• 0

3d tekeningen in octrooi

Wie weet of het toegestaan is om 3d tekeningen te gebruiken in een octrooi-aanvraag? Ik heb er naar gezocht maar kan er niets over vinden. Wel over papiersoort, lijndiktes en dergelijke. De octrooien die ik via espace-net heb bekeken bevatten meestal 'platte' 2d plaatjes al dan niet met de hand getekend en voorzien van posnummers.

Ik zou graag 3d plaatjes (isometrische projectie) willen toepassen, omdat die veel meer duidelijk maken en vanuit de computer gemaakt kunnen worden, maar wel graag zogenaamde vormfouten voorkomen.

Wie weet of dit toegestaan is?

 

Bij voorbaat dank.

 

jlnsol

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tekeningen voor een octrooiaanvraag moeten inderdaad voldoen aan de eisen die je zelf al gevonden hebt. Strakke lijnen die voldoende dik zijn om ze te kunnen kopiëren, bijvoorbeeld.

 

Een tekening mag een plat aanzicht zijn of een perspectivisch aanzicht. Dat kan allebei. Wanneerk ik een octrooiaanvraag indien met tekeningen, doe ik dat in de meeste gevallen in elk geval met ten minste één perspectivisch aanzicht. Juist omdat je daarmee een beter overzicht krijgt van het onderwerp van de uitvinding.

 

Maar er zijn ook genoeg uitvinders die alleen aan "platte" aanzichten de voorkeur geven.

Onze beëdigd Nederlands en Europees octrooigemachtigde verzorgt uw octrooien snel, deskundig en betrouwbaar. Voor een gratis adviesgesprek raadpleeg onze website: www.novopatent.nl

 

Octrooibureau Novopatent beschermt úw uitvinding

Link naar reactie
  • 0

Helder antwoord novopatent, hier kan ik mee verder. In dit verband heb ik trouwens nog een vraag: de posnummers die je aan de onderdelen hangt waarnaar de tekst verwijst bestaan meestal uit een cijfer dat los aan het uiteinde van de slingerlijntje geplaatst is, ik bedoel: zonder een posnummercirkel. Ik hoop dat ik duidelijk ben. Zijn dit slingerlijntje ipv rechte lijn en losstaande cijfer ook vereisten?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

jlnsol

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor. Een recht lijntje is net zo goed toegestaan als een slingerlijntje.

 

Maar een cirkel om het cijfer heen zou ik toch echt niet doen. Zoals mij ooit verteld werd: "We zitten hier niet op de kleuterschool!". Hoe dan ook, losse cijfers met een (al dan niet slingerende lijn) naar het betreffende onderdeel is wat er verwacht wordt.

 

En probeer het formaar van de cijfers en de dikte van de lijn een beetje in lijn met de rest van de tekening te houden. belangrijke eis is dat de tekening goed gekopieerd moet kunnen worden.

 

Succes!

Onze beëdigd Nederlands en Europees octrooigemachtigde verzorgt uw octrooien snel, deskundig en betrouwbaar. Voor een gratis adviesgesprek raadpleeg onze website: www.novopatent.nl

 

Octrooibureau Novopatent beschermt úw uitvinding

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.