• 0

Liquidatie BV - gaat belang over naar DGA?

Wie weet antwoord op de volgende vragen:

 

BV a -met 1 aandeelhouder, is voor 50% aandeelhouder van BV b,. BV a wil overgaan tot liquidatie (geen activiteiten meer)

Wat zijn de gevolgen voor het belang in BV b? Gaat dat belang over op de dga als enig aandeelhouder van BV a?

Wat gebeurt er met de rekening-courantschuld die BV a nog heeft aan de dga als enig aandeelhouder?

Bvd voor het antwoord

Herman

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Uiteraard moet de BV eerst vereffenen (betalen van de schulden en eventueel resterende bezittingen verkopen danwel verdelen onder aandeelhouders), anders blijft deze gewoon bestaan. Dus ook de aandelen dienen verkocht of overgedragen te worden.

 

Maar eerlijk gezegd: als een dergelijke vraag bij je opkomt moet het eigenlijk niet al te lastig zijn een antwoord te vinden zonder andere forumleden aan het werk te zetten, zie bijvoorbeeld deze links

Link naar reactie
  • 0

Veel belangrijker is de vraag die daaraan voorafgaat:

 

Waarom een Holding liquideren als daar nog een Werk-BV onderhangt?

 

Heb je je wel afgevraagd waarom er destijds voor een Holding-constructie is gekozen? En waarom zouden die argumenten nu niet meer gelden?

 

Odeon

Link naar reactie
  • 1

Ik begrijp het Jeroen, Sorry.

Maar ik ben bezig mij te verdiepen in de vennootschapsbelasting. Tot nu toe heb ik geen klanten met een bv. Ik bestudeer thans de alamank van elsevier . Toem kwam de vraag bij mij op.

Herman

 

Dat maakt het dus nog steeds niet voer voor HL (studie/advies inwinnen door adviseurs, is niet de bedoeling van HL). Er gaat dus gewoon een slot op dit topic.

 

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.