• 0

Zeevracht, Zie ik kosten over het hoofd?

Beste ondernemers!

 

Een aantal maanden geleden heb ik voor een klein project contact gelegd met een Chinese fabrikant van "lederwaren" (chinees leer is toch anders als Nederlands leer denk ik ;) ) Daar heb ik toen naar alle tevredenheid een aantal producten besteld die ik snel nodig had.

 

Heb toen dus gebruik gemaakt van DHL en dat ging uitstekend. Daarna nog veelvuldig contact gehad over nieuwe producten die zij leverden en wat casual talk. Het product wat ik toen heb besteld heb ik ingezet als promotie middel (weggevertje). Het is een leuk product en zo kwam het dat iemand mij benaderde om een groot aantal van deze producten voor hem te importeren.

 

Natuurlijk contact opgenomen met de leverancier en het was (uiteraard) geen probleem. Kreeg een offerte met verschillende prijzen waaronder zeevervoer waar ik wel wat voor voel gezien er geen haast bij is.

 

De leverancier had goede ervaringen met OOCL, en heeft mij een scherpe prijs geboden inclusief shipment naar rotterdam.

 

Nu wil ik daar best mee akkoord gaan maar niet voor ik zeker weet wat mij boven het hoofd hangt!

Zo verwacht ik natuurlijk de 19% belasting en 3 % importheffing op de lederwaren. Is dit ook daadwerkelijk alles of zijn er "verborgen" kosten. Tevens hoor ik graag of OOCL een redelijke partner is.

 

Zie uit naar jullie reacties!

 

Thomas

 

P.S Ophalen van de vracht (ca 1.1 m3) is geen enkel probleem en heb rekening gehouden met een ritje rotterdam

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap je hint, en moet ook toegeven dat ik daar nog niet geweest was (bij het contactform)

al kan ik mij goed voorstellen dat dit soort bedrijven graag wat kosten verborgen houden om goedkoper uit de vergelijkingen te komen.

 

Edit: Je berichtje kan op meerdere manieren worden gelezen, voor de duidelijkheid een offerte heb ik al. Het gaat om kosten die in Nederland er mogelijk bij komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als een chinese fabrikant offreert inclusief levering aan Rotterdam, betekent het denk ik tot CIF Rotterdam. Tot aan de haven in Rotterdam.

Daarna moet het ingeklaard worden, daarnaast komen er nog wat lokale handlings kosten bij en de invoerrechten. De kosten liggen aan met welke vervoerder/agent je in zee gaat.

Dus goed navragen wat deze kosten zijn wanneer je de goederen zelf ophaalt.

 

Succes~!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Meestal laten wij de fabrikant FOB china haven offreren.

Dan kun je zelf de vervoerder/agent bij zoeken die je de zeevracht + lokale (NL) kosten kan offreren.

Komt je vaakt het goedkoopst uit. Voor 1,1cbm zou je niet meer dan EUR150~250 kwijt moeten zijn in totaal inclusief levering tot aan afleveradres in NL.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees OOCL maar dit is een carrier en die bieden geen LCL aan dus daar zit nog een agent tussen. Wat ik je zou aanraden is om de kosten gewoon eens te vergelijken met een aanbieder in Nederland. Er zijn 500+ forwarders in de omgeving van Rotterdam dus bel er een of vraag aan je buurman wie hij/zij gebruikt en benchmark gewoon. Let op dat de lokale kosten niet in de aanbieding (vermoed ik). Vraag ook wie de lokale afhandelaar is zodat je daar de lokale kosten kunt opvragen.

 

Zorg dat je alles van te voren weet en helder hebt!

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Heren bedankt voor de reacties

 

Navraag bij zowel OOCL als mijn leverancier leverde nog een flinke kostenpost op daarom inderdaad maar FOB Shenzen port aangevraagd. Ik moet zeggen dat ik erg schrok van het bedrag wat mij dit scheelde (net over de 3000 euro).

 

Zeker met de genoemde prijzen hierboven zou ik bijna de bietenbrug zijn opgegaan. Nu even rondbellen naar een geschikte agent.

 

Thomas

Link naar reactie
  • 0

Voor dit soort zendingen is FOB meestal de makkelijkste optie inderdaad. Je kan nu ook met een Nederlandse partij in zee gaan wat voor zo'n eerste zending qua communicatie wel makkelijk is. Ze kunnen je dan gelijk wat vertellen over hoe het in zijn werk gaat in Rotterdam.

Gewoon een paar offertes en info over de procedure vragen en dan komt het wel goed. De prijzen van de verschillende shippers kunnen zeker op zo'n kleine zending nogal verschillen.

Link naar reactie
  • 0

Beste ondernemers!

 

Een aantal maanden geleden heb ik voor een klein project contact gelegd met een Chinese fabrikant van "lederwaren" (chinees leer is toch anders als Nederlands leer denk ik ;) ) Daar heb ik toen naar alle tevredenheid een aantal producten besteld die ik snel nodig had.

 

Heb toen dus gebruik gemaakt van DHL en dat ging uitstekend. Daarna nog veelvuldig contact gehad over nieuwe producten die zij leverden en wat casual talk. Het product wat ik toen heb besteld heb ik ingezet als promotie middel (weggevertje). Het is een leuk product en zo kwam het dat iemand mij benaderde om een groot aantal van deze producten voor hem te importeren.

 

Natuurlijk contact opgenomen met de leverancier en het was (uiteraard) geen probleem. Kreeg een offerte met verschillende prijzen waaronder zeevervoer waar ik wel wat voor voel gezien er geen haast bij is.

 

De leverancier had goede ervaringen met OOCL, en heeft mij een scherpe prijs geboden inclusief shipment naar rotterdam.

 

Nu wil ik daar best mee akkoord gaan maar niet voor ik zeker weet wat mij boven het hoofd hangt!

Zo verwacht ik natuurlijk de 19% belasting en 3 % importheffing op de lederwaren. Is dit ook daadwerkelijk alles of zijn er "verborgen" kosten. Tevens hoor ik graag of OOCL een redelijke partner is.

 

Zie uit naar jullie reacties!

 

Thomas

 

P.S Ophalen van de vracht (ca 1.1 m3) is geen enkel probleem en heb rekening gehouden met een ritje rotterdam

 

 

 

Nog even inhoudelijk:

 

Als je door to door delivery laat verzorgen, dan betekend dit bijna altijd dat dit enkel over het transport gaat.

Qua transport zit alles er dus in.

 

Verborgen kosten? Nee, want je moet altijd invoerbelasting betalen en BTW afdragen. En dit moet altijd gebeuren door de invoerende partij (jij in dit geval)

 

Nou goed, meestal kun je de agent of kantoor van vervoersmaatschappij bellen of kontakteren met de vraag of ze je hiermee kunnen helpen, natuurlijk kan dat, en op het moment dat de container aankomt krijg je een overzicht van afdragingen met een kleine fee voor het helpen. Dan loodsen zij de goederen voor je door de douane en verder transport tot aan jouw deur desnoods. Ophalen kan goedkoper zijn, maar dan reken je zelf met een erg laag uurtarief is mijn ervaring.

Link naar reactie
  • 0

Na het lezen van de reacties hier lijkt het mij inderdaad verstandiger om te kiezen de goederen FOB te laten transporteren en zelf een (Nederlandse) forwarder het moeilijke werk te laten opknappen.

 

Neemt een hoop moeite uit handen lees ik zo!

 

Bedankt voor de reacties!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.