• 0

Wil dolgraag ondernemen, maar waarin en hoe verder

Beste mensen,

 

Naar een zoektocht via google ben ik op deze site terrecht gekomen, naar enig wat topics te hebben doorgelezen start ik mijn eigen topic met wat vragen.

 

Ben momenteel nog een student, volg de opleiding BA op MBO niveau 4. Omdat dit mijn laatste jaar is ben ik aan het nadenken over wat ik volgend jaar wil. Door de stage's van deze opleiding ben ik erachter gekomen dat ik hiermee niet verder wil, de kennis is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

 

Vanaf een jaar of 15 ben ik bezig met ondernemen/handelen. Enkele voorbeelden:

Toen ik zelf nog scooter reed, heb ik enkele scooters ingekocht, opgeknapt en verkocht. Dit sprak mij erg aan.

Nadat deze leeftijd mij gepasseerd was en ik 18 werd, heb ik een auto gekocht en deze wat opgeleukt.

 

Nu hoor ik jullie al denken, hoe oud is hij nu? Ben 19 jaar.

Een eigen onderneming starten spreekt mij erg aan, maar waarin? Doordat ik een opleiding BA heb gedaan, is de kennis er niet om een onderneming te starten. Nog een opleiding van een 4 jaar spreekt mij niet aan, omdat al die opleiding tegenwoordig zo breed zijn en niet specifiek gericht. Misschien is een curcus een optie?

 

Hoe denken jullie erover, waar doe ik goed aan?

Waarin kan zal ik eventueel later een onderneming kunnen starten aan de hand van dit verhaal?

 

Groet, Fabian

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Prima. Opleiding afmaken, diploma opbergen. Je hebt je handen reeds gebruikt en een beetje ervaring met handel opgedaan. Combineer dat met een interesse en mik op een sector waar je de komende jaren ontwikkelingen voorziet. Bijt je daar een paar jaar in vast. Doe ervaring op: neem tijdelijke baantjes aan, volg cursussen, reis. Dat is jouw persoonlijk marktonderzoek. Gaandeweg ga je kansen zien, waar je dan in kan duiken.

 

Het hoeft allemaal niet zo op ondernemen gericht te zijn. Ik ken iemand die altijd graag met een oude schoolbus door de sahara wilde crossen. Die deed een opleiding tot automonteur en had jaren een rotbaantje waar hij startmotoren moest opknappen. Nou heeft hij een adviesbureau dat wereldwijd actief is.

 

De sahara heeft-ie nooit gezien. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TwaBla bedankt voor je reactie, dat was ik ook zeker van plan.

 

Mijn hobby is o.a. om bepaalde delen op te knappen en zo weer te verkopen (zoals ik vroeger deed met scooters).

Dit heb ik enkele maanden ook geprobeerd met een auto, geen winst op gemaakt maar vond de ervaring al groot genoeg.

Verder vind ik dit risico te groot als student.

 

Wat zijn onderdelen waar ik me in kan orienteren? Onderdelen? Webshop?

Iemand enig idee/suggestie?

 

Groet, Fabian

Link naar reactie
  • 0

 

Wat zijn onderdelen waar ik me in kan orienteren? Onderdelen? Webshop?

 

 

Naah. Je belangstelling voor scooters en auto's verdampt over een paar jaar. Is een leuke hobby en nu een bijverdienste, maar je wil niet de komende vijftig jaar met rouwranden rondlopen. Tijd om de puberinteressen te verbreden...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Wat zijn onderdelen waar ik me in kan orienteren? Onderdelen? Webshop?

 

 

Naah. Je interesse voor scooters en auto's verdampt over een paar jaar. Is een leuke hobby en nu een bijverdienste, maar je wil niet de komende vijftig jaar met rouwranden rondlopen. Tijd om de puberinteressen te verbreden...

 

Klopt, dat vind ik ook niet hetgeen waar ik verder in wil. Maar misschien dat deze manier van handelen met wat anders kan worden voortgezet?

Link naar reactie
  • 0

De meeste dingen beginnen met passie. Een passie voor iets. Vogel uit wat dat iets is en je bent er. Gemakkelijker gezegd dan gedaan uiteraard, maar wel de basis. Zoek uit wat je naast motorvoertuigen interessant vind. Waar lees je veel over, wat motiveert je etc. Het idee komt niet meteen aan maar door je meer te focussen zou je zomaar dingen kunnen gaan zien.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Excuses voor de onduidelijkheid, BA staat voor Bedrijfs Administrateur

We zoeken nog iemand die vrijwillig vragen wil beantwoorden op HL over administratieve zaken ;)

 

[/allegekheidopeenstokje]

 

Zoals voor mij reeds genoemd: passie is de weg naar de toekomst. Ik zou alleen niet meteen dat technische aspect van jouw verleden afschieten. Toegegeven, om nou scooters te gaan opknappen, op te voeren, te onderhouden.. Dat lijkt mij nou ook niet iets om mee groot te worden... Maar wellicht ligt er nog iets in het verlengde daarvan.

 

Ik zou het daarnaast zeker niet afraden om er toch een baan(tje) naast te houden. Leer van een ander en ga het zelf beter doen. Een beetje vast inkomen is daarnaast ook wel handig denk ik ? :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

Ik heb geen idee van je prive-situatie maar laten we gemakshalve even aannemen dat je thuis bij je ouders woont (dus een dak boven je hoofd hebt en regelmatig een bammetje met kaas kunt smeren wat je niet direct hoeft af te rekenen).

 

Opleiding en school hoeft niks mis mee te zijn. Die mbo is handig om nu eerst af te maken. Vervolgens kun je je eens gaan orienteren of je een geschikte opleiding vindt die je wat lijkt. Als je nu geen dagopleiding vindt die je aanspreekt dan meldt je je braaf aan bij een uitzendbureau waarbij je gewoon tijdelijke jobs gaat doen: maandje in de kroeg, maandje in de groothandel, maandje het gras maaien op de golfclub etc. Overal houd je je oren en ogen open. Ook kun je je aanmelden voor een avondcursus die je wel wat lijkt (cursus digitaal fotograferen, cursus lassen, cursus metselen, cursus marokkaans stukadoren etc) Als je zo een jaartje of wat verder bent heb je jezelf de kans gegeven om in allerlei werelden eens een kijkje achter de schermen te nemen. Wellicht geeft je dat ideeën/richting in wat je volgende stap zal zijn. Ook kun je dan eens een "diepere" loopbaanoriëntatie doen waarbij je meer inzichten krijgt in wat bij jou past.

 

Qua ondernemen is het heel simpel, als je nu niet weet wat je zou willen ondernemen is het simpelweg nog niet het moment om iets te gaan ondernemen. Ga er dan ook niet geforceerd naar zoeken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.