Wellicht dat iemand mij kan helpen met het volgende.
Heb een huurcontract liggen met een optie tot koop inzake een bedrijfspand (nieuwbouw).
Het voorstel houdt in dat ik ga huren voor een termijn van 12 maanden en kan opteren voor koop.
De koopsom was in eerste instantie v.o.n. maar in het huurcontract staat dat mocht er een koopovereenkomst tot stand komen de kosten voor de koper zullen zijn.
Ik heb de volgende vragen:
1. Klopt het dat er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is indien een nieuwbouw bedrijfspand wordt gekocht/verkocht?
2. Als ik het pand heb gehuurd en dit na 12 maanden koop, geldt het dan nog als nieuwbouw? Oftewel, moet er dan wél overdrachtsbelasting worden betaald bij de aankoop?
3. Moet er na die 12 maanden ook omzetbelasting over de koopsom worden betaald?
4. Als ik het pand direct zou kopen (v.o.n.) scheelt me dat 6% overdrachtsbelasting. Zodra het pand in gebruik is genomen is het pand niet meer vrijgesteld van de overdrachtsbelasting. Klopt deze stelling?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Mediterraneo
Mediterraneo
Dag allemaal,
Wellicht dat iemand mij kan helpen met het volgende.
Heb een huurcontract liggen met een optie tot koop inzake een bedrijfspand (nieuwbouw).
Het voorstel houdt in dat ik ga huren voor een termijn van 12 maanden en kan opteren voor koop.
De koopsom was in eerste instantie v.o.n. maar in het huurcontract staat dat mocht er een koopovereenkomst tot stand komen de kosten voor de koper zullen zijn.
Ik heb de volgende vragen:
1. Klopt het dat er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is indien een nieuwbouw bedrijfspand wordt gekocht/verkocht?
2. Als ik het pand heb gehuurd en dit na 12 maanden koop, geldt het dan nog als nieuwbouw? Oftewel, moet er dan wél overdrachtsbelasting worden betaald bij de aankoop?
3. Moet er na die 12 maanden ook omzetbelasting over de koopsom worden betaald?
4. Als ik het pand direct zou kopen (v.o.n.) scheelt me dat 6% overdrachtsbelasting. Zodra het pand in gebruik is genomen is het pand niet meer vrijgesteld van de overdrachtsbelasting. Klopt deze stelling?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31682-overdrachtsbelasting-en-omzetbelasting-bij-aankoop-bedrijfspand/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag