• 0

Onvoldoende liquiditeit in lijfrente-BV, wat nu?

eenmanszaak is ingebracht in een holding bv

door tegenvallende resultaten zal de liquiditeit niet geheel aanwezig zijn om de lijfrente uit te keren,hoe gaat de fiscus hiermee om, moet er toch afgerekend worden bij de IB, ook al wordt er geen of minder lijfrente uitgekeerd.?

Op de belastingsite heb ik niets hierover kunnen vinden en div site,s verwijzen naar een commerciele adviseur.

Ik hoop dat jullie willen antwoorden

alvast bedankt

[NIET SCHREEUWEN AUB - mod]

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Bij mijn weten geef je zelf het antwoord al.

Omdat je belasting voor je uitgeschoven hebt zul je die toch een keer moeten betalen.

Je zult dus IB moeten betalen ook als het geld niet meer daadwerkelijk aanwezig is om uitgekeerd te worden.

• 0

die dividenduitkering kan dan nog wel eens roet in het eten gooien mbt de belastingvrije (gedeeltelijke) kwijtschelding van de lijfrente.

Op zich kan een BV belastingvrij lijfrente-uitkeringen kwijtgescholden krijgen. Echter, daarvoor zal de fiscus wel willen beoordelen of de reden achter het niet meer kunnen voldoen van de lijfrenteverplichtingen wel zakelijk is en op bijvoorbeeld overmacht berust, zoals het wegvallen van klanten, omzet e.d.

De lijfrenten dienen uiterlijk bij 65 in te gaan. Hoe ver zitten jullie daar nog vandaan en bestaat er zicht op andere inkomsten in de BV?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hallo Joost

het is mij duidelijk, vriendelijk bedank, nog even een laatste vraag, wat moeten bij overlijden de erfgenamen betalen, als er wel volledige liq aanwezig is, en wat moeten zij betalen als er geen liq aanwezig is, moeten zij dan afrekenen met de fiscus

omdat er in het verleden dividenden zijn uitgekeerd en daarom geen liq meer aanwezig is?

ik hoor graag

• 0

Als er geen andere begunstigden meer zijn van de lijfrente, dan valt deze vrij in de winst van de BV (20-25% VPB).

Wat na de aanslag VPB nog resteert in de BV kan uitgekeerd worden als dividend (25% box 2).

Overigens is nog erfbelasting verschuldigd over de winstreserve in de BV (dus na vrijval lijfrente, maar voor dividend) + het aandelenkapitaal.

Dit alles is wel wat kort door de bocht, maar het ontbreekt me natuurlijk aan de feitelijke gegevens.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de lijfrente in de winst vrijvalt, maar dat er geen geld is om de VPB te betalen, laat staan dividend uitkeren. Wat er dan gebeurt is erg feitelijk van aard.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar