• 0

Youngtimer & belastingaangifte

Er is al veel over geschreven op hl, maar gezien de veranderingen de laatste tijd en de overvloed aan informatie toch maar deze post.

 

Begin 2010 heb ik een landrover gekocht van 17 jaar oud (dagwaarde 4000 euro).

 

Ik rij ongeveer 15.000km per jaar waarvan de helft prive.

 

Ik rij de auto zakelijk en heb ook alle brandstof bonnetjes ed (btw) bij de voorbelasting opgegeven.

 

De buitenlandse brandstof bonnetjes van mijn vakantie heb ik weggegooid.

 

Ik heb de volgende vragen:

-klopt het dat ik nu 35% bijtelling per jaar betaal over de 4000 euro?

-moet ik nog voor de prive btw betalen? en hoe werkt dat?

-kan ik echt niks met buitenlandse autokosten?

 

Dank!

 

[titel aangepast - mod]

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 2

Ik heb de volgende vragen:

-klopt het dat ik nu 35% bijtelling per jaar betaal over de 4000 euro?

 

 

Ik ga er van uit dat je een EMZ hebt. Als je de auto zakelijk gekocht hebt en geactiveerd hebt op de balans betaal je voor auto's die langer dan 15 jaar terug in gebruik zijn genomen inderdaad 35% bijtelling over de dagwaarde. Of het verstandig was om deze auto te activeren op de balans (en dus zakelijk te maken) is een tweede...

Overigens bedraagt de bijtelling bij een EMZ nooit meer dan de daadwerkelijke autokosten.

 

 

-moet ik nog voor de prive btw betalen? en hoe werkt dat?

 

 

Als je moet bijtellen (dus een zakelijke auto rijdt) dan is de correctie privé gebruik BTW 12% van de bijtelling. Dus in jouw geval is de correctie: 12% van 35% van € 4.000,00 ofwel € 168,00.

 

 

-kan ik echt niks met buitenlandse autokosten?

De buitenlandse brandstof bonnetjes van mijn vakantie heb ik weggegooid.

 

 

Natuurlijk kun je daar wat mee! Als de auto zakelijk is tellen deze kosten mee in de autokosten en drukken ze dus op je winst. (Bijna) altijd opnemen in je administratie dus. Bovendien kun je onder voorwaarden de buitenlandse BTW terugvorderen (zit meestal wel een forse drempel voor brandstofkosten...). Zie hiervoor deze site.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Mark,

 

Wanneer je een auto koopt dan is dat voor de belastingdienst keuzevermogen. Dit wil zeggen je kunt hem op de zaak zetten of in privé houden. Deze keuze moet je twee keer maken, namelijk voor de Inkomstenbelasting en voor de Omzetbelasting. Ik begrijp dat je zowel voor de IB als voor de OB de auto op de zaak hebt gezet.

 

Dit betekent dan dat alle kosten (dus ook buitenlandse tankbonnetjes) ten laste van je onderneming komen. Van de buitenlandse tankbonnetjes zal het alleen moeilijk zijn om de buitenlandse btw terug te krijgen. Dus daarvan zet je gewoon het volledige betaalde bedrag op je zaak.

 

Je kunt dus ook wat buitenlandse tankbonnetjes. Let op dat als je in het buitenland tankt dat je de bedragen van je zakelijke rekening pint. Dit is handiger voor de bewijstlast richting de fiscus. Het is ook handig dat je de bonnetjes in het vervolg wel bewaard (ook ivm de bewijstlast)

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

 

Enthousiaste Groet,

Richard Overweg

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Oké, een marge-auto. Dat verandert de zaak natuurlijk weer (het zal niet zo zijn...). Auto en ondernemen is nu eenmaal een verschrikkelijk lastig iets.

 

Ten eerste kun je je afvragen waarom je een marge-auto van € 4.000,00 zakelijk zou maken. Als je deze auto privé had gekocht en € 0,19/km declareert was je er waarschijnlijk veel scherper uit gesprongen dan nu. Misschien dat je er nog voor kan kiezen om de auto niet zakelijk te maken maar privé aan te houden?

 

Bij een marge-auto is 75% van de BTW terug te vorderen. Er hoeft dus geen 12% van de bijtelling gecorrigeerd te worden, maar je mag niet de volledig betaalde BTW terugvorderen, of beter gezegd, je moet 25% van deze BTW corrigeren. Zie hiervoor onder meer dit geweldige schema dat dankzij Joost op HL is gekomen (laatste bladzijde).

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste kun je je afvragen waarom je een marge-auto van € 4.000,00 zakelijk zou maken. Als je deze auto privé had gekocht en € 0,19/km declareert was je er waarschijnlijk veel scherper uit gesprongen dan nu. Misschien dat je er nog voor kan kiezen om de auto niet zakelijk te maken maar privé aan te houden?

 

Of je verwacht natuurlijk wat hogere onderhouds-of revisie kosten van een, laat ik toch zeggen, "oldtimer". Die als kosten aangemerkt kunnen worden, waarmee je dan wel weer je winst mee verminderd en ten gevolge een lagere IB .

Die 25 % correctie mag (volgens ook eerdere posts van Joost ;)) overigens als kosten genoteerd worden. Is dus niet direct voor eigen rekening.

Link naar reactie
  • 0

Maar...... hoe zit het met de nieuwe regelgeving inzake de BTW over het privé gedeelte van een youngtimer die als marge auto op de zaak is gezet.

 

Volgens die regel (2,7% over aanschafwaarde) moet ik meer BTW gaan betalen voor het privé gedeelte dan ik überhaupt over de totale kosten kan aftrekken. Weet iemand hier iets van?

Link naar reactie
  • 0

Maar...... hoe zit het met de nieuwe regelgeving inzake de BTW over het privé gedeelte van een youngtimer die als marge auto op de zaak is gezet.

 

Volgens die regel (2,7% over aanschafwaarde) moet ik meer BTW gaan betalen voor het privé gedeelte dan ik überhaupt over de totale kosten kan aftrekken. Weet iemand hier iets van?

 

Ja, we zitten allemaal niet in de eerste kamer ook niet in de tweede kamer maar in de wachtkamer. ;)

 

Hopelijk komt er snel een oplossing van dit vraagstuk. Zie deze post.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.