HL wordt minder goed opgepikt door Google. Wazzup?

Aanbevolen berichten

 

Het valt me al een tijdje op dat dit forum minder goed scoort op zoekacties in Google. Een jaar geleden scoorde Higherlevel steevast in de top tien op essentiële zoekbegrippen zoals 'ondernemen' en 'ondernemingsplan' en 'starter'. Nu zijn de zoekscores voor HL naar pagina drie of vier weggezakt.

 

Is iemand anders dit ook opgevallen?

 

Wat zijn mogelijke oorzaken? Een nieuw algoritme van Google?

 

Wat is daaraan te doen?

 

Er zitten talloze experts onder de bezoekers van dit forum. Ik ben benieuwd naar jullie opinie en suggesties.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik gebruik in Google 'site:higherlevel.nl'. Dit gaf 'vroeger' veel resultaten naar de zoekresultatenpagina (nauwelijks bruikbare resultaten) Nu alleen links naar onderwerpen. Grote vooruitgang. Maar wel een indicatie dat er of iets fundamenteels aan de site danwel het algoritme is aangepast.

 

Daarnaast zou de 'Panda update' effect kunnen hebben. Eén aanpassing in deze update is het beter filteren van dubbele content.

 

Is er ook effect op het totaal aantal bezoekers e.d.? Ik zie op mijn blogje over het afgelopen jaar het aantal bezoekers op enkele trefwoorden bijvoorbeeld ook flink (15%) dalen. Terwijl het totaal aantal bezoekers stijgt (10%) Groei zit in specifiekere zoekopdrachten (2-3 woorden) Pagina's per bezoek stijgt ook iets. Dus alleen maar positief ondanks dat ik op wat enkele trefwoorden minder scoor.

Link naar reactie

 

Daarnaast zou de 'Panda update' effect kunnen hebben. Eén aanpassing in deze update is het beter filteren van dubbele content.

 

 

Wanneer is die doorgevoerd?

 

Voorheen kwam je op hetzelfde zoekwoord talloze ingangen naar dit forum tegen, ook via zgn partnersites als Zibb en EVD die het forum in hun eigen opmaak doorgeven. Nu kom ik helemaal niks meer tegen. Wordt HL bestraft voor dubbelcontent?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Wat is daaraan te doen?

 

De waardevolle discussies, columns, FAQ's e.d. zouden thematisch geordend moeten zijn. Met een bijbehorende navigatiestructuur en linkpraktijk. Zodat er bijvoorbeeld één primaire pagina is over 'ondernemingsplan', waarop alle relevante discussies, columns, FAQ's etc. over dit onderwerp gelinkt zijn, en waarnaar op Higherlevel steeds verwezen (en natuurlijk gelinkt) wordt bij algemene vragen over dit onderwerp.

 

Dat zou in ieder geval een goed idee zijn.

 

Wat ook zou kunnen, maar nu sla ik aan het speculeren, is dat Higherlevel getroffen is door het redundantiefilter van de Panda-update. Dat probeert naar verluidt sites uit te filteren die alleen kopieteksten van andere sites bevatten, bijvoorbeeld door rss-feeds over te nemen. Misschien dat die merkwaardige constructie dat dit forum op verschillende domeinnamen is terug te vinden, zich tegen HL keert. Wat moeten we bijvoorbeeld met dit soort bagger?

 

 

Link naar reactie

Voorheen kwam je op hetzelfde zoekwoord talloze ingangen naar dit forum tegen, ook via zgn partnersites als Zibb en EVD die het forum in hun eigen opmaak doorgeven. Nu kom ik helemaal niks meer tegen.

 

Interessant! Dit is de eerste concrete aanwijzing die ik heb dat de Panda-update inmiddels in het Nederlands taalgebied is uitgerold. Een hele verbetering wat mij betreft, want een zoeker heeft niks aan al die kopieforums.

Link naar reactie

Wat is daaraan te doen?

 

De eigenaar van Higherlevel zou de kopieforums moeten verplichten om een rel="canonical" op te nemen in elke pagina (of misschien is het voldoende als dat in de bronpagina's van Higherlevel zelf gebeurt). Dit vertelt Google wat het origineel is van een heleboel pagina's met dezelfde content.

Link naar reactie

De panda update voor Nederland zou afgelopen week / weekend uitgerold zijn. Geen concrete informatie van Google kunnen vinden helaas.

 

TwaBla zegt dat hij dit al een tijdje ziet. Als dat langer is dan zeg twee maanden lijkt het me sterk dat het aan de panda update ligt.

Link naar reactie

Wat is daaraan te doen?

 

De eigenaar van Higherlevel zou de kopieforums moeten verplichten om een rel="canonical" op te nemen in elke pagina (of misschien is het voldoende als dat in de bronpagina's van Higherlevel zelf gebeurt). Dit vertelt Google wat het origineel is van een heleboel pagina's met dezelfde content.

 

Dit gaat in ieder geval nog deze week toegevoegd worden inderdaad. Eens zien of dat al meteen goede resultaten biedt!

Link naar reactie

ik merk wel altijd dat de meeste hl clonen beter scoren in google als hl zelf.

Als ik wel eens resultaten voor mijn eigen sites zoek kom ik mijn postings hier altijd op iets van 4 verschillende urls tegen waarbij hl meestal lager scoort als de andere clonen.

 

Ik vraag me wat dat betreft ook al een tijdje af of mijn urls onder mijn berichten niet eerder schadelijk zijn als positief voor google.

Link naar reactie

TwaBla zegt dat hij dit al een tijdje ziet. Als dat langer is dan zeg twee maanden lijkt het me sterk dat het aan de panda update ligt.

 

Heb pas deze week gekeken naar de zoekresultaten van algemeen relevante zoekwoorden voor dit forum. Daar lijkt de panda-update effect te hebben.

 

Houd al wat langer incidenteel bij hoe HL scoort op de namen van dubieuze acquisitiebedrijven en daar komen wisselende resultaten uit, maar dat komt omdat die bedrijven actief streven naar het elimineren van onwelgevallige zoekresultaten oa door juridische aanvallen. Daar komt dat 'al een tijd' vandaan, vandaar.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik vraag me wat dat betreft ook al een tijdje af of mijn urls onder mijn berichten niet eerder schadelijk zijn als positief voor google.

 

Daarom ben ik onder een forumnaam actief hier. ;D

 

het gaat niet zozeer om je naam waaronder je post maar dus de urls naar je eigen website. Als je hier 1 bericht plaatst verschijnt dat bericht (of dat deed het dus) 5 of meer keer dubbel op internet. vraag me dus af of daardoor je urls niet als spam gezien wordt.

 

Als ik ga zoeken naar plekken waar mijn url voorkomt wordt mijn url alleen vanwege hl berichten al ruim 6000 keer gevonden (wordt gezien als 6000 links naar mijn sites dus)

Link naar reactie

Als je hier 1 bericht plaatst verschijnt dat bericht (of dat deed het dus) 5 of meer keer dubbel op internet. vraag me dus af of daardoor je urls niet als spam gezien wordt.

 

Google is vast wel zo slim om zo'n patroon te herkennen en weinig of geen waarde toe te schrijven aan deze enorme hoeveelheid links. De mensen die hier heel ijverig een rijtje zoekwoorden in hun sig hebben gezet lijken me een tikje naïef.

 

Maar dat Google links in forumsignatures als spam ziet en de ranking erdoor verlaagt, heb ik nooit gemerkt.

Link naar reactie

Affijn, dat betekent dus dat HL ipv SEO aan PO moet doen, pandaoptimalisering. En tevens wat bezemwerk in de feeds naar inactieve partners.

 

Biedt Panda mogelijkheden tot verbetering in vergelijking met het verleden?

 

Bestaat er zoiets als een search dashboard waardoor je ontwikkelingen in je zoekresultaten tijdig kan signaleren? Blijkbaar zijn we vroeg bij, maar dat was tamelijk toevallig deze keer. Hl houdt bezoekersstats bij en daarin was het effect nog niet merkbaar, maar voorkomen is beter dan herstellen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Bestaat er zoiets als een search dashboard waardoor je ontwikkelingen in je zoekresultaten tijdig kan signaleren?

 

Google Webmaster Tools, maar iedere webmaster kent die toch? ;)

 

Hl houdt bezoekersstats bij en daarin was het effect nog niet merkbaar, maar voorkomen is beter dan herstellen.

Je wilt zeggen dat het aantal bezoekers die binnen komen op de enkele trefwoorden die je noemt niet (noemenswaardig) is veranderd?

google_webmaster_tools.thumb.gif.9415fbb4b9dbc30df9bcfcc7247b6ad1.gif

Link naar reactie

die "clonen" of kopie-forums zullen de rankings idd geen goed doen.....

waarom bestaan die eigenlijk?

 

De forumfunctionaliteit die HL voor eigen doel gebruikt wordt beschikbaar gesteld aan derden die een verwant doel hebben: de bevordering van ondernemerschap. Dat kan een agentschap zijn van de overheid, de Kamer van Koophandel, een belangenorganisatie van ondernemers of zelfs een maandblad (met website) of bank die gedachtenuitwisseling onder ondernemers wil bevorderen.

 

Eén fabriek, meerdere outletkanalen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Eén fabriek, meerdere outletkanalen.

 

Tsja, maar ik vind dat wel heel erg oude economie en zeker niet des internets. Al die kopiesites zijn veredelde webvervuiling, waar ze nu dan misschien de prijs voor betalen.

 

Ook bezien vanuit overheidsbeleid vind ik het niet zo zinvol (wat de overheidsorganen betreft dan). Een overheidsorgaan heeft er geen belang bij om bezoekers op zijn eigen site te houden en kan simpelweg een hyperlink maken naar het forum op een andere site (in dit geval higherlevel.nl).

Link naar reactie

 

Tsja, maar ik vind dat wel heel erg oude economie en zeker niet des internets. Al die kopiesites zijn veredelde webvervuiling, waar ze nu dan misschien de prijs voor betalen.

 

 

Omgekeerd. Het is juist nieuwe nieuwe economie. Collaborative etc! Vergeet niet dat al die extra outlet-kanalen ook extra ingangskanalen zijn. HL heeft talloze voor- en zijdeuren waardoor bezoekers toestromen. Door te delen doen we aan vermenigvuldigen. Alleen moet die intentie goed ingepast worden in de algoritmen van zoekmachines die quasi-ingangen naar dezelfde info bestraffen.

 

Maar Google bepaalt niet wat ouwe en nieuwe economie is.

 

Even wat stats.

 

In 2006 realiseerde HL maandelijks gemiddeld een miljoen hits, in 2008 was dat twee miljoen en inmiddels zweven we rond de vier miljoen hits per maand.

 

Het aantal nieuwe deelnemers per maand groeit echter sinds eind 2008 niet meer. Er komen maandelijks circa 400 inschrijvingen bij.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Het valt me al een tijdje op dat dit forum minder goed scoort op zoekacties in Google. Een jaar geleden scoorde Higherlevel steevast in de top tien op essentiële zoekbegrippen zoals 'ondernemen' en 'ondernemingsplan' en 'starter'. Nu zijn de zoekscores voor HL naar pagina drie of vier weggezakt.

 

Is iemand anders dit ook opgevallen?

 

Wat zijn mogelijke oorzaken? Een nieuw algoritme van Google?

 

Wat is daaraan te doen?

 

Er zitten talloze experts onder de bezoekers van dit forum. Ik ben benieuwd naar jullie opinie en suggesties.

 

De update genaamd "Panda" heeft heel wat omgegooid. Zo pakt Google nu spammy sites aan. Hieronder vallen o.a. pagina's met weinig inhoud onder dezelfde domeinnaam, snelgroeiende sites (ze kunnen ranking verliezen tot nader orde), mirrors.

Dit geldt vooral voor nieuwe websites. Websites die al jaren draaien worden (nog) zachtjes aangepakt.

 

Ik baseer mijn informatie op eigen tests.

 

Er worden nog versies van Panda verwacht, omdat Google naar webmasters luistert en fouten alsnog rechtzet.

Link naar reactie
Dit geldt vooral voor nieuwe websites. Websites die al jaren draaien worden (nog) zachtjes aangepakt.

 

Eén van de bekende sites die getroffen is door de panda update is eHow.com (opgericht in 1999) De uitgever van de site bevestigt zelf een (netto?) daling van 20% bezoekers via Google. Aardige artikel met linkjes op cnet.

 

Voor wie geen idee heeft waar de 'panda update' over gaat: goed leesbaar interview met 2 medewerkers van google.

 

Meteen een correctie op mijn eerste reactie: het gaat niet zo zeer om dubbele content als wel om oppervlakkige content.

 

Nog een artikel met statistieken over de impact op eHow: searchenginewatch.com

Link naar reactie

Meteen een correctie op mijn eerste reactie: het gaat niet zo zeer om dubbele content als wel om oppervlakkige content.

 

Hmm... ik meen me te herinneren dat het ook om dubbele content ging, maar ik kan daar zo 1-2-3 geen betrouwbare bron voor vinden. Hoe dan ook, we weten niet zeker of de rankingwijziging van HL aan Panda te wijten is. Ik nam dat ook maar aan.

 

Maar los van Panda, staat in de kwaliteitsrichtlijnen van Google:

Don't create multiple pages, subdomains, or domains with substantially duplicate content.

 

... en in de huidige opzet schendt HL nogal opzichtig die regel. Panda of geen Panda, deze schending is een aannemelijke verklaring voor een plotseling verlies van ranking.

 

Al zijn er misschien ook nog andere verklaringen mogelijk. Misschien is er een lid bijgekomen met een hyperlink in zijn signature naar een 'bad neighbourhood' (in de ogen van Google). Weer uit de kwaliteitsrichtlijnen:

 

Don't participate in link schemes designed to increase your site's ranking or PageRank. In particular, avoid links to web spammers or "bad neighborhoods" on the web, as your own ranking may be affected adversely by those links.

 

Voor de goede orde, dit is slechts een mogelijke verklaring, ik heb geen concrete aanwijzingen.

Link naar reactie

 

Het hangt er een beetje vanaf hoe Google dubbelsites definieert, maar volgens mij geeft HL slechts toegang tot een en hetzelfde forum in een wisselende opmaak. Er is dus geen sprake van dubbele content. In mijn boek is dat niet hetzelfde, al is dat boek totaal irrelevant.

 

Hoe dan ook: Google is niet de maatstaf voor nieuwe economie. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.