• 0

Deel startkapitaal weer opnemen na oprichting BV?

Dag allen...

 

Er zijn al veel topics geopend m.b.t. startkapitaal voor het oprichten van een BV. Ik heb mezelf gek gezocht, maar een concreet antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gevonden.

 

In januari 2012 start ik naar verwachting met mijn onderneming. Tegen die tijd hoop ik ongeveer 15.000 euro aan startkapitaal rond te hebben (dmv eigen vermogen en kleine familieleningen). Ik kom dan 3.000 euro tekort voor het oprichten van een BV. In de categorie FFF is niemand meer die mij deze laatste 3000 kan lenen. Ik ben nu benieuwd of het volgende mogelijk is:

 

Kan ik tzt 3000 euro lenen van de bank (dmv persoonlijke lening, credit cards, rood staan whatever!) dit bedrag toevoegen aan mijn dan gespaard startkapitaal, inschrijving voltooien om vervolgens deze 3000 euro volledig terug te storten bij de bank?

 

Het klinkt mij te makkelijk in de oren...wat is jullie advies hierin?

 

Bij voorbaat thanks!

 

Groetjes

 

UMMAH

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat kan. Je hebt dan wel een schuld aan je eigen BV, die zul je een keer af moeten lossen (bijvoorbeeld als het mis gaat). Er zijn ook banken die het hele bedrag willen lenen ten behoeve van de oprichting van de BV. Uiteraard zul je wel voldoende (uitzicht op) middelen moeten hebben om de bank ervan te overtuigen dat je het geld terug kunt betalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

In principe is het geen probleem om de drieduizend euro na de oprichting weer uit de B.V. te halen. Je moet je dan alleen wel realiseren dat als je bedrijf uiteindelijk over de kop gaat en er schuldeisers zijn voor meer dan 15.000 euro je zelf daarvoor aansprakelijk bent. Of dat voor alleen die driezuidend euro is kan ik niet met zekerheid zeggen. Iemand anders die dat kan toelichten?

 

Daarnaast zijn ze al bijna vier jaar aan het sleutelen aan een nieuwe wet waarin het B.V.-recht wordt versoepeld. Onderandere de kapitaaleis van 18.000 euro zal vervallen. De actuele stand van zaken daarover kan je vinden op: http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/31058_wet_vereenvoudiging_en

 

Ik hoorde laatste dat de wet in werking zou treden op 1 januari 2012, in welk geval je probleem sowieso zou wegvallen, maar daar heb ik nog geen officiële bron voor gevonden.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Hmm...ik heb inmiddels door veel zoeken en lezen op HL een alternatief gevonden voor het dekken van de overige 3000: een deel van de BV oprichten in natura ipv cash. Ik moet me zoiezo hier nog in verdiepen, maar het doet me toch een deugd dat er meerdere wegen zijn. Ik wil namelijk het liefst geen schulden beginnen bij en bank.

 

Nu een andere vraag...stel nu dat ik die 18.000 bij elkaar weet te krijgen, dan mag ik toch gewoon direct na oprichting van de BV, dit kapitaal gebruiken voor investeringen en het betalen van andere kosten?

 

Thanks overigens voor jullie reacties!

Link naar reactie
  • 0

Hmm...ik heb inmiddels door veel zoeken en lezen op HL een alternatief gevonden voor het dekken van de overige 3000: een deel van de BV oprichten in natura ipv cash. Ik moet me zoiezo hier nog in verdiepen, maar het doet me toch een deugd dat er meerdere wegen zijn. Ik wil namelijk het liefst geen schulden beginnen bij en bank.

Cash is waarschijnlijk een stuk goedkoper omdat je daarmee geen inbrengverklaring van de accountant nodig hebt.

Nu een andere vraag...stel nu dat ik die 18.000 bij elkaar weet te krijgen, dan mag ik toch gewoon direct na oprichting van de BV, dit kapitaal gebruiken voor investeringen en het betalen van andere kosten?

 

Thanks overigens voor jullie reacties!

Ja, kosten betalen mag sowieso, salaris ook bijvoorbeeld al kost je dat natuurlijk een hoop belasting.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Nu een andere vraag...stel nu dat ik die 18.000 bij elkaar weet te krijgen, dan mag ik toch gewoon direct na oprichting van de BV, dit kapitaal gebruiken voor investeringen en het betalen van andere kosten?

Kleine correctie, jij mag dit kapitaal niet gebruiken voor investeringen / kosten.

De BV, de natuurlijk persoon die opgericht is mag dit wel en jij als DGA/bestuurder mag bepalen wat de natuurlijk persoon (de BV) doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kleine correctie, jij mag dit kapitaal niet gebruiken voor investeringen / kosten.

De BV, de natuurlijk rechtspersoon die opgericht is mag dit wel en jij als DGA/bestuurder mag bepalen wat de natuurlijk rechtspersoon (de BV) doet.

Als we dan toch formele puntjes gaan corrigeren... ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Kleine correctie, jij mag dit kapitaal niet gebruiken voor investeringen / kosten.

De BV, de natuurlijk rechtspersoon die opgericht is mag dit wel en jij als DGA/bestuurder mag bepalen wat de natuurlijk rechtspersoon (de BV) doet.

Als we dan toch formele puntjes gaan corrigeren... ;)

 

Correcte correctie.

Ik zat meteen te kijken hoelaat ik het gepost had, het excuus dat ik zat te slapen zal ik maar niet aanvoeren om 18:30 :)

 

De reden van mijn inbreng is de correctie van denk wijze omdat ik veelvuldig hoor / lees dat men die 18K na oprichting nog steeds als persoonlijk bezit ziet terwijl dit niet het geval is.

 

Cheers,

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor deze correcties. Ik heb mezelf ietwat ongelukkig uitgedrukt. Het is natuurlijk zo dat wanneer je een BV opricht jij als persoon niet meer eigenaar bent van het geld. de BV als rechtspersoon beschikt dan over dit kapitaal, maar de DGA bepaalt wat er gebeurt.

 

Heb ik het zo helder op een rij?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor deze correcties. Ik heb mezelf ietwat ongelukkig uitgedrukt. Het is natuurlijk zo dat wanneer je een BV opricht jij als persoon niet meer eigenaar bent van het geld. de BV als rechtspersoon beschikt dan over dit kapitaal, maar de DGA bepaalt wat er gebeurt.

 

Heb ik het zo helder op een rij?

 

Yep.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.