,95 te nemen en dat is 168 euries.

Invoerrechten en inklaringsrechten kun je niet terugvorderen op de BTW-aangifte, de 19 % BTW wel.

De BTW bij invoer moet worden berekend over de douanewaarde en dat is de inkoopprijs + invoerrechten + andere invoerkosten + kosten om de goederen bij je bedrijf te krijgen (vervoer + verzekering e.d.).

Zonder die info kan ik je winst niet berekenen, maar de terug te vorderen BTW kun je nu neem ik aan wel zelf uitrekenen.

groet,

John

• 0

Ik heb mij hiervoor alleen bezig gehouden met marge goederen. Dat was heel simpel, maar het kostte uiteindelijk teveel tijd.

Oh, en deze snap ik ff niet. De margeregeling is niet echt heel simpel n.m.m. en waarom kostte dat veel tijd?

groet,

John

• 0

Excuses voor de verwarring ik bedoelde dat het handelen in tweedehands margegoederen teveel tijd kostte.

Overigens vraag ik mij af waarom mijn simpele berekening van 199,95 * 0,81 niet juist is. Het programma wat ik nu gebruik laat wel zien dat jij gelijk hebt! ik heb het dus al die tijd fout berekent! :-\ Al mijn facturen van mijn vorige eenmanszaak zijn dus allemaal onjuist.

Ik gebruikte de volgende berekening: Verkoopprijs tweedehands product - Inkoopprijs tweedehands product * 1.19

• 0

Ik begrijp het nu. Dit gebeurd er dus als je voor een cultuur en maatschappij profiel kiest met 2 extra talen i.p.v. economie en maatschappij ;D

BTW berekenen is dus wat anders dan een korting berekenen want dat doe je wel op de manier die ik dus fout gebruikte voor de BTW berekening.

• 0

De 19% omzetbelasting reken je door aan de klant deze betaald de factuur inclusief 19% BTW en jij geeft deze 19% weer door aan de belastingdienst.

Die 19% omzetbelasting kun je zeker niet terugvorderen omdat je de 19% importbelasting kunt terugvorderen? Dit is toch niet fair aangezien de 19% omzetbelasting altijd meer is dan de 19% importbelasting. Ervan uitgaande dat je alles met winst verkoopt.

• 0

importbelasting bestaat volgens mij niet. Jij bedoeld BTW?

BTW bij invoer van 1443 euro

1443 * 1.19 = 1717,17 - 1443 = 274,17 aan BTW afdragen

Deze kun je ook weer terug krijgen

Bij verkoop :

199,95 incl BTW (neem ik aan)

199,95 / 1.19 =168,02 ex btw

199,95 - 168,02 = 31,93 aan btw per verkocht netbook afdragen

168,02 - 143 = 25 euro verdienen*. Op zich lijkt mij dat een normale marge in de electronica biz, die is al jaren uitgemolken, maar ik vind dat veel te weinig als je daarvoor in china gaat bestellen. Je haalt je nog al wat op de hals. Als importeur ben jij verantwoordelijk voor de producten die je verkoopt, dan lijkt die marge van slechts 25 euro ineens flinterdun!

* excl inklaringskosten, en evt invoerrechten

• 0

importbelasting bestaat volgens mij niet. Jij bedoeld BTW?

BTW bij invoer van 1443 euro

1443 * 1.19 = 1717,17 - 1443 = 274,17 aan BTW afdragen

Deze kun je ook weer terug krijgen

Bij verkoop :

199,95 incl BTW (neem ik aan)

199,95 / 1.19 =168,02 ex btw

199,95 - 168,02 = 31,93 aan btw per verkocht netbook afdragen

168,02 - 143 = 25 euro verdienen*. Op zich lijkt mij dat een normale marge in de electronica biz, die is al jaren uitgemolken, maar ik vind dat veel te weinig als je daarvoor in china gaat bestellen. Je haalt je nog al wat op de hals. Als importeur ben jij verantwoordelijk voor de producten die je verkoopt, dan lijkt die marge van slechts 25 euro ineens flinterdun!

* excl inklaringskosten, en evt invoerrechten

Precies en met de wisselende kwaliteit van chinese producten is het risico te groot. Sowieso hou ik altijd mijn hart vast als ik de dozen uitpak als het pakket wordt afgeleverd. Dan heb ik het nog niet eens over de verplichte garantietermijn van 1 jaar die civielrechtelijk ook nog eens aangevochten kan worden tot 2 jaar.

Ik vraag mij af waarom invoerrechten niet terug te vorderen zijn. Gewoon om de staatskas te spekken of om internationale handel te stimuleren met ontwikkelingslanden als Vietnam? (Ik heb begrepen dat als je uit ontwikkelingslanden importeert je geen invoerrechten hoeft te betalen)

Ik vind dit raar want je kan je chinees toch vragen of hij de spullen wilt versturen vanuit vietnam (ik noem maar een willekeurig land) en van daaruit doorstuurt? Of bijv. stiekem je container op een andere boot zetten tijdens de reis? Die hoge invoerrechten werken fraude in de hand.

Natuurlijk wil ik geen fraude plegen vind het alleen een interessant onderwerp.

• 0

De 19% omzetbelasting reken je door aan de klant deze betaald de factuur inclusief 19% BTW en jij geeft deze 19% weer door aan de belastingdienst.

Die 19% omzetbelasting kun je zeker niet terugvorderen omdat je de 19% importbelasting kunt terugvorderen? Dit is toch niet fair aangezien de 19% omzetbelasting altijd meer is dan de 19% importbelasting. Ervan uitgaande dat je alles met winst verkoopt.

De eindverbruiker betaalt de BTW, in de schakels ervoor (aangenomen dat alle tussenhandelaren aftrekrecht hebben) is het BTW-saldo 0. Het kost jou niets: de in rekening gebrachte BTW draag je af, de door jou betaalde BTW trek je af.

groet,

John

• 0

De eindverbruiker betaalt de BTW, in de schakels ervoor (aangenomen dat alle tussenhandelaren aftrekrecht hebben) is het BTW-saldo 0. Het kost jou niets: de in rekening gebrachte BTW draag je af, de door jou betaalde BTW trek je af.

groet,

John

Als je B2C bent kun je de door de klant betaalde btw nog terugvorderen nadat je het afgedragen hebt?

Het klopt dat je die BTW niet zelf betaald maar het de klant in rekening brengt, maar dat gaat wel ten koste van de uiteindelijke vraagprijs.

• 0

Als je B2C bent kun je de door de klant betaalde btw nog terugvorderen nadat je het afgedragen hebt?

Het klopt dat je die BTW niet zelf betaald maar het de klant in rekening brengt, maar dat gaat wel ten koste van de uiteindelijke vraagprijs.

Uncle, je eerste zin lijkt op een stelling, maar er staat een vraagteken achter. De door de klant aan jou betaalde BTW draag je af aan de fiscus, tenzij je de kleine ondernemersregeling (KOR) mag toepassen.

Maar ook als je de BTW al afgedragen hebt en je er bij de jaarrekening achter komt dat je voor de KOR in aanmerking komt, dan kun je via een zgn. suppletie de BTW alsnog terugvragen.

Dan de tweede zin. Ja en nee! Het ligt eraan hoe je je prijs vaststelt. Als je 100 euries in je zak wilt stoppen, moet de vraagprijs 119 euries zijn. Als je de klant niet meer wilt laten betalen dan 100 euro, dan moet de BTW eruithalen en stop je maar 84 euri in je zak (100/119 * 100).

groet,

John

• 0

Uncle, je eerste zin lijkt op een stelling, maar er staat een vraagteken achter. De door de klant aan jou betaalde BTW draag je af aan de fiscus, tenzij je de kleine ondernemersregeling (KOR) mag toepassen.

Maar ook als je de BTW al afgedragen hebt en je er bij de jaarrekening achter komt dat je voor de KOR in aanmerking komt, dan kun je via een zgn. suppletie de BTW alsnog terugvragen.

Dan de tweede zin. Ja en nee! Het ligt eraan hoe je je prijs vaststelt. Als je 100 euries in je zak wilt stoppen, moet de vraagprijs 119 euries zijn. Als je de klant niet meer wilt laten betalen dan 100 euro, dan moet de BTW eruithalen en stop je maar 84 euri in je zak (100/119 * 100).

groet,

John

Het liefst stop ik zoveel mogelijk in mijn zak vandaar mijn vraag.

Als ik gebruik maak van de KOR (kleine ondernemingsregeling) hoef ik geen BTW af te dragen, maar ik hoorde dat je dan ook geen betaalde BTW (import) kan terugvorderen. Klopt dit?

Als ik nu een eenmanszaak start kan ik dan meteen gebruik maken van de KOR of moet ik het verzoek indienen en gaat de KOR pas in vanaf het 2e jaar? De website van de belastingsdienst is hier onduidelijk over.

• 1

Hoi KB of US (wat wordt het nu?) ;)

BTW bij invoer is gewoon voorbelasting en die mag je gewoon in aftrek brengen op je aangifte (als je belaste output hebt uiteraard).

Wat jij gelezen hebt is waarschijnlijk dat je de verschuldigde invoer-BTW (als die verlegd is naar je aangifte, met een speciale vergunning) niet mee mag nemen in je KOR-berekening. Maar links- of rechtsom; de BTW bij invoer is aftrekbaar.

Voorbeeld jaaropstelling:

Verschuldigde BTW 1.800

Invoer BTW + 1.500 (met vergunning verlegd naar je aangifte, dus niet betaald aan de grens)

voorbelasting 2.000 (met daarin de 1.500 BTW bij invoer)

sub 1.300

Onder de eerste KOR-grens en dus niets betalen? Fout!

Bij alle naar jou verlegde BTW maak je een aparte KOR-berekening:

Verschuldigde BTW 1.800

Invoer BTW doet niet mee

voorbelasting 2.000

saldo 200 -

Negatief jaarsaldo, dus geen recht op KOR. En dat is ook logisch, want als je de BTW, zoals bij een binnenlandse transactie, aan je leverancier had betaald, had de BTW als verschuldigde BTW ook niet meegedaan in de KOR-berekening, maar ook dan alleen als voorbelasting.

In het voorbeeld is je af te dragen BTW dus 1.300.

Voor het toepasen van de KOR hoef je geen toestemming te vragen. Iedere eenmanszaak, v.o.f. e.d. (geen rechtspersoon) mag de KOR toepassen.

Aanvullend: als jij op 30 december start met je onderneming mag je de volle KOR toepassen, deze wordt niet naar tijdsgelang berekend.

Oh en de aftrek KOR moet je als resultaat wel weer bij je winst of ROW tellen op je inkomstenbelastingaangifte.

groet,

John

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar