Beste allen,

Ik heb een het een en ander gelezen over zakelijk beleggen. Stel het volgende:

Mijn holding ontvangt winst van de werkmaatschappij. Dit geld kan ik via dividend of loon naar mij prive overhevelen. Ik kies er echter voor om ermee te gaan (zakelijk) beleggen. Als ik verlies maak op de beleggingen dan zijn de kosten aftrekbaar van de winst.

Ik heb topics gelezen waarin een eenmanszaak of vof gaat beleggen. Het beschouwen van beleggingsverliezen als kosten is dan niet altijd mogelijk. (bv. omdat het om speculatief beleggen gaat). Gelden dezelfde regels voor beleggen binnen een BV?

Welke regels gelden er voor het boeken van beleggingsverliezen als kosten in een BV?

Welke regels gelden er voor het nemen van beleggingsrisico binnen de BV?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32233-beleggen-in-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Dag

Bij een EMZ of VOF maakt beleggen geen onderdeel uit van het doel van de onderneming. Omdat de eigenaar ook IB-plichtig is, worden dat soort handelingen geacht in box 3 plaats te vinden.

Bij de BV ligt dat anders omdat de BV een zelfstandige entiteit is. Dus ja, voor de BV zijn verliezen aftrekbaar en winsten belast. De regel is als volgt, je hanteert de laagste van de oorspronkelijk aanschafprijs of de marktwaarde:

Je neemt een verlies als dat (fictief) ontstaan is. Dus aandelen gekocht voor 100K die einde jaar maar 80K waard zijn, kun je waarderen op die lagere 80K, ondanks dat ze nog in portefeuille zitten.

Je neemt winst pas bij verkoop van het onderliggend effect. Als diezelfde 100K aan effecten op het eind van het jaar nog in portefeuille is, maar dan 120K waard is, dan verantwoord je 100K als waarde. De winst van 20K is immers nog niet gerealiseerd.

En als je voor 100K gekocht hebt, in jaar twee verlies hebt genomen tot 80K en in jaar 3 zijn de aandelen 120K waard, dan stop je bij 100K. Dan heb je dus in jaar 2 een verlies van 20K en in jaar drie een winst van 20K.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32233-beleggen-in-bv/#findComment-331757
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar