• 0

Verplichte minimale verkoopprijs

Ik ben importeur van een bepaald product uit de US. Dit product moet volgens de regels van de producent uit de US voor een minimale prijs verkocht worden in de EU. Alle EU-winkels moeten zich aan deze regel houden.

 

In mijn inkoopcontract naar andere winkels staat dan ook vermeld dat wij het recht behouden om niet te verkopen aan iemand die de artikelen verkoopt tegen een gunstigere prijs dan de op dat moment geldende verkoopprijs.

 

Van een van de winkels krijg ik als reactie dat dit in strijd is met de NMA.

Klopt dat of mag ik als importeur weigeren aan een winkel te leveren die onder de minimale verkoopprijs verkoopt?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verticale prijsbinding is verboden als dit tot gevolg heeft dat de mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan wordt verhinderd, beperkt of vervalst. Dat is dus mede afhankelijk van de aanwezigheid (en omvang) van concurrerende producten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Verticale prijsbinding is verboden als dit tot gevolg heeft dat de mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan wordt verhinderd, beperkt of vervalst. Dat is dus mede afhankelijk van de aanwezigheid (en omvang) van concurrerende producten.

 

Dat lijkt me moeilijk meetbaar.

Kan je misschien een voorbeeld geven want het is me nog niet helemaal duidelijk .

Link naar reactie
  • 0

Verticale prijsbinding is verboden als dit tot gevolg heeft dat de mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan wordt verhinderd, beperkt of vervalst. Dat is dus mede afhankelijk van de aanwezigheid (en omvang) van concurrerende producten.

 

De enige uitzondering die ik kan vinden is de verkoop van Boeken (wet op de vaste boekenprijs).

Voor het overige is verticale prijsbinding verboden.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Roaldinho terecht opmerkt is het alleen verboden als afspraken de mededinging ontregelen en de consumenten daarvan de dupe worden. Bekend is de Pijnenburg zaak tegen AH waarbij Pijnenburg niet meer wilde leveren als AH onder de prijs bleef verkopen. Er is nooit een uitspraak in hoger beroep gekomen maar het laat zien dat het niet zwart wit is.

 

Komt er dus m.i. op neer dat iedereen vrij is om zelf zijn verkoopprijs te bepalen maar dat een fabrikant met een redelijk belang levering mag staken of andere maatregelen kan nemen als daarbij de mededinging niet in gevaar is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.