• 0

Jaarresultaat VOF

Goedemiddag!

 

Ik zit samen met nog iemand in een VOF. WIj inkomen en verkopen vervolgens producten op kleine schaal, in de zin dat we in 2010 60 verkoopfacturen hebben met een totale waarde van een kleine EUR 20k. Nu ben ik bezig met een P&L om het jaarresultaat te bepalen. Bij het bepalen van het resultaat vermeld ik de opbrengst verkopen wat ik verminder met de kostprijs per verkocht product. Aansluitend haal ik de overige kosten eraf met een resultaat onder de streep.

 

Nu heb ik nog nooit een cent aan het hele verhaal verdiend; alle inkomsten worden gestoken in de aanschaf van nieuwe (meer) producten. Ik kan me daarom niet voorstellen dat ik als resultaat uit overige werkzaamheid voor 2010 50% (2 vennoten) van het resultaat moet toevoegen aan mijn inkomen in de 2010 aangifte IB, maar wat/hoe dan?

 

Alvast enorm bedankt voor de reacties.

 

Deca

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Deca,

 

Mocht je twijfelen aan de uitkomst, dan is het raadzaam om je cijferopstelling nog eens na te gaan:

- Zijn alle transacties juist verwerkt?

- Heb je je handelsvoorraad niet per ongeluk als kosten opgenomen i.p.v. als bezit?

- Heb je mogelijk investeringen in één keer als kosten opgenomen i.p.v. hiervoor afschrijvingskosten te rekenen?

- Zet je cijfers ook nog eens af tegen je ondernemersplan en analyseer de verschillen. Zo kon je erachter waar het muiltje knelt.

Als de uitkomst van je cijferwerk daarna hetzelfde is...jammer.

Voor weinig of met verlies werken is één van de grootste ondernemersrisico's!

Bij opstart van een onderneming is dit al helemaal niet ongebruikelijk, maar (binnen grenzen) acceptabel mits je toekomst ziet voor je bedrijf v.w.b. toekomstige winst-resultaten en groei.

 

Voorts is het van belang om vast te stellen of je voldoet aan de eisen om de fiscale faciliteiten te gebruiken die een ondernemer (eenmanszaak of vennoot van VOF) heeft. Denk o.m. aan starters- en zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling (als er winst is) en verliesverrekening en middeling.

 

Succes! Rien Janssen

Link naar reactie
  • 0

Voorts is het van belang om vast te stellen of je voldoet aan de eisen om de fiscale faciliteiten te gebruiken die een ondernemer (eenmanszaak of vennoot van VOF) heeft. Denk o.m. aan starters- en zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling (als er winst is) en verliesverrekening en middeling.

 

Kleine correctie op bovenstaande. Middeling is geen fiscale faciliteit die alleen voor ondernemers te gebruiken is. Middeling is voor eenieder die belastbaar inkomen uit werk en woning geniet en voorts aan de daarvoor gestelde voorwaarden voldoet.

Link naar reactie
  • 0
Bij het bepalen van het resultaat vermeld ik de opbrengst verkopen wat ik verminder met de kostprijs per verkocht product. Aansluitend haal ik de overige kosten eraf met een resultaat onder de streep.

 

Nu heb ik nog nooit een cent aan het hele verhaal verdiend; alle inkomsten worden gestoken in de aanschaf van nieuwe (meer) producten

 

 

Er even van uitgaande dat de kostprijs lager is dan de verkoopprijs maak je per product al een brutowinst. als je daar je kosten van af haalt en deze zijn lager dan de brutowinst dan hou je een nettowinst over waar je uiteraard belasting over moet betalen. omdat je met een vennoot werkt moet je deze winst verdelen (50/50 als er geen andere afspraken zijn)

 

Als je van de winst nieuwe producten koopt wil dat dus niet zeggen dat je niets verdient, tenslotte wordt gewoon de voorraad producten steeds groter. en als je verder geen schulden hebt dan komt dat weer als bezittingen op de balans of te wel je eigen vermogen (en van jouw vennoot uiteraard)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laten we eerst aannemen dat de cijfers van Deca kloppen en dat ze gewoon verbaasd is dat ze winst gemaakt heeft in de VOF, terwijl ze privé geen euro rijker is geworden van dit verhaal. En ja, dat kan kloppen.

 

Als je elke euro winst herinvesteert in voorraden en investeringen (denk PC, bureau, etc.) dan wil dat niet zeggen dat je geen winst maakt, ondanks dat je privé geen geld uit de onderneming hebt kunnen halen.

 

Wat gebeurt er:

 

Je koopt in, verkoopt en (als het goed is) verdien je daarop. Die verdiensten gebruik je weer om nieuwe inkopen te doen. Dat gaat zo door tot je aan het eind van het jaar komt en je de boeken sluit op 31-12. Op die dag zul je niet alles wat je ingekocht hebt, verkocht hebben en dus heb je voorraad en daar zit de crux. Voorraad aanschaffen zijn geen kosten. Het worden pas kosten als je datzelfde stuk voorraad verkocht hebt (kostprijs verkopen). Tot die tijd staat het op je ba;lans als voorraad.

 

De voorraad die je dus op 31-12 hebt, is dus betaald uit alle voorgaande verdiensten, maar wordt pas in kosten omgezet op het moment van verkoop van die voorraad.

 

Zo kan het dus gebeuren dat je in een jaar goed bezig bent geweest. Stel je hebt op al je verkopen tot en met half december 20.000 verdiend. Die 20.000 zit aan het eind van het jaar vast in je voorraad, omdat je elke euro 'geherinvesteerd' hebt in het bedrijf. Op dat moment is die 20.000 dus niet opgenomen in je kosten van het af te sluiten boekjaar. Het worden pas kosten als je in 2011 die voorraad verkoopt.

 

Heel kort door de bocht heb je in dit voorbeeld een winst van 20.000 waarover je IB moet betalen, ondanks dat je niets naar privé hebt gehaald.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En vervolgens kan je in die situatie dus een geweldig liquiditeitsprobleem krijgen omdat de liquide middelen zijn weggevloeid naar de voorraad en vervolgens de Belastingdienst een aanslag gaat opleggen.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties, het is mij duidelijk. In theorie maak ik dus wel winst, ookal komt dat niet cash op mijn rekening om leuke dingen mee te doen, maar zit het 'vast' in potentiële winst in de voorraad; timing dus. Wel vervelend dat ik nu IB moet betalen over winst die ik alszodanig nietgenoten heb.

 

Het VOFje heb ik naast mijn fulltime baan en is dus bijzaak, maar hoe gaat dit normaalgesproken, wordt een deel van de winst op de priverekening gestort als 'salaris'?

 

Nogmaals bedankt, de P&L is iig af, dus ik kan aangifte IB gaan doen. Klopt het dat ik het resultaat als overige werkzaamheid in de IB-aangifte moet verwerken, of moet ik een speciale aangifte doen?

Link naar reactie
  • 0

Dag Deca

 

Als je geld uit je VOF haalt, dan noemen we dat een privé onttrekking. Noem het salaris als je wilt, maar besef je wel dat je daar geen belasting over betaalt, dat gaat immers over de winst.

 

En ja, je kunt de winst aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Doch als je van mening bent dat je echt een onderneming hebt (ook al haal je het urencriterium niet) dan kun je vragen om een biljetwissel naar een W-aangifte.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties, ik ben echt geholpen.

 

Nog een vraag on a side-note, if I may....

 

Ik ga een garagebox bezichtigen alwaar ik mijn motor en een deel van de voorraad van de VOF wil stallen, dus deels privé en deels zakelijk. Hoe werkt dit nu, keuzevermogen, moet ik een redelijke inschatting maken hoeveel % zakelijk gebruikt wordt? Moet ik hieraan denken als ik het koopcontract aanga, in de zin dat het contract door de VOF aangegaan moet worden of kan ik het contract ook 'gewoon' privé aangaan?

 

Dank!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.