• 0

Klant reserveert een product voor x aantal euro's.

Product kost: 2000 euro

Periode: 15-maart-2011.

 

Klant betaald 500 euro en zegt : ik reserveer de auto tot : 01-april-2011 en betaal de rest dan via internetbankieren (2000-500=1500 moet die dus nog betalen en dat gaat die pas op 1 april 2011 doen).

 

 

Op papier heb je de product nog niet verkocht(pas op 01-april-2011) , maar in cash(contanten) heb je je winst wel in je handen(500 euro). Is het dan verstandig om op 15-03-2011 te zeggen van ja , ik heb mijn winst in mijn handen dus de product is verkocht? Mag ik die winst dan voor ''die'' maand(maart) tellen gewoon voor mezelf? Want op papier staat het niet maar eh ik heb hem wel in mijn handen. Klant komt het pas 01-april-2011 definitief kopen. Stel dat die hem niet koopt dan hoef ik die 500 euro niet terug te geven wettelijk gezien.

 

Dus wat ik wil weten is , is het verstandig om die 500 euro gelijk als winst te zien voor de maand maart?

 

Want zoals iedereen weet , iedere maand betaal je een bepaalde vaste bedrag aan je vaste lasten. Vandaar dat ik het wil weten zodat ik niet in de war raak.

 

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb geschreven voor iedereen.

 

[titel verbeterd - mod]

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Aanbevolen berichten

  • 0

Tot aan de leveringsdatum is die € 500 verslaggevingstechnisch geen winst, maar een schuld aan de kopende partij, immers heb je de prestatie (de levering) waarvoor je een vergoeding hebt gekregen nog niet verricht.

 

Neemt niet weg dat je het ontvangen bedrag wel kunt gebruiken om openstaande factuur o.i.d. te betalen.

 

Die vergoeding van 500 euro hoef ik niet terug te betalen als de klant die dag niet komt opdagen. Dat klopt toch? Het heet niet voor niks ''reservering geld''. In die tussen tijd dat je reserveert ben je veel tijd kwijt. En de kans bestaat ook dat de product in die tussen tijd verkocht kon worden.

 

Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik zou die 500 euro houden. Jij moet tenslotte ook huur betalen en als die auto eerder was opgehaald dan had je een andere auto kunnen inkopen en stallen in je garage waar nu die auto staat die niet is opgehaald. Je had de auto ook aan iemand anders kunnen verkopen inderdaad.

 

Je hebt wettelijk en juridisch gezien recht op die 500 euro. Dat klopt. En als ik bijvoorbeeld zaterdag's tot 3 uur werk , en de klant zegt dat die om 1 uur daar zal zijn , en opeens pas om 4 uur komt opdagen , dan mag ik bijvoorbeeld reis kosten/tijd kosten vergoeding in rekening brengen. (50 euro bijvoorbeeld). Daar heb ik ook recht op.

 

Jij weet wel hoe je een klant kan uitbuiten zeg. ;D

 

Lijkt mij sterk dat dit kan. Dat de klant niet komt opdagen is ondernemersrisico. Als jij tot 3 uur werkt en de klant komt om 4 uur dan moet je gewoon een nieuwe afspraak maken. Dat jij nooit op je werk aanwezig bent is het niet probleem van de klant.

Formerly known as Knuffelbeertje

  • -1

Tot aan de leveringsdatum is die € 500 verslaggevingstechnisch geen winst, maar een schuld aan de kopende partij, immers heb je de prestatie (de levering) waarvoor je een vergoeding hebt gekregen nog niet verricht.

 

Neemt niet weg dat je het ontvangen bedrag wel kunt gebruiken om openstaande factuur o.i.d. te betalen.

 

Die vergoeding van 500 euro hoef ik niet terug te betalen als de klant die dag niet komt opdagen. Dat klopt toch? Het heet niet voor niks ''reservering geld''. In die tussen tijd dat je reserveert ben je veel tijd kwijt. En de kans bestaat ook dat de product in die tussen tijd verkocht kon worden.

 

Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik zou die 500 euro houden. Jij moet tenslotte ook huur betalen en als die auto eerder was opgehaald dan had je een andere auto kunnen inkopen en stallen in je garage waar nu die auto staat die niet is opgehaald. Je had de auto ook aan iemand anders kunnen verkopen inderdaad.

 

Je hebt wettelijk en juridisch gezien recht op die 500 euro. Dat klopt. En als ik bijvoorbeeld zaterdag's tot 3 uur werk , en de klant zegt dat die om 1 uur daar zal zijn , en opeens pas om 4 uur komt opdagen , dan mag ik bijvoorbeeld reis kosten/tijd kosten vergoeding in rekening brengen. (50 euro bijvoorbeeld). Daar heb ik ook recht op.

 

Jij weet wel hoe je een klant kan uitbuiten zeg. ;D

 

Lijkt mij sterk dat dit kan. Dat de klant niet komt opdagen is ondernemersrisico.

 

Voor mij is het geen risico. Eerst 500 euro laten betalen. Dan komt de rest vanzelf :p

 

Stel klant zegt van: Jaaa ik kom morgen om 1 uur even kijken.

 

Ik zeg: Oke , morgen om 12 uur even nogmaals bellen.

 

Klant: oke doei

 

ik: doei

 

Als die morgen dus om 12 uur niet belt , dan weet ik hoe laat het is , en ga ik niet na de pand.

 

Ik gebruik gewoon mijn rechten. Het moet wel iets zijn dat juridisch en wettelijk toegestaan is. :P

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

  • 0

Tot aan de leveringsdatum is die € 500 verslaggevingstechnisch geen winst, maar een schuld aan de kopende partij, immers heb je de prestatie (de levering) waarvoor je een vergoeding hebt gekregen nog niet verricht.

 

Neemt niet weg dat je het ontvangen bedrag wel kunt gebruiken om openstaande factuur o.i.d. te betalen.

 

Die vergoeding van 500 euro hoef ik niet terug te betalen als de klant die dag niet komt opdagen. Dat klopt toch? Het heet niet voor niks ''reservering geld''. In die tussen tijd dat je reserveert ben je veel tijd kwijt. En de kans bestaat ook dat de product in die tussen tijd verkocht kon worden.

 

Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik zou die 500 euro houden. Jij moet tenslotte ook huur betalen en als die auto eerder was opgehaald dan had je een andere auto kunnen inkopen en stallen in je garage waar nu die auto staat die niet is opgehaald. Je had de auto ook aan iemand anders kunnen verkopen inderdaad.

 

Je hebt wettelijk en juridisch gezien recht op die 500 euro. Dat klopt. En als ik bijvoorbeeld zaterdag's tot 3 uur werk , en de klant zegt dat die om 1 uur daar zal zijn , en opeens pas om 4 uur komt opdagen , dan mag ik bijvoorbeeld reis kosten/tijd kosten vergoeding in rekening brengen. (50 euro bijvoorbeeld). Daar heb ik ook recht op.

 

Jij weet wel hoe je een klant kan uitbuiten zeg. ;D

 

Lijkt mij sterk dat dit kan. Dat de klant niet komt opdagen is ondernemersrisico.

 

Voor mij is het geen risico. Eerst 500 euro laten betalen. Dan komt de rest vanzelf :p

 

Stel klant zegt van: Jaaa ik kom morgen om 1 uur even kijken.

 

Ik zeg: Oke , morgen om 12 uur even nogmaals bellen.

 

Klant: oke doei

 

ik: doei

 

Als die morgen dus om 12 uur niet belt , dan weet ik hoe laat het is , en ga ik niet na de pand.

 

Ik gebruik gewoon mijn rechten. Het moet wel iets zijn dat juridisch en wettelijk toegestaan is. :P

 

Ik begrijp dat het heel vervelend is. Ik maak het zelf ook mee met klanten die mij via marktplaats benaderen. De helft komt niet opdagen en hebben ook niet het fatsoen om even af te bellen.

 

Maar mijn punt was meer dat je niet zomaar 50 euro in rekening kunt brengen. Nu begrijp ik dat jij die 500 euro al hebt en dat jij de macht dus hebt. Maar als mensen niet 500 euro reserveren en jij brengt 50 euro kosten in rekening om welke reden dan ook dan loopt je klant weg.

 

 

Formerly known as Knuffelbeertje

  • 0

Tot aan de leveringsdatum is die € 500 verslaggevingstechnisch geen winst, maar een schuld aan de kopende partij, immers heb je de prestatie (de levering) waarvoor je een vergoeding hebt gekregen nog niet verricht.

 

Neemt niet weg dat je het ontvangen bedrag wel kunt gebruiken om openstaande factuur o.i.d. te betalen.

 

Die vergoeding van 500 euro hoef ik niet terug te betalen als de klant die dag niet komt opdagen. Dat klopt toch? Het heet niet voor niks ''reservering geld''. In die tussen tijd dat je reserveert ben je veel tijd kwijt. En de kans bestaat ook dat de product in die tussen tijd verkocht kon worden.

 

Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik zou die 500 euro houden. Jij moet tenslotte ook huur betalen en als die auto eerder was opgehaald dan had je een andere auto kunnen inkopen en stallen in je garage waar nu die auto staat die niet is opgehaald. Je had de auto ook aan iemand anders kunnen verkopen inderdaad.

 

Je hebt wettelijk en juridisch gezien recht op die 500 euro. Dat klopt. En als ik bijvoorbeeld zaterdag's tot 3 uur werk , en de klant zegt dat die om 1 uur daar zal zijn , en opeens pas om 4 uur komt opdagen , dan mag ik bijvoorbeeld reis kosten/tijd kosten vergoeding in rekening brengen. (50 euro bijvoorbeeld). Daar heb ik ook recht op.

 

Jij weet wel hoe je een klant kan uitbuiten zeg. ;D

 

Lijkt mij sterk dat dit kan. Dat de klant niet komt opdagen is ondernemersrisico.

 

Voor mij is het geen risico. Eerst 500 euro laten betalen. Dan komt de rest vanzelf :p

 

Stel klant zegt van: Jaaa ik kom morgen om 1 uur even kijken.

 

Ik zeg: Oke , morgen om 12 uur even nogmaals bellen.

 

Klant: oke doei

 

ik: doei

 

Als die morgen dus om 12 uur niet belt , dan weet ik hoe laat het is , en ga ik niet na de pand.

 

Ik gebruik gewoon mijn rechten. Het moet wel iets zijn dat juridisch en wettelijk toegestaan is. :P

 

Ik begrijp dat het heel vervelend is. Ik maak het zelf ook mee met klanten die mij via marktplaats benaderen. De helft komt niet opdagen en hebben ook niet het fatsoen om even af te bellen.

 

Maar mijn punt was meer dat je niet zomaar 50 euro in rekening kunt brengen. Nu begrijp ik dat jij die 500 euro al hebt en dat jij de macht dus hebt. Maar als mensen niet 500 euro reserveren en jij brengt 50 euro kosten in rekening om welke reden dan ook dan loopt je klant weg.

 

 

 

Ja dan wel. Ik laat mijn producten ook meestal reserveren. Anders geef ik ze geen zekerheid dat die morgen er nog staat. Heel veel mensen doen er niet moeilijk om. Dus dat ze niet moeilijk doen om te reserveren. Als je 500 euro in je hand hebt heb je meer macht. En als die gene rare dingen doet zoals niet komen opdagen of wat dan ook kun je zeggen van : ja de product wordt door verkocht want u bent niet komen opdagen. En uw 500 euro is ingenomen.

 

Meestal als zoiets gebeurd dus dat ze na 1 maand niet op komen dagen , vraag ik of ze de rest van de bedrag ook kunnen storten. Doen ze dat niet , krijgen ze hun geld ook niet terug. Je hebt de product 1 maand lang gereserveerd voor de klant. Dan mag de klant niet van uitgaan dat ze die geld terug gaan krijgen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

  • 0

Jij weet wel hoe je een klant kan uitbuiten zeg. ;D

 

Lijkt mij sterk dat dit kan. Dat de klant niet komt opdagen is ondernemersrisico. Als jij tot 3 uur werkt en de klant komt om 4 uur dan moet je gewoon een nieuwe afspraak maken. Dat jij nooit op je werk aanwezig bent is het niet probleem van de klant.

 

Volgens mij staat en valt alles met het vooraf communiceren met de klant en het verwachtingspatroon van de klant.

 

Als elke autohandelaar in NL tot 16:00 geopend is, en Altan is de enige die om 1300 dicht gaat mag je best geld in rekening brengen als je daar een uur op moet wachten, maar deel het vooraf mee aan de klant.

Dat doet je huisarts en je tandarts ook, en dat weet je al van te voren.(verwachtingspatroon)

Dat is geen uitbuiting, in dit geval is het een zakelijke overeenkomst.

 

 

 

  • 0

Jij weet wel hoe je een klant kan uitbuiten zeg. ;D

 

Lijkt mij sterk dat dit kan. Dat de klant niet komt opdagen is ondernemersrisico. Als jij tot 3 uur werkt en de klant komt om 4 uur dan moet je gewoon een nieuwe afspraak maken. Dat jij nooit op je werk aanwezig bent is het niet probleem van de klant.

 

Volgens mij staat en valt alles met het vooraf communiceren met de klant en het verwachtingspatroon van de klant.

 

Als elke autohandelaar in NL tot 16:00 geopend is, en Altan is de enige die om 1300 dicht gaat mag je best geld in rekening brengen als je daar een uur op moet wachten, maar deel het vooraf mee aan de klant.

Dat doet je huisarts en je tandarts ook, en dat weet je al van te voren.(verwachtingspatroon)

Dat is geen uitbuiting, in dit geval is het een zakelijke overeenkomst.

 

 

 

 

Ja als ik 3 uur langer moet door werken en wat meer km's moet maken met mijn auto , dan is het normaal dat ik 50 euro in rekening ga brengen. Ik heb dat in 8á9 maanden tijd maar 1x gedaan.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

  • 0

Jij weet wel hoe je een klant kan uitbuiten zeg. ;D

 

Lijkt mij sterk dat dit kan. Dat de klant niet komt opdagen is ondernemersrisico. Als jij tot 3 uur werkt en de klant komt om 4 uur dan moet je gewoon een nieuwe afspraak maken. Dat jij nooit op je werk aanwezig bent is het niet probleem van de klant.

 

Volgens mij staat en valt alles met het vooraf communiceren met de klant en het verwachtingspatroon van de klant.

 

Als elke autohandelaar in NL tot 16:00 geopend is, en Altan is de enige die om 1300 dicht gaat mag je best geld in rekening brengen als je daar een uur op moet wachten, maar deel het vooraf mee aan de klant.

Dat doet je huisarts en je tandarts ook, en dat weet je al van te voren.(verwachtingspatroon)

Dat is geen uitbuiting, in dit geval is het een zakelijke overeenkomst.

 

 

 

 

Er is wel een verschil dat een tandarts minimaal 3 maanden staat volgeboekt. Als het vooraf word aangegeven is er geen probleem maar gaat die vlieger ook op als je het niet van te voren aangeeft?

 

Hoe zit dat met die 500 euro reserveringsgeld? Mag je dat als verkoper zomaar houden als de klant uiteindelijk van de koop afziet? Ook als je dat van tevoren niet aangeeft dat je die 500,- in je zak stopt?

Formerly known as Knuffelbeertje

  • 1

Jij weet wel hoe je een klant kan uitbuiten zeg. ;D

 

Lijkt mij sterk dat dit kan. Dat de klant niet komt opdagen is ondernemersrisico. Als jij tot 3 uur werkt en de klant komt om 4 uur dan moet je gewoon een nieuwe afspraak maken. Dat jij nooit op je werk aanwezig bent is het niet probleem van de klant.

 

Volgens mij staat en valt alles met het vooraf communiceren met de klant en het verwachtingspatroon van de klant.

 

Als elke autohandelaar in NL tot 16:00 geopend is, en Altan is de enige die om 1300 dicht gaat mag je best geld in rekening brengen als je daar een uur op moet wachten, maar deel het vooraf mee aan de klant.

Dat doet je huisarts en je tandarts ook, en dat weet je al van te voren.(verwachtingspatroon)

Dat is geen uitbuiting, in dit geval is het een zakelijke overeenkomst.

 

 

 

 

Er is wel een verschil dat een tandarts minimaal 3 maanden staat volgeboekt. Als het vooraf word aangegeven is er geen probleem maar gaat die vlieger ook op als je het niet van te voren aangeeft?

 

Hoe zit dat met die 500 euro reserveringsgeld? Mag je dat als verkoper zomaar houden als de klant uiteindelijk van de koop afziet? Ook als je dat van tevoren niet aangeeft dat je die 500,- in je zak stopt?

 

Je reserveert een product die veel geld kost bij een bedrijf. Dan is het normaal dat je je geld niet terug krijgt als je de product opeens niet meer wilt hebben.

 

De bedrijf die de product voor jou reserveert houd de product special voor jou aan de kant. En als je dan niet komt opdagen mag je fluiten naar je 500 euro.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

  • 0

 

Er is wel een verschil dat een tandarts minimaal 3 maanden staat volgeboekt. Als het vooraf word aangegeven is er geen probleem maar gaat die vlieger ook op als je het niet van te voren aangeeft?

 

Hoe zit dat met die 500 euro reserveringsgeld? Mag je dat als verkoper zomaar houden als de klant uiteindelijk van de koop afziet? Ook als je dat van tevoren niet aangeeft dat je die 500,- in je zak stopt?

nogmaals, je moet het vooraf meedelen, een zakelijke overeenkomst is alleen rechtsgeldig als de twee partijen er willens en wetens er mee akkoord gaan, en nog een paar andere voorwaarden, maar die zijn hier niet van toepassing.

 

Het lijkt mij vrij duidelijk voor wat betreft €500,00.

Handel het wel correct af, communiceer met de klant.

 

 

  • 0

 

Er is wel een verschil dat een tandarts minimaal 3 maanden staat volgeboekt. Als het vooraf word aangegeven is er geen probleem maar gaat die vlieger ook op als je het niet van te voren aangeeft?

 

Hoe zit dat met die 500 euro reserveringsgeld? Mag je dat als verkoper zomaar houden als de klant uiteindelijk van de koop afziet? Ook als je dat van tevoren niet aangeeft dat je die 500,- in je zak stopt?

nogmaals, je moet het vooraf meedelen, een zakelijke overeenkomst is alleen rechtsgeldig als de twee partijen er willens en wetens er mee akkoord gaan, en nog een paar andere voorwaarden, maar die zijn hier niet van toepassing.

 

Het lijkt mij vrij duidelijk voor wat betreft €500,00.

Handel het wel correct af, communiceer met de klant.

 

 

 

 

Ik heb contact gehad met een advocaat over deze onderwerp. Ik mag de borg gewoon houden als die gene de product opeens niet meer wilt kopen of wat dan ook.

 

 

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.