• 0

Kinderopvangtoeslag 2012

Ik hoop dat ik dit in de juiste sectie heb geplaatst, zo niet excuses. Ik zie even door de bomen het bos niet meer, en begin een beetje zenuwachtig te worden.

 

Momenteel werk ik 20 uur. Daarnaast besteeds ik 20-30 uur per week aan het opzetten van mijn zelfstandig ondernemerschap. Ik doe illustraties en ontwerp, ben workshops aan het plannen en een expositie. et plan is vanaf 1 januari 2012 fulltime te gaan ondernemen. Ik neem hierdoor fulltime kinderopvang af (5 dagen per week) en krijg hiervoor kinderopvangtoeslag.

 

Vanaf volgend jaar niet meer dus, of heb ik dit mis? Ik hoor heel veel over de nieuwe regels omtrend kinderopvangtoeslag, maar niet hoe dat nu zit voor mensen die (parttime of niet) zelfst. ondernemer zijn.

 

Wie kan mij hier meer over vertellen? Ik ben als de dood dat ik straks alle voor niets heb gedaan en ik niet verder kan met mijn droom.

 

Ter info: Ik ben alleenstaand ouder.

 

Bedankt!

 

Sabra

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sabra,

 

Geen paniek. Ook als zelfstandig ondernemer heb je recht op kinderopvangtoeslag. Wel zal ook voor jou de redelijke verhouding arbeidsuren / kinderopvanguren worden toegepast. Als zelfstandig ondernemer dien je een urenregistratie bij te houden voor de ondernemersaftrek. Op grond hiervan behoud je recht op kinderopvangtoeslag. Als je dus full time in je onderneming werkt behoud je full time recht op kinderopvangtoeslag (voor dagopvang maximaal 140% van je gewerkte uren en voor bso 70% van je gewerkte uren).

 

Succes met je onderneming!

 

groet,

Marjan

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Sabra,

 

Op dit moment (2011) hebben ook zelfstandig ondernemers recht op kinderopvangtoeslag. Onder 'werken' verstaat de overheid namelijk ook het genieten van winst uit onderneming. Op dit moment is de kinderopvangtoeslag gekoppeld aan het inkomen van de ouder(s).

 

Je hebt gelijk dat er in 2012 het een en ander gaat veranderen. Voornamelijk om fraude tegen te gaan, zal het te ontvangen bedrag niet langer worden gekoppeld aan het inkomen, maar aan het aantal gewerkte uren van de 'minst werkende ouder'. De Belastingdienst zal gaan helpen bij het uitvoeren van deze maatregel, zodat ouders voor slechts 140% (dagopvang) of 70% (buitenschoolse opvang) van hun gewerkte uren de toeslag kunnen ontvangen. Dit alles is, samen met nog een aantal andere maatregelen, in een brief door de staatssecretaris van Financiën bekend gemaakt.

 

In die brief wordt echter nergens genoemd hoe dit precies zal verlopen met betrekking tot zelfstandig ondernemers. Aan het volgende kun je uiteraard geen vertrouwen ontlenen, voor ons allemaal is het waarschijnlijk nog gissen naar de oplossing, maar ik verwacht dat de Belastingdienst inzake zelfstandig ondernemers het volgende zal doen.

 

Aangezien ook op dit moment zelfstandig ondernemers recht hebben op de toeslag, zal dat per 2012 niet zomaar eindigen. De invoering van de nieuwe maatregel heeft ten doel het voorkomen van toenemende fraude, niet rechtsongelijkheid tussen dienstbetrekkers en ondernemers. De uren van een dienstbetrekker zijn wettelijke gemaximeerd, die van een ondernemer niet. Een ondernemer kan, als hij dat zou willen, 80 uur per week werken. Ik denk niet dat de Belastingdienst 140% van die uren zal gaan vergoeden. Aannemelijk acht ik het dat de Belastingdienst in ieder geval voor de "echte" ondernemers, dat wil zeggen, zij die op jaarbasis aan het urencriterium voldoen, aansluit bij deze 1225 uur. Ik verwacht dat die groep ondernemers dus maximaal 140% van 1225 uur op jaarbasis vergoed krijgen, voorzover dit per maand niet boven het generale maximum van 230 uur aan totale opvang komt.

 

Voor de ondernemers die niet voldoen aan het urencriterium, komt in mij niet zo een, twee, drie een oplossing naar boven drijven. Het lijkt me onrealistisch deze ondernemers hun daadwerkelijk gemaakte uren te laten registreren. Mogelijk zal het maximum voor deze groep worden gesteld op een gemiddelde (bijvoorbeeld rond de 500 uur op jaarbasis).

 

Ik wil benadrukken dat het bovenstaande écht een prognose is van hoe ik vermoed dat de Belastingdienst hiermee om zal gaan. Voor ondernemers die aan het urencriterium voldoen, zoals waarschijnlijk bij jou het geval zal zijn, voorzie ik weinig problemen. Voor nu kan ik je alleen adviseren de site van de toeslagen (www.toeslagen.nl) en de site van het ministerie (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/verandering-kinderopvangtoeslag-vanaf-2012) in de gaten te houden. Daar zal hoogstwaarschijnlijk snel genoeg een uitvoeringsregeling op verschijnen. Je zou zelfs nog een telefoontje naar de Belastingdienst kunnen wagen, al vrees ik dat ook zij je op dit moment geen duidelijk antwoord kunnen verschaffen...

 

Heel veel succes gewenst met je startende onderneming!

Link naar reactie
  • 0

 

Ik wil benadrukken dat het bovenstaande écht een prognose is van hoe ik vermoed dat de Belastingdienst hiermee om zal gaan. Voor ondernemers die aan het urencriterium voldoen, zoals waarschijnlijk bij jou het geval zal zijn, voorzie ik weinig problemen. Voor nu kan ik je alleen adviseren de site van de toeslagen (www.toeslagen.nl) en de site van het ministerie (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/verandering-kinderopvangtoeslag-vanaf-2012) in de gaten te houden. Daar zal hoogstwaarschijnlijk snel genoeg een uitvoeringsregeling op verschijnen. Je zou zelfs nog een telefoontje naar de Belastingdienst kunnen wagen, al vrees ik dat ook zij je op dit moment geen duidelijk antwoord kunnen verschaffen...

 

Heel veel succes gewenst met je startende onderneming!

 

Erg duidelijk! Ik hoop dat er binnenkort duidelijkheid komt, want dit kan een grote invloed hebben op mijn leven en dat van meer mensen. Als er geen vergoeding komt voor mensen met een parttime onderneming, moet ik mijn onderneming stoppen en dat wil ik niet. Natuurlijk hoop ik per 1 januari fulltime te kunnen ondernemen, maar ik kan mezelf niet garanderen dat ik daar van rond ga komen.

Link naar reactie
  • 0

Zoals het er nu naar uitziet hoef je geen schatting op te geven. Bedenk wel dat dit nieuwe beleid pas sinds kort bekend is en de uitvoerende instanties (o.a. belastingdienst) nog moeten bekijken hoe hieraan in de praktijk invulling gaat worden gegeven.

 

Los van of je wel of niet een schatting moet opgeven straks is het raadzaam voor jezelf wel te bepalen hoe je werkweek (c.q. uren voor je onderneming) er in 2012 uit gaan zien. Immers, als je aan het eind van het jaar maar gemiddeld 120 uur per maand gemiddeld hebt gewerkt is het recht op kot maximaal 168 uur per maand (bij dagopvang). Als jij 230 uur per maand hebt afgenomen op het kdv betaal je dus (achteraf) zelf de rekening over de extra 62 uur.

 

Ik adviseer mensen altijd iets minder aan te vragen dan ze nodig denken te hebben (c.q. een hoger inkomen=lagere toeslag aan te vragen) en rond oktober van het jaar te bekijken of ze niet toch iets meer zouden moeten hebben en dan alsnog een wijziging in te dienen. Beter achteraf nog wat nabetaald krijgen dan een terugvordering!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist toch nog even een belletje naar de Belastingtelefoon gewaagd...

 

Op dit moment zijn de wetsvoorstellen betreffende het koppelen van de toeslag aan het aantal gewerkte uren nog aanhangig. Tot die tijd heeft ook de Belastingdienst geen zekerheid over wat er precies in 2012 gaat gebeuren en zullen zij ook geen uitspraken doen over hoe zij in 2012 te werk zullen gaan. De medewerker in kwestie adviseerde mij in ieder geval Prinsjesdag nog af te wachten, naar verwachting zal dan in ieder geval bekend zijn of de wetsvoorstellen worden aangenomen. Vanaf dat moment zal de Belastingdienst zich waarschijnlijk pas bezig gaan houden met het bedenken van een uitvoeringsregeling en zullen zij de bevindingen zo spoedig mogelijk publiceren op www.toeslagen.nl.

 

Tot 20 september 2011 vrees ik dat je in ieder geval nog in onzekerheid zult verkeren...

Link naar reactie
  • 0

Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/06/28/antwoorden-op-de-schriftelijke-vragen-voorhangprocedure-besluit-kinderopvangtoeslag.html

 

quote

Ook zelfstandigen die niet in aanmerking komen voor zelfstandigenaftrek

komen in aanmerking voor de kinderopvangtoeslag. Zij moeten op

vergelijkbare wijze als bij zelfstandigenaftrek het aantal gewerkte uren

aannemelijk maken. Er wordt een communicatietraject in gang gezet samen

met de Belastingdienst om ouders te informeren onder andere over de

koppeling met gewerkte uren en de consequenties daarvan voor de ouders.

unquote

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Sabra,

Waarom schat je in dat het eventueel vervallen van een bijdrage in de kosten je ondernemerschap zal belemmeren? Misschien is het risico dat de opbrengst van het ondernemerschap tegenvalt omdat je minder binnenkrijgt om de opvang te betalen, wel groter. Op basis van de website http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ kun je een paar scenario's uitrekenen om te bezien wat de gevolgen zullen zijn van eventuele ondernemersplannen.

 

Als startende ondernemer heb je recht op ondernemersaftrekken. Die aftrekken verlagen je belastbaar inkomen dat mede bepalend is voor de bijdrage die je ontvangt. Is het inkomen lager (wat snel voor de hand ligt als startende ondernemer), zal de bijdrage hoger uitpakken. De vraag blijft alleen: kun je met je nieuwe onderneming de factuur van het gastouderbureau betalen?

 

Succes gewenst!!!

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Dag Marjan,

 

Weet je toevallig of wanneer iemand een stichting heeft, of die in aanraking komt voor kinderopvangtoeslag?

 

groet,

Joan

 

 

 

 

Dag Joan,

 

Ik ben dan wel niet Marjan, maar doe toch een poging ;)

 

Allereerst: Je kunt geen stichting hebben, je kunt hooguit bestuurder van een stichting zijn. Een stichting heeft namelijk geen eigenaar.

 

Dat voorop gesteld ga ik ervan uit dat jij bestuurder bent van een stichting die jij hebt opgericht. Als jij werkzaamheden verricht voor deze stichting, anders dan betuurderswerkzaamhden, en daarvoor betaald krijgt is er sprake van een dienstverband en wordt er loonheffing afgedragen. Als dat het geval is heb je gewoon recht op kinderopvangoeslag - vanzelfsprekend binnen de geldende wet- en regelgeving.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Heb ik nog een uitdaging voor jullie:

 

Ik ben sinds 4 weken werkeloos en wil graag voor mezelf beginnen. Echter bij voorkeur met behoud van een uitkering (startperiode uwv), waarbij tijdens deze startperiode van een half jaar mijn inkomen achteraf verrekend wordt (op het moment dat ik inkomsten uit mijn onderneming heb, moet ik de ww terugbetalen). Heb ik tijdens deze periode recht op kinderopvangtoeslag? De oudste gaat 2 dagen naar naschoolse opvang en de jongste 2 dagen naar kinderopvang. Het gaat dus om parttime (in de praktijk zo'n 30 uur p/wk) ondernemen. Mijn ma werkt fulltime. Bij de belastingdienst heb ik inmiddels de afdelingen ondernemersbelasting, toeslagen en loonheffing aan de lijn gehad en nog geen duidelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Dennis van Dijk,

 

Maar dan heb ik nog een vraag: Mag een bestuurslid van een stichting met ook andere werkzaamheden, wel in loondienst zijn van de stichting?

zo niet, heb je dan nog recht op kinderopvangtoeslag.

 

groet,

Joan

 

 

 

 

 

Dag Joan,

 

Ik ben dan wel niet Marjan, maar doe toch een poging ;)

 

Allereerst: Je kunt geen stichting hebben, je kunt hooguit bestuurder van een stichting zijn. Een stichting heeft namelijk geen eigenaar.

 

Dat voorop gesteld ga ik ervan uit dat jij bestuurder bent van een stichting die jij hebt opgericht. Als jij werkzaamheden verricht voor deze stichting, anders dan betuurderswerkzaamhden, en daarvoor betaald krijgt is er sprake van een dienstverband en wordt er loonheffing afgedragen. Als dat het geval is heb je gewoon recht op kinderopvangoeslag - vanzelfsprekend binnen de geldende wet- en regelgeving.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Dennis van Dijk,

 

Maar dan heb ik nog een vraag: Mag een bestuurslid van een stichting met ook andere werkzaamheden, wel in loondienst zijn van de stichting?

zo niet, heb je dan nog recht op kinderopvangtoeslag.

 

groet,

Joan

 

 

Joan,

 

Een bestuurder van een stichting kan geen arbeidsovereenkomst met die stichting aangaan, de voor een arbeidsovereenkomst essentiële factor gezag ontbreekt nameljk. Maar er wordt wel arbeid verricht waar een beloning tegenover staat. Over de beloning wordt loonheffing geheven,

Voor de Toeslagen is dit gelijk gesteld aan inkomen uit arbeid (anders zou deze groep immers uitgeloten worden van deze toeslagen en dat kan natuurlijk niet de belng zijn) en je hebt dus gewoon recht op deze toeslagen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nog even een aanvulling op hetgeen al is gezegd over de kinderopvangtoeslag en koppeling arbeidsuren-opvanguren voor zelfstandigen.

 

Naar aanleiding van vragen die ik op het steunpunt binnenkreeg heb ik navraag gedaan bij de Belastingdienst / Toeslagen hoe het zit wanneer men (als werknemer op oproepcontract of als zzp'er op basis van opdrachten) gedurende een periode daadwerkelijk arbeid verricht en vervolgens een periode in het geheel geen werk. Het zit zo:

 

Stel dat je gedurende vier maanden 120 uur per maand besteedt aan een opdracht en vervolgens heb je de daaropvolgende maanden geen opdracht en verricht je geen werkzaamheden. In dat geval loopt het recht op kinderopvangtoeslag maximaal drie maanden door op basis van de in de voorafgaande maand gewerkte 120 uren. Dit werkt dus in feite hetzelfde uit als iemand die op enig moment zijn baan verliest: gedurende werkloosheid nog drie maanden recht op toeslag.

 

Misscien handig om te weten voor zzp'ers die bijna uitsluitend uren maken op basis van opdrachten en weinig/geen uren besteden aan hun onderneming als er geen opdrachten zijn.

 

groet,

Marjan

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de aanvulling Marjan! Dit is dus iets waar ik ook naar heb gevraagd maar waar de Belastingdienst mijn toendertijd (in januari) geen antwoord op kan geven. In mijn geval geeft dit weer een beetje rust!

 

Toch nog een vraag (niet voor mezelf, maar ik dacht er toevallig aan): is het voor een ZZP-er ook mogelijk om kinderopvangtoeslag aan te vragen tijdens de opstart fase? Bijvoorbeeld: Jans start op 1 januari haar bedrijf en brengt haar kind naar de opvang. Pas op 1 februari krijgt zij haar eerste opdracht. Tussen 1 januari en 1 februari besteedt zij haar uren aan aquisitie en administratie. Krijgt zij dan in die maand wel kinderopvangtoeslag?

 

Link naar reactie
  • 1

Hoi Sabra,

 

Ja, vanaf het moment dat men start als ondernemer (en een urenregistratie) bijhoudt bestaat aanspraak op kinderopvangtoeslag ook al is er nog geen omzet.

 

Let wel: men moet wel ingeschreven zijn bij de KvK en daadwerkelijk gestart zijn als ondernemer. Alleen oriënteren op het ondernemerschap (behoudens via een re-integratietraject van het uwv) geeft geen aanspraak op toeslag.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.