• 0

Branding onderdeel van marketing of is het een op zichzelf staand fenomeen?

Beste forummers,

 

Ik ben door het vele lezen van marketing en branding boeken het spoor volledig bijster. ???

Ik ben begonnen met het lezen van deze boeken omdat ik voor eens en altijd duidelijk wilde hebben waar branding kan worden geplaatst binnen het gehele marketing vakgebied.

 

Valt branding onder de P van promotie?

Is branding een ondersteunde tool van marketing voor het positioneren van een product?

Is marketing ouderwets en draait alles tegenwoordig om branding?

 

Kan iemand van jullie mij helpen alles weer helder te krijgen? Alvast bedankt

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Waarom wil je dat weten? Het maakt toch helemaal niks uit hoe je dat indeelt, alleen voor studenten (en professoren). Is allemaal theorie.

 

Er zit een marketingdimensie in branding, maar ook voor personeelswerving, inkoop en financiering kan branding van belang zijn. Kun je eindeloos over doorpraten. De indeling is eigenlijk alleen maar van belang voor grote organisaties die verantwoordelijkheden moeten scheiden en budgetten moeten verdelen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Marketing of 'het vermarkten' is het proces van het onderzoeken, ontwikkelen en leveren van toegevoegde waarde aan ruilingen (inspelen op behoefte van (potentiele) afnemers), terwijl branding met identiteit (uitstraling) en imago (perceptie) van de afzender en ontvanger te maken heeft. Definieer beide termen zelf maar eens met slechts Nederlandse woorden.

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom wil je dat weten? Het maakt toch helemaal niks uit hoe je dat indeelt, alleen voor studenten (en professoren). Is allemaal theorie.

 

Inderdaad. Als ondernemers moet je zeker niet teveel tijd stoppen in zulke theoretische exercities. De vraag doet me denken aan het verschil tussen ondernemers en managers.

]

Link naar reactie
  • 0

Marketing of 'het vermarkten' is het proces van het onderzoeken, ontwikkelen en leveren van toegevoegde waarde aan ruilingen (inspelen op behoefte van (potentiele) afnemers), terwijl branding met identiteit (uitstraling) en imago (perceptie) van de afzender en ontvanger te maken heeft. Definieer beide termen zelf maar eens met slechts Nederlandse woorden.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

Ik denk dat je beter een voorbeeld zoals het onze kan bekijken. Dan zie je beiden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een goede vraag of een vorm van marketing losstaand is of geïntegreerd in een mix. Zowel intern als bij klanten komen ik namelijk vaak het eerste geval tegen: verschillende vormen van marketing staan als losse eilandjes naast elkaar. Ik probeer zelf altijd te werken vanuit de formule dat ik eerst een doel stel waarvoor ik marketing in wil zetten, vervolgens kijk naar de kanalen die ik zin zet, hun sterke en zwakke punten en hoe ze elkaar aan kunnen vullen en vervolgens maak ik een mooie geïntegreerde mix.

 

Als ik het opschrijf klinkt dit echt als een soort marketing 101 voor dummies, maar geloof me, ik kom het bijna niet tegen dat marketing kanalen geïntegreerd zijn. Zelf werk ik overigens alleen in de online marketing, misschien dat dat ook meespeelt.

Link naar reactie
  • 0

 

Geintegreerd in de mix?

 

Ik zal je een voorbeeld geven uit big business. Bij een grote bank is vastgesteld dat het ondernemingsmerk bepaalde waarden vertegenwoordigd. Alle initiatieven van landenorganisaties en functionele dwarsverbanden (productgroepen) worden daaraan getoetst. Als daar dus iets opkomt dat op zich wel interessant is maar buiten het kader valt, gaat het niet door.

 

Brand is leidend, marketing volgt.

 

Is dat integratie? Soms wel, soms niet. Integratie heeft vooral een operationele dimensie. Dat er consistentie is op niveau van taal, beeld en aanbod. Dat er 360' klantoverzicht is en dus geen mailing voor X verzonden naar klanten die net Y gekocht hebben.

 

Mij lijkt dat dit probleem meer speelt naarmate de organisatie groter wordt en er meer opportunistische factoren insluipen doordat afdelingen doelen krijgen waardoor ze the big picture uit het oog verliezen. Dat laatste komt trouwens ook bij kleine bedrijven voor. We zijn altijd blauw, maar voor deze actie eventjes rood.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.