• 0

Klant reserveert een product voor x aantal euro's.

Product kost: 2000 euro

Periode: 15-maart-2011.

 

Klant betaald 500 euro en zegt : ik reserveer de auto tot : 01-april-2011 en betaal de rest dan via internetbankieren (2000-500=1500 moet die dus nog betalen en dat gaat die pas op 1 april 2011 doen).

 

 

Op papier heb je de product nog niet verkocht(pas op 01-april-2011) , maar in cash(contanten) heb je je winst wel in je handen(500 euro). Is het dan verstandig om op 15-03-2011 te zeggen van ja , ik heb mijn winst in mijn handen dus de product is verkocht? Mag ik die winst dan voor ''die'' maand(maart) tellen gewoon voor mezelf? Want op papier staat het niet maar eh ik heb hem wel in mijn handen. Klant komt het pas 01-april-2011 definitief kopen. Stel dat die hem niet koopt dan hoef ik die 500 euro niet terug te geven wettelijk gezien.

 

Dus wat ik wil weten is , is het verstandig om die 500 euro gelijk als winst te zien voor de maand maart?

 

Want zoals iedereen weet , iedere maand betaal je een bepaalde vaste bedrag aan je vaste lasten. Vandaar dat ik het wil weten zodat ik niet in de war raak.

 

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb geschreven voor iedereen.

 

[titel verbeterd - mod]

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat hij bedoelt of hij het ontvangen geld alvast kan uitgeven, bijvoorbeeld om zijn vaste lasten deels te kunnen betalen.

Het lijkt me geen probleem, het is gewoon een vooruitbetaling en zo moet hij ook geboekt worden. Als de auto niet wordt opgehaald kan hij zelfs de rest van de centen ook afdwingen te laten betalen. De koop is gesloten. Alhoewel het altijd belangrijk is te kijken of je klant credietwaardig genoeg is om de moeite te doen.

Link naar reactie
  • 0

 

Je hebt dus 500 euro in handen maar je weet niet wat je daarmee moet doen. Omdat die auto daar nog steeds staat. En nou raak je in de war.

 

Niet doen. Het is een aanbetaling. Auto pas op naam zetten en meegeven als de rest betaald is. Kun je die 500 euro gebruiken om je huur te betalen. Boeken als aanbetaling en de rest als het binnenkomt. Gewoon niet moeilijk over doen. Omgekeerd is vervelender: klant neemt auto mee en belooft het resterend bedrag later te betalen.

 

Risico: klant komt in april terug en besluit van de koop af te zien, wil de aanbetaling terug. Maar dan kun je altijd op het forum om raad vragen. Suggestie, hou wat geld achter de hand als wisselgeld voor onderhandeling.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hij reserveert de auto schrijft je

 

Heeft hij hem definitief gekocht per 1 april of kan hij nog besluiten de koop ongedaan te maken?

 

Frans

 

500 euro is dus bedoeld om puur en alleen te reserveren. Stel dat de product 2000 euro kost , dan moet die als die hem komt kopen 1500 euro betalen.

 

Zo niet is die 500 euro kwijt en ik 500 euro rijker.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

 

Je hebt dus 500 euro in handen maar je weet niet wat je daarmee moet doen. Omdat die auto daar nog steeds staat. En nou raak je in de war.

 

Niet doen. Het is een aanbetaling. Auto pas op naam zetten en meegeven als de rest betaald is. Kun je die 500 euro gebruiken om je huur te betalen. Boeken als aanbetaling en de rest als het binnenkomt. Gewoon niet moeilijk over doen. Omgekeerd is vervelender: klant neemt auto mee en belooft het resterend bedrag later te betalen.

 

Risico: klant komt in april terug en besluit van de koop af te zien, wil de aanbetaling terug. Maar dan kun je altijd op het forum om raad vragen. Suggestie, hou wat geld achter de hand als wisselgeld voor onderhandeling.

 

Je begrijpt het volgens mij verkeerd. Klant moet altijd 100% afbetalen wilt die iets mee krijgen. Zo niet krijgt die niets mee. Ik raak soms beetje in de war van aanbetalingen. Want dat kun je volgens mij op papier niet zien als winst of verlies. In het praktijk heb je die geld in je handen dus kun je toch van winst van uitgaan?

 

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Beste Altan,

 

Die 500 is van jou en blijft van jou. Misschien komt daar nog 1.500 bij als je de auto aflevert. Simpel.

 

Maar nu ff over de winst.

Als jij die auto voor 1.700 hebt ingekocht, is je winst 300 als je hem verkoopt en dat is nog eens brutowinst ook, daar moeten de indirecte kosten nog vanaf af en belastingen.

Als de koper in spé de auto niet komt afhalen, heb je geen 500 winst, maar 1.700 minus 500 = 1.200 verlies.

 

groet,

 

John

 

P.S. ik laat de margeregeling bewust buiten beschouwing, anders wordt het te ingewikkeld.

Link naar reactie
  • 0

Twee dagen na datum ben ik wel benieuwd. Is de auto afgehaald en volledig betaald?

 

Ik had die 500 EURO maar als (voorlopige) omzet gezien, afhankelijk van de gemaakte afspraak tussen ondernemer en consument. Het slaapt veel beter als je niet wakker hoeft te liggen van winst/verlies/omzet per auto. Bekijk het eens per maand en per kwartaal, terwijl je uiteraard wel een zekere bruto marge nastreeft.

 

Heb je al eens tijd en budget vrij kunnen maken voor een basiscursus administreren of boekhouden? Biedt de branche ook niks aan in deze richting?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het slaapt veel beter als je niet wakker hoeft te liggen van winst/verlies/omzet per auto.

 

Inderdaad.

 

Wat doe je als je een auto moet verkopen met verlies? Betaal je dan de huur niet? Je moet brutomarge afzetten tegen je voorraad en tijd. Als een doorsnee auto drie maanden op voorraad staat, verdien je niks. Zelfs als je op elke auto winst maakt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat staat er op de factuur en in de algemene voorwaarden als overeenkomst en ontbindende voorwaarden?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Altan,

 

Die 500 is van jou en blijft van jou. Misschien komt daar nog 1.500 bij als je de auto aflevert. Simpel.

 

Maar nu ff over de winst.

Als jij die auto voor 1.700 hebt ingekocht, is je winst 300 als je hem verkoopt en dat is nog eens brutowinst ook, daar moeten de indirecte kosten nog vanaf af en belastingen.

Als de koper in spé de auto niet komt afhalen, heb je geen 500 winst, maar 1.700 minus 500 = 1.200 verlies.

 

groet,

 

John

 

P.S. ik laat de margeregeling bewust buiten beschouwing, anders wordt het te ingewikkeld.

 

1200 euro verlies? Ik begrijp je punt dat de product nog niet verkocht is. Alleen je moet wel weten dat je geen verlies kunt maken als je goed inkoopt. Dus verlies kan niet mits er iets plotseling kapot gaat of in brand vliegt of wat dan ook. Vandaar dat ik dan toch gewoon kan zeggen van ik heb 500 euro winst gemaakt terwijl de product er nog steeds staat?

 

In ieder geval , wat er is gebeurd is dat de klant 1300 euro erbij heeft gestort en wettelijk gezien mag ik de product dan niet meer doorverkopen omdat ik ervan uit moet gaan dat de klant het gaat kopen. Dus ookal komt ze de product over 2 maanden kopen ik mag de product niet meer doorverkopen. Hij/zij heeft tenslotte de product gekocht zonder het te zien , dus de volle bedrag betaald. (Via internetbankieren 500+1300 euro gestort).

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Het slaapt veel beter als je niet wakker hoeft te liggen van winst/verlies/omzet per auto.

 

Inderdaad.

 

Wat doe je als je een auto moet verkopen met verlies? Betaal je dan de huur niet? Je moet brutomarge afzetten tegen je voorraad en tijd. Als een doorsnee auto drie maanden op voorraad staat, verdien je niks. Zelfs als je op elke auto winst maakt.

 

Dat hangt af voor welke prijs jij je producten inkoopt en weer verkoopt. Als jou vaste lasten per 3 maanden 7000 euro is , en je koopt een product voor 1 euro in , en verkoopt het weer door voor 20,000 euro , tja.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Product kost: 2000 euro

...

2000-500=1500 moet die dus nog betalen

Hij/zij heeft tenslotte de product gekocht zonder het te zien , dus de volle bedrag betaald. (Via internetbankieren 500+1300 euro gestort).

Wat is er met die resterende 200 euro gebeurd?

Link naar reactie
  • 0

Tot aan de leveringsdatum is die € 500 verslaggevingstechnisch geen winst, maar een schuld aan de kopende partij, immers heb je de prestatie (de levering) waarvoor je een vergoeding hebt gekregen nog niet verricht.

 

Neemt niet weg dat je het ontvangen bedrag wel kunt gebruiken om openstaande factuur o.i.d. te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Waar ik in deze wel benieuwd naar ben, en ook in andere gevallen, de auto is betaald, per vooruitbetaling en per internetbankieren.

Wanneer vindt dan de eigendomsoverdracht plaats en wie is er verantwoordelijk voor de auto, wat ik er van begrepen heb is de auto nog niet opgehaald.

 

Link naar reactie
  • 0

De eigendomsoverdracht vindt plaats op het moment dat de auto geleverd wordt. Het geld betalen staat hierbuiten en ook het tenaamstellen zegt niets over de eigendom.

 

Op het moment dat de auto is overhandigd (en eventueel een faktuur daarbij is geleverd) is de eigendom overgedragen.

De verantwoordelijkheid ligt altijd bij de eigenaar.

Link naar reactie
  • 0

Het blijft jammer dat Altan bezig blijft met geld of winst, terwijl hij hier niet ingaat op de vragen die gesteld worden of tips die expliciet of tussen de regels door gegeven worden. Altan, hoe wil je je onderneming en jezelf naar een hoger niveau werken? Gebruik om te beginnen de hulp die je aangedragen wordt!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het blijft jammer dat Altan bezig blijft met geld of winst, terwijl hij hier niet ingaat op de vragen die gesteld worden of tips die expliciet of tussen de regels door gegeven worden. Altan, hoe wil je je onderneming en jezelf naar een hoger niveau werken? Gebruik om te beginnen de hulp die je aangedragen wordt!

 

Groet,

 

Highio

 

Als andere lezers hier dan maar wel wat aan hebben. En ik denk dat dat wel zo is.

Link naar reactie
  • 0

Tot aan de leveringsdatum is die € 500 verslaggevingstechnisch geen winst, maar een schuld aan de kopende partij, immers heb je de prestatie (de levering) waarvoor je een vergoeding hebt gekregen nog niet verricht.

 

Neemt niet weg dat je het ontvangen bedrag wel kunt gebruiken om openstaande factuur o.i.d. te betalen.

 

Die vergoeding van 500 euro hoef ik niet terug te betalen als de klant die dag niet komt opdagen. Dat klopt toch? Het heet niet voor niks ''reservering geld''. In die tussen tijd dat je reserveert ben je veel tijd kwijt. En de kans bestaat ook dat de product in die tussen tijd verkocht kon worden.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Het blijft jammer dat Altan bezig blijft met geld of winst, terwijl hij hier niet ingaat op de vragen die gesteld worden of tips die expliciet of tussen de regels door gegeven worden. Altan, hoe wil je je onderneming en jezelf naar een hoger niveau werken? Gebruik om te beginnen de hulp die je aangedragen wordt!

 

Groet,

 

Highio

 

Omhoog werken? Daarvoor heb ik 250,000 euro nodig. En die bedrag heb ik nog laaaang niet. Tot die tijd moet ik proberen om door een of andere manier , zonder mensen schade aan te brengen , geld te verdienen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Tot aan de leveringsdatum is die € 500 verslaggevingstechnisch geen winst, maar een schuld aan de kopende partij, immers heb je de prestatie (de levering) waarvoor je een vergoeding hebt gekregen nog niet verricht.

 

Neemt niet weg dat je het ontvangen bedrag wel kunt gebruiken om openstaande factuur o.i.d. te betalen.

 

Die vergoeding van 500 euro hoef ik niet terug te betalen als de klant die dag niet komt opdagen. Dat klopt toch? Het heet niet voor niks ''reservering geld''. In die tussen tijd dat je reserveert ben je veel tijd kwijt. En de kans bestaat ook dat de product in die tussen tijd verkocht kon worden.

 

Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik zou die 500 euro houden. Jij moet tenslotte ook huur betalen en als die auto eerder was opgehaald dan had je een andere auto kunnen inkopen en stallen in je garage waar nu die auto staat die niet is opgehaald. Je had de auto ook aan iemand anders kunnen verkopen inderdaad.

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie
  • 0

Tot aan de leveringsdatum is die € 500 verslaggevingstechnisch geen winst, maar een schuld aan de kopende partij, immers heb je de prestatie (de levering) waarvoor je een vergoeding hebt gekregen nog niet verricht.

 

Neemt niet weg dat je het ontvangen bedrag wel kunt gebruiken om openstaande factuur o.i.d. te betalen.

 

Die vergoeding van 500 euro hoef ik niet terug te betalen als de klant die dag niet komt opdagen. Dat klopt toch? Het heet niet voor niks ''reservering geld''. In die tussen tijd dat je reserveert ben je veel tijd kwijt. En de kans bestaat ook dat de product in die tussen tijd verkocht kon worden.

 

Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik zou die 500 euro houden. Jij moet tenslotte ook huur betalen en als die auto eerder was opgehaald dan had je een andere auto kunnen inkopen en stallen in je garage waar nu die auto staat die niet is opgehaald. Je had de auto ook aan iemand anders kunnen verkopen inderdaad.

 

Je hebt wettelijk en juridisch gezien recht op die 500 euro. Dat klopt. En als ik bijvoorbeeld zaterdag's tot 3 uur werk , en de klant zegt dat die om 1 uur daar zal zijn , en opeens pas om 4 uur komt opdagen , dan mag ik bijvoorbeeld reis kosten/tijd kosten vergoeding in rekening brengen. (50 euro bijvoorbeeld). Daar heb ik ook recht op.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.