• 0

Creditfactuur met omzetbelasting aan btw-plichtige (consument)

N.a.v. dit topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=31;action=display;threadid=32388;start=0, heb ik een vraag:

 

Ik heb recentelijk een dienst verricht (+19% BTW) voor een klant (particulier). Nu is het zo dat deze klant van mij € 20,00 terugkrijgt (incl BTW). Een creditfactuur maken met daarop BTW vermeld is fiscaal onjuist, wordt daar tenminste beweert door de belastingdienst en de rechters.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? (het zal niet vaak voorkomen, of gewoon toch een creditfactuur maken dus -20€ incl btw?)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een creditfactuur maken met daarop BTW vermeld is fiscaal onjuist, wordt daar tenminste beweert door de belastingdienst en de rechters.

 

Zoals Joost al zei, met de toevoeging dat je gewoon een creditnota opmaakt voor € 20 en niks over de BTW meldt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Een creditfactuur maken met daarop BTW vermeld is fiscaal onjuist, wordt daar tenminste beweert door de belastingdienst en de rechters.

 

Zoals Joost al zei, met de toevoeging dat je gewoon een creditnota opmaakt voor € 20 en niks over de BTW meldt.

 

groet,

 

John

 

Maar dan ben ik toch feitelijk meer dan € 20,00 kwijt? Feitelijk € 20,00 + BTW die ik heb ontvangen daarover en al heb afgedragen? Dus € 3,80 aan BTW die ik heb geïnd en betaalt maar niet terug kan vorderen?

Link naar reactie
  • 0

Leg eerst eens uit waarom je die EUR 20,00 terug moet geven. Heb je minder geleverd dan gefactureerd? Of heeft de klant je teveel betaald? Met de informatie die je nu geeft kunnen wij eigenlijk niets zinnigs zeggen over jouw casus.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Leg eerst eens uit waarom je die EUR 20,00 terug moet geven. Heb je minder geleverd dan gefactureerd? Of heeft de klant je teveel betaald? Met de informatie die je nu geeft kunnen wij eigenlijk niets zinnigs zeggen over jouw casus.

 

Ik heb de klant 3 uur gefactureerd (3 * 39 = € 117 incl. BTW), maar ik heb een halfuurtje te veel gefactureerd en nu krijgt deze klant dat terug. (€ 20 incl BTW)

Link naar reactie
  • 0

Dan is er toch helemaal niets aan de hand. Jij hebt een prestatie van jou naar de klant toe gefactureerd (debetfactuur). Nu blijkt dat er niet 3 uur maar 2,5 uur gepresteerd is. Dat ene uur is dus teveel gefactureerd en mag je met een creditfactuur incl. BTW rechttrekken. Naast het feit dat de BD echt niet moeilijk gaat doen over een factuur van € 20,00 (in ieder geval er geen rechtszaak van zal maken) is jouw situatie in het geheel niet te vergelijken met de door jou aangehaalde casus.

 

In de door jou aangehaalde casus stuurde de TS een creditfactuur naar een klant inclusief BTW zonder dat hij eerst een dienst in rekening had gebracht aan de klant. Er viel dus niets aan BTW te corrigeren en feitelijk werd een niet BTW-plichtige (de particulier) wel met BTW belast. Gezien het feit dat de particulier de BTW nergens kon afdragen ging het daar fout. In jouw geval ben jij degene die de BTW afdraagt en terugvordert, jouw klant is daar geen partij in.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.