• 0

Pouw Boodschappendienst

Beste Ondernemers,

 

Ik ben Tom, jong (19) en zeer geïnteresseerd in het vak ondernemen.

 

Op het moment werk ik anderhalf jaar om mijn studie straks te kunnen betalen zonder schulden e.d. (ik moet alles zelf betalen, van eten tot huur, krijg niets van mijn ouders, vandaar).

 

Nu wil ik naast het werken een onderneming beginnen. Niet met het oogpunt op 'dikke winst', maar meer voor de leuk en de ervaring. Al moet het wel wat winst gaan draaien natuurlijk, he he.

 

Mijn idee is als volgt, ik wil een boodschappendienst beginnen, hier lokaal. Ik woon in een omgeving met veel ouderen, een goede doelgroep hiervoor op zich.

 

Ik zal zo specifiek mogelijk mijn plan proberen samen te vatten:

 

De klant geeft door wat zij nodig heeft door middel van een digitale of schriftelijke bestelbon. Deze kan ingeleverd worden via de e-mail, post, of de voorgaande bezorgdag. Of ik kom ze van te voren halen 's ochtends, daar ben ik nog even over aan het nadenken.

 

De bestelbon zal de gegevens van de klant staan (naam, klantnummer, postcode, gewenste supermarkt). Daaronder een soort van tabel met daarin product - merk - aantal.

 

Als ik alle bestelbonnen binnen heb voor de bepaalde bezorgdag ga ik deze sorteren op supermarkt, en dan supermarkt per supermarkt af.

 

De producten wil ik gaan vervoeren in (koel)kratten met labels/stickers erop van de klantnummers.

 

 

De kratten met boodschappen bezorg ik bij de mensen thuis in mijn Citroën Berlingo (bestelwagen). Hier wil ik ook een sticker o.i.d. op plakken met mijn bedrijfsnaam, slogan en contactgegevens. De presentatie van mijn onderneming wil ik helemaal in orde hebben, het moet er goed uit zien.

 

Over de betaalwijze ben ik ook nog aan het nadenken. Voor de dienst an sich wil ik drie mogelijkheden invoeren. 1/ contact, cash, aan de deur. 2/ strippenkaart. 3/ abonnementsvorm (maandelijke betaling, automatische incasso). Voor ouderen wil ik een lagere prijs gaan instellen.

 

Naamsbekendheid geven wil ik doen door te gaan flyeren straks. Lijkt mij het goedkoopste en doelgerichtste in het beginstadium.

 

Eventueel naast de boodschappen ook orders proberen aan te nemen voor lokale wijnhandels e.d.

 

Mocht het een succesje gaan worden, wil ik eventueel een chauffeur (vriend) laten rijden. Ik zat te denken aan een overeenkomst van opdracht hiervoor als contractvorm, lijkt mij het makkelijkste.

 

 

Hebben jullie misschien nog tips voor mij? Bedankt alvast!

 

Tegelijk heb ik nog een vraagje. Stel, ik zou 5,00 voor mijn dienst vragen. Hoeveel belasting moet ik daarvan afdragen? 30%? Over fiscale zaken weet ik erg weinig.

 

Groet,

Tom

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jep, ik zit vol ideeën, laten we het daarop houden...

 

Nee eh. Mijn mailing service zou te veel tijd in beslag nemen naast de studie zodirect. Daarnaast zou ik bij die te veel afhankelijk zijn van anderen (bezorgers), gezien ik in mijn eentje geen 30.000 brievenbussen kan coveren. Dit idee (boodschappendienst) acht ik reëeler.

 

Betreft je serieuze vraag: ik denk een uur of 20. Enkele bezorggebieden wil ik straks uitbesteden aan chauffeurs (vrienden) mocht het een succes worden.

 

Heeft u tips/opmerkingen/kritische vragen?

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag welke studie je volgde is niet beantwoord !

 

Of ik nog serieuze tips heb?

jazeker:

 

Rechtsboven "doorzoek het forum" : zoek daar eens op "boodschappen" en kom dan terug met gerichte vragen.

 

Management, Economie, Recht.

 

Deze heb ik doorgelezen, staan wel nuttige dingen in. Reden dat ik dit topic open is om te kijken over er nog verfrissende nieuwe ideetjes zijn.

Link naar reactie
  • 0

Begin gewoon? Ga langs bij die ouderen en ga je opdrachten ophalen. Als het werkt kom je vanzelf verder en weet je vanzelf wat je nog moet verbeteren. Dan kan het of wat worden of niets maar je risico is überhaupt al minimaal.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Een simpele bestellijst opstellen en gewoon klein beginnen. Langsgaan bij de doelgroep en vraag of er interesse is vanuit deze mensen dat jij de boodschappen voor ze doet. Als tip zou ik geven: 2 verdieners.

 

Vaak te weinig tijd om boodschappen te doen, maar (sommige) wel genoeg tijd om op kantoor even de boodschappen door te mailen. Deze 2 verdieners zijn meestal kopers van het A-merk bij de supermarkten, dus die vergoeding voor het

boodschappen laten doen zullen ze vast niet over struikelen.

 

Gewoon gaan doen dus, ga bij de supermarkt staan en vraag op de man af.

 

Succes!

dus...

Link naar reactie
  • 1

Zo beste leeftijdsgenoot, enkele opmerkingen:

Woon je in een (groot)stad, en zo ja, kan je dan wel overal makkelijk je auto kwijt?

Je spreekt over verschillende winkels, maar hoe ver liggen die van elkaar vandaan. Jouw Berlingo rijd wellicht niet met water. Reken die slijtage en benzine eens uit à rato van 10ct per kilometer (en dat is nog behoorlijk weinig) en kijk wat dit teweeg brengt.

 

Er zijn 2 mooie markten: die van de ouderen en die van de tweeverdieners. Beiden vragen volgens mij een andere aanpak. Bij ouderen zal je het vooral moeten hebben van 'zware boodschappen' als flessen water ed. Bij de tweeverdieners is het de tijd die er toe doet. Bij tweeverdieners zal je ook bereid moeten zijn te leveren op niet-werkuren (wat jou een gigantisch pluspunt kan opleveren)

Dat je voor ouderen een lagere prijs wil vragen, vind ik nobel, maar weet dan dat je ergens zelf een lijn zal moeten trekken die nogal subjectief is.

Waar ik eigenlijk op doel is het volgende: Kies, en wees blij te verliezen. Kies voor of ouderen als belangrijkste doelgroep, of voor de tweeverdieners en pas daar jouw prijzen naar aan/steek daar jouw energie in. Anders heb je kans op 'stuck in the middle'

 

Als je voor de tweeverdieners met drie kinderen elke week karren zal mogen vullen voor €5 per bestelling, dan zullen er heel wat mensen zijn waarvoor je dat mag doen denk ik en zullen jouw inspanningen volgens mij te weinig worden beloond. Oplossing vormt misschien dat je standaard 5 euro vraagt en vanaf 100 euro bestelling, 1euro leveringskost extra per 25euro bestelling extra.

 

Verder zijn er nog 101 dingen die je eens moet uitpluizen: Waarborg kratten, vervoer/opslag van diepvrieswaren, hoe ga je er in slagen om je klanten een rekening voor te schotelen (cassière die jouw verschillende rekeningen wil geven kan je heel wat tijd besparen), wanneer kan je gaan winkelen (en is het dan niet net heel druk)

Bezint eer ge begint en kijk ook een naar reeds bestaande diensten (in België bestaat zoiets als Collivery, zij boeken winst op zowel productprijs-wat jij niet kan doen-als op leveringskosten). Het zijn veeleer leermeesters dan concurrenten.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.