Ga naar inhoud

Goodwill afschrijven bij beeindiging franchisecontract

Geplaatst:

Hedley

In 2009 ben ik toegetreden tot een franchiseformule. Ik heb een entreefee betaald die ik als goodwill aanmerk. Deze moet ik in 10 jaar afschrijven en valt niet onder de willekeurige afschrijving.

In 2010 ben ik uit de franchise gestapt wegens gebrek aan toegevoegde waarde. Moet ik die goodwill nu nog 9 jaar afschrijven of mag ik wegens beeindiging het resterende deel ineens ten laste van 2010 brengen?

De belastingdienst zegt dat ik een ruling moet vragen en ik zoek precedenten. Dit lijkt mij iets dat vaker voorkomt. Iemand ervaring mee of een tip?

Corporate finance adviseur en Investor Matcher

www.hedley.nl

http://www.linkedin.com/in/janwillemkakebeeke

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Hedley

Als je de entree-fee ineens betaald hebt en je die nu echt kwijt bent, dan kun je die ineens als last nemen.

Ruling aanvragen is onzin. Er is geen enkel belang meer bij dit activum zodat die ineens naar nul afgewaardeerd kan worden, indien je geen rechtsmiddelen meer hebt om een deel van de entree-fee te verhalen op de franchisegever.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

• 3 years later...
Geplaatst:

leonievanderplas

Moet ik de entreefee die tot nul is afgewaardeerd als buitengewone last opnemen in de winst- en verliesrekening?

Geplaatst:

leonievanderplas

Kan ik de entreefee die tot 0 is afgewaardeerd als buitengewone last in de winst- en verliesrekening opnemen?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Ja.

Groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.