Ga naar inhoud

Scheiding icm VOF - veel vragen - hoe nu verder?

Geplaatst:

panterman

Mijn verhaal ,

Ik heb een v.o.f , samen met mijn vrouw , nu liggen we in scheiding , ik doe al het werk in de zaak , geen personeel , en zij zorgt voor de kinderen , het bedrijf hangt of staat dus met mij , nu maakte ik altijd heel veel omzet , maar door deze nare kwestie , de scheiding loopt niet echt voorspoedig , ben ik minder gaan werken , ongeveer de helft , ook heeft zij beslag laten leggen op de rekeningen van de zaak , wat betekend dat er een flink bedag bij de bank in de diepvries zit , wij kunnen daar niet aankomen , dat was wel mijn werkkapitaal , nu is het zo dat zij alvast voorlopige allimantatie wil vangen van mij , ik heb nu nog inkomsten uit het werk wat ik nu doe , mn klanten betalen mij nu op een priverekening , waar zij niet aan kan komen , ik zeg tegen haar , eerst moet het beslag van mijn rekeningen af , dan betaal ik allimentatie , we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd , hebben veel schulden , hoe zit het daar dan mee , en heeft zij recht op goodwill? heb geen contracten met mijn klanten , alles is op basis van vertrouwen in mij , het bedrijf bestaat al 15 jaar , ik ben bang dat ik failliet ga door deze kwestie , door het beslag op de rekeningen is de hypotheek al 2x niet betaald , ik huur nu een huis , zij zit met de kinderen in ons huis , hoe vaak mag je een hypotheek niet betalen voor de bank ingrijpt , kan een bank je ook failliet laten verklaren .en hoe wordt de allimantatie berekend?

Wie heeft er antwoord op deze vragen??

Gr Arthur

Featured Replies

Geplaatst:

odeon

Hoi Panterman,

Heb je wel een goede echtscheidingsadvocaat ingeschakeld, want dat lijkt me hier wel van belang. Nog beter is meditiation, maar jullie kiezen blijkbaar voor een vechtscheiding. Dat je ex-vrouw de exploitatie van de v.o.f. frusteert is in ieder geval niet in haar eigen belang. Je moet je vrouw in ieder geval overtuigen dat het beslag niet in haar belang is. Als je failliet gaat, kan zij verder ook fluiten naar enige tegemoetkoming.

Je bent/was gehuwd in gemeenschap van goederen en jullie hebben samen een v.o.f. Zaak is dat de v.o.f. zo snel mogelijk wordt ontbonden en dat je verder gaat als eenmanszaak. Omdat de kinderen bij je vrouw zijn, heeft zij uiteraard aanspraak op kinderalimentatie. Hiervoor zijn normen (Trema-normen).

De schulden komen voor de helft voor rekening van je vrouw, dus het kan goed zijn dat de schulden zo hoog zijn dat er voor je vrouw niets overblijft voor goodwill en partneralimentatie. Goodwill wordt vaak schromelijk overschat. Zit er wel goodwill in je zaak? Laat een accountant daar naar kijken.

Odeon

Geplaatst:

Dennis_van_Dijk

Dag Arthur,

Wat een ellende allemaal...

Allereerst: ik schrik er van dat deze vragen bij ons terecht komen en ik ben bang dat je het op dit moment helemaal alleen doet en niet bijgestaan wordt door een advocaat. Laat je alsjeblieft bijstaan, want alleen kom je er niet uit en zul je vermoedelijk het onderspit delven.

Ik heb een v.o.f , samen met mijn vrouw , nu liggen we in scheiding , ik doe al het werk in de zaak , geen personeel , en zij zorgt voor de kinderen,

Wat is haar rol in de VOF? Of, anders gezegd, waarom is toentertijd gekozen voor de VOF-constructie als zij geen rol speelt in het bedrijf? Een eenmanszaak zou dan meer voor de hand liggen. Heeft ze toevallig geld in de onderneming gestoken? En wat voor een percentage van de winst is haar de afgelopen jaren toegewezen?

het bedrijf hangt of staat dus met mij , nu maakte ik altijd heel veel omzet , maar door deze nare kwestie , de scheiding loopt niet echt voorspoedig , ben ik minder gaan werken , ongeveer de helft , ook heeft zij beslag laten leggen op de rekeningen van de zaak , wat betekend dat er een flink bedag bij de bank in de diepvries zit ,

Ik neem aan dat haar advocaat het beslag heeft laten leggen. Gaat het hier om conservatoir beslag? Voor het leggen van beslag is een besluit van een rechter nodig. Ben jij hierbij aanwezig geweest en wat was de reden dat jouw argumenten zijn genegeerd?

wij kunnen daar niet aankomen ,

Wie bedoel je met wij?

dat was wel mijn werkkapitaal

Probleem is dat zij participeert in het bedrijf (VOF) en hiermee dus haar aanspraken veilig stelt.

nu is het zo dat zij alvast voorlopige allimantatie wil vangen van mij

Voorlopige alimentatie? Ik neem aan dat jij gewoon de lopende zaken betaalt (gas/water/licht, hypotheek etc.) waar jouw vrouw en kinderen van profiteren. Wat wil ze nog meer van je zien totdat de scheiding is doorgevoerd?

[qupte]

ik heb nu nog inkomsten uit het werk wat ik nu doe , mn klanten betalen mij nu op een priverekening , waar zij niet aan kan komen ,

... tot dat ze daar ook beslag op laat leggen :-\

ik zeg tegen haar , eerst moet het beslag van mijn rekeningen af , dan betaal ik allimentatie ,

Nogmaals, wat voor alimentatie zou je moeten betalen. Voor je kinderen of ook voor haar? En alimentatie wordt vastgesteld door de rechter, ik zie niet in waarom jij iets als voorlopige alimentatie zou moeten betalen. Ik vermoed dan ook dat dit geheel los staat van het beslag op de zakelijke rekening. Vandaar mijn vraag over de motivatie van het beslag...

we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd , hebben veel schulden ,

Zijn dit privé schulden of zakelijk schulden. Ik weet dat het onderscheid bij een VOF niet zo hard is, maar toch wel relevant om te weten.

hoe zit het daar dan mee , en heeft zij recht op goodwill?

Gaat ze als partner uit de VOF?

heb geen contracten met mijn klanten , alles is op basis van vertrouwen in mij , het bedrijf bestaat al 15 jaar , ik ben bang dat ik failliet ga door deze kwestie , door het beslag op de rekeningen is de hypotheek al 2x niet betaald

Weet jouw vrouw dit? Weet de bank waarom je de hypotheek niet betaald hebt? Het is heel belangrijk dat de bank hierbij betrokken wordt omdat deze anders drastische maatregelen kan gaan nemen. Als je hen inlicht en mee laat zoeken naar een oplossing is er veel meer mogelijk. Maak ook aan jouw vrouw duidelijk dat zoals het nu gaat er twee mogelijkheden zijn: of het pand wordt verkocht of het pand wordt per executie verkocht. De kans dat zij er kan blijven wonen is, zoals het nu gaat, nihil.

ik huur nu een huis

En waar betaal je die huur van? Had je met die huur ook de hypotheek kunnen betalen?

zij zit met de kinderen in ons huis , hoe vaak mag je een hypotheek niet betalen voor de bank ingrijpt

Dat ligt helemaal af van jouw relatie met de bank. Ik ken gevallen van mensen waar na twee / drie keer niet betalen al stappen werden genomen, en ook mensen waar het een jaar duurde voordat er echte consequenties waren. Vandaar dat ik je aangeef: neem contact op met de bank en betrek ze er bij...

kan een bank je ook failliet laten verklaren

ja

en hoe wordt de allimantatie berekend?

Lees je eens in op de site van het Nibud.

Aan de hand van jouw antwoorden kan er wat gerichter gereageerd worden door ons. Maar nogmaalg kies alsjeblieft je eigen advocaat die jou kan bijstaan!

Heel veel succes in deze moeilijke situatie!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Geplaatst:

JVerhallen

Mijn verhaal ,

[...]

Wie heeft er antwoord op deze vragen??

Gr Arthur

Je advocaat!

Het is nu heel simpel (terwijl het moeilijk lijkt):

Je schakelt hulp in bij het juridische traject, want dat lost niemand voor je op via een forum!

Je zorgt ervoor dat je business blijft lopen, dat is de belangrijkste verantwoordelijkheid die je hebt als ondernemer. Misschien werk je dadelijk 2-3 maanden voor niks, omdat je ex meer claimt dan fair is, dat is dan jammer. Maar als je stopt met werken of failliet gaat dan weet je zeker dat je in de put terecht komt en er niet meer uitkomt.

Belangrijke vraag is nu:

Is je bedrijf in gevaar nu je werkkapitaal 'vast' zit, of kun je verder (en wat nieuw kapitaal opbouwen)?

Kijk goed uit met bijvoorbeeld een eenmanszaak NU te starten. Dit kan weer uitgelegd worden dat je je ex probeert te benadelen. Blijf hiervoor dus in contact met je advocaat!

Geplaatst:

panterman

• Auteur

Hallo Odeon ,

We hebben inderdaad samen een apparte advocaat , maar ja els er over en weer niet gepraat word komen we nergens, doordat mn inkomen nu veel lager is dan normaal , omdat ik van mn huisarts niet meer mag werken dan 50% zit het er dik in dat de boel inderdaad failliet gaat , alleen zei wil dat niet inzien , ook al omdat we nu dubbele woonlasten hebbengaat de boel snel van je af, ik kon ook al mn btw aangifte niet doen 1e kwartaal , door het beslag wat er op de rekeningen zit.

Lastige situatie waar maar moelijk uit te komen is omdat er niet gepraat word.

En ja goodwill , als ik het bijltje er echt bij neer gooi , is het bedrijf gewoon teneinde lijkt mij , dus goodwill zit er volgens mij niet in , heb ook geen contracten met mn klanten!!!!!!

Gr Arthur

Hoi Panterman,

Heb je wel een goede echtscheidingsadvocaat ingeschakeld, want dat lijkt me hier wel van belang. Nog beter is meditiation, maar jullie kiezen blijkbaar voor een vechtscheiding. Dat je ex-vrouw de exploitatie van de v.o.f. frusteert is in ieder geval niet in haar eigen belang. Je moet je vrouw in ieder geval overtuigen dat het beslag niet in haar belang is. Als je failliet gaat, kan zij verder ook fluiten naar enige tegemoetkoming.

Je bent/was gehuwd in gemeenschap van goederen en jullie hebben samen een v.o.f. Zaak is dat de v.o.f. zo snel mogelijk wordt ontbonden en dat je verder gaat als eenmanszaak. Omdat de kinderen bij je vrouw zijn, heeft zij uiteraard aanspraak op kinderalimentatie. Hiervoor zijn normen (Trema-normen).

De schulden komen voor de helft voor rekening van je vrouw, dus het kan goed zijn dat de schulden zo hoog zijn dat er voor je vrouw niets overblijft voor goodwill en partneralimentatie. Goodwill wordt vaak schromelijk overschat. Zit er wel goodwill in je zaak? Laat een accountant daar naar kijken.

Odeon

Geplaatst:

JVerhallen

Vraag eens aan je advocaat wanneer het beslag wordt opgeheven, want volgens mij mag dat niet 'oneindig' lang.

Dat de privé kosten oplopen is onderaan de streep voor je bedrijf geen probleem. Houd die 2 dingen goed gescheiden, want het loopt nogal door elkaar. Je moet het toch gewoon zo zien:

Er wordt dadelijk een dikke streep getrokken, dan komt er een (hele) complexe rekensom en daarna gaat je leven door.

Probeer nu zoveel mogelijk dingen te laten 'doorlopen', zodat je dadelijk niet alleen nog maar scherven in je handen hebt.

Vraag ook aan je huisarts wat je in die andere 50% van je tijd kan doen om snel fit te zijn.

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

We hebben inderdaad samen een apparte advocaat , maar ja els er over en weer niet gepraat word komen we nergens,

Gr Arthur

Wellicht een mediator inschakelen ?

Geplaatst:

panterman

• Auteur

Dag Arthur,

Wat een ellende allemaal...

Allereerst: ik schrik er van dat deze vragen bij ons terecht komen en ik ben bang dat je het op dit moment helemaal alleen doet en niet bijgestaan wordt door een advocaat. Laat je alsjeblieft bijstaan, want alleen kom je er niet uit en zul je vermoedelijk het onderspit delven.

Ik word bijgestaan door advocaat , alleen er gebeurd weinig tot niks , er is veel getouwtrek maar er komt niks uit

Ik heb een v.o.f , samen met mijn vrouw , nu liggen we in scheiding , ik doe al het werk in de zaak , geen personeel , en zij zorgt voor de kinderen,

Wat is haar rol in de VOF? Of, anders gezegd, waarom is toentertijd gekozen voor de VOF-constructie als zij geen rol speelt in het bedrijf? Een eenmanszaak zou dan meer voor de hand liggen. Heeft ze toevallig geld in de onderneming gestoken? En wat voor een percentage van de winst is haar de afgelopen jaren toegewezen?

Haar rol in de VOF was alleen belastingtechnisch voordeel , ja lekker nu ,

het bedrijf hangt of staat dus met mij , nu maakte ik altijd heel veel omzet , maar door deze nare kwestie , de scheiding loopt niet echt voorspoedig , ben ik minder gaan werken , ongeveer de helft , ook heeft zij beslag laten leggen op de rekeningen van de zaak , wat betekend dat er een flink bedag bij de bank in de diepvries zit ,

Ik neem aan dat haar advocaat het beslag heeft laten leggen. Gaat het hier om conservatoir beslag? Voor het leggen van beslag is een besluit van een rechter nodig. Ben jij hierbij aanwezig geweest en wat was de reden dat jouw argumenten zijn genegeerd?

Ja haar advocaat heeft via de rechtbank beslag laten leggen, het beslag omvat de gelden die dan op dat moment positief saldo gaven , in beslag zijn genomen .

wij kunnen daar niet aankomen ,

Wie bedoel je met wij?

Wij , bedoel ik mijn vrouw en ik , ik kan haar dus nu ook niks betalen , ik heb nu wel inkomsten van mn klanten , maar die heb ik echt allemaal nodig om het bedrijf draaiende te houden

dat was wel mijn werkkapitaal

Probleem is dat zij participeert in het bedrijf (VOF) en hiermee dus haar aanspraken veilig stelt.

Ja dat lijkt zo , alleen liggen er nog een aanslag btw en diversen rekeningen , alsook de hypotheek die 2x al niet is afgelost , dat geld van dat beslag is dus al voorzien , dit zal toch betaald moeten worden , ik word elke maand gebeld door de bank , dat we achterlopen , heb vorige week de bank verwezen naar mijn vrouw , daar was ze niet blij mee , maar ja alleen zij kan het eraf halen.

nu is het zo dat zij alvast voorlopige allimantatie wil vangen van mij

Voorlopige alimentatie? Ik neem aan dat jij gewoon de lopende zaken betaalt (gas/water/licht, hypotheek etc.) waar jouw vrouw en kinderen van profiteren. Wat wil ze nog meer van je zien totdat de scheiding is doorgevoerd?

Ja ze eist 600 euro per kind , we hebben er nu 2 , en vorige week kwam ze per sms , dat ze zwanger zou zijn, wel erg toevallig allemaal , heb dat gecheckt , en het is inderdaad zo , nog meer shit aan de knikker dus , ik bataal dus gas-water-licht-ziektekosten. hypotheek als er genoeg over is , weet niet hoelang de bank dit nog pikt==

[qupte]

ik heb nu nog inkomsten uit het werk wat ik nu doe , mn klanten betalen mij nu op een priverekening , waar zij niet aan kan komen ,

... tot dat ze daar ook beslag op laat leggen :-\

Zodra ik van klanten vang ,betaal ik direct rekeningen die openstaan , zodoende blijft er weinig over om in beslag te nemen.

ik zeg tegen haar , eerst moet het beslag van mijn rekeningen af , dan betaal ik allimentatie ,

Nogmaals, wat voor alimentatie zou je moeten betalen. Voor je kinderen of ook voor haar? En alimentatie wordt vastgesteld door de rechter, ik zie niet in waarom jij iets als voorlopige alimentatie zou moeten betalen. Ik vermoed dan ook dat dit geheel los staat van het beslag op de zakelijke rekening. Vandaar mijn vraag over de motivatie van het beslag...

Ja het schijnt dat zij recht heeft op allimatatie , en voor mn kinderen zeker , maar de situatie is nu zo , dat ik moet zien of zij wel allimantatie gaat vangen , omdat mn inkomsten gehalverd zijn , heb ik alles nodig om de vaste lasten te betalen

we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd , hebben veel schulden ,

Zijn dit privé schulden of zakelijk schulden. Ik weet dat het onderscheid bij een VOF niet zo hard is, maar toch wel relevant om te weten.

zakelijk en prive schulden , lijkt mij dat we daar allebei verantwoordelijk voor zijn

hoe zit het daar dan mee , en heeft zij recht op goodwill?

Gaat ze als partner uit de VOF?

Ja dat is wel de bedoeling , maar ook daar wacht ik mee , het schijnt zo te zijn , dat wie het bedrijf doorzet ook de zakelijke schulden meeneemt , ik weet dus even niet of het slim is om dat te doen , mischien maar falliet laten gaan , wel mn vaste klanten blijven doen , en daarna weer opnieuw een eenmanszaak starten == weet nog niet goed hoe of wat

heb geen contracten met mijn klanten , alles is op basis van vertrouwen in mij , het bedrijf bestaat al 15 jaar , ik ben bang dat ik failliet ga door deze kwestie , door het beslag op de rekeningen is de hypotheek al 2x niet betaald

Weet jouw vrouw dit? Weet de bank waarom je de hypotheek niet betaald hebt? Het is heel belangrijk dat de bank hierbij betrokken wordt omdat deze anders drastische maatregelen kan gaan nemen. Als je hen inlicht en mee laat zoeken naar een oplossing is er veel meer mogelijk. Maak ook aan jouw vrouw duidelijk dat zoals het nu gaat er twee mogelijkheden zijn: of het pand wordt verkocht of het pand wordt per executie verkocht. De kans dat zij er kan blijven wonen is, zoals het nu gaat, nihil.

Ja dat weet ze maar al te goed , alleen dringt de noodzaak niet echt tot haar door , ik hou de bank goed op de hoogte , omdat ik zelf weer naar onze woning terug wil , ik huur nu tijdelijk iets , zij is urgent bij woningbouw , dus ik hoop dat ze binnen nu en 3 maanden iets heeft , ze mag niet weigeren als haar iets aangeboden word , ik heb net toevallig contact gehad met mijn advocaat , we laten de boel even rusten totdat ze tot inkeer komt , temeer omdat ze nu totaal geen inkomen heeft , ze leent geld bij iedereen , maar ook dat houdt een keer op , ze moet inzien dat het beslag eraf moet , zodat ik haar een bedrag per maand kan betalen , hoeveel dat is , ik zou het niet weten , ik vindt het alleen wel heel erg voor mn kinderen , ik heb ze nu al 7 weken niet gezien.

ik huur nu een huis

En waar betaal je die huur van? Had je met die huur ook de hypotheek kunnen betalen?

Ik betaal dat van mn betalingen van mn klanten die nu op mijn priverekening betalen, dat bedrag is ongeveer 2-3 deel van mn hypotheek je begrijpt dat dit niet te lang moet duren.

zij zit met de kinderen in ons huis , hoe vaak mag je een hypotheek niet betalen voor de bank ingrijpt

Dat ligt helemaal af van jouw relatie met de bank. Ik ken gevallen van mensen waar na twee / drie keer niet betalen al stappen werden genomen, en ook mensen waar het een jaar duurde voordat er echte consequenties waren. Vandaar dat ik je aangeef: neem contact op met de bank en betrek ze er bij...

Daar is overleg mee .

kan een bank je ook failliet laten verklaren

ja

en hoe wordt de allimantatie berekend?

Lees je eens in op de site van het Nibud.

Zal ik doen

Aan de hand van jouw antwoorden kan er wat gerichter gereageerd worden door ons. Maar nogmaalg kies alsjeblieft je eigen advocaat die jou kan bijstaan!

Is ook aan de orde zoals je kunt lezen

Heel veel succes in deze moeilijke situatie!

Dankjewel , hoop dat deze kwestie snel opgelost word
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.