• 0

Foute overboeking

Ik heb een bedrag overgemaakt naar een postbankrekening, maar er is een cijfertje weggevallen, waardoor het naar een verkeerde rekening is gegaan. Het gaat om bijna 500 euro. De ING zegt dat ze het niet kunnen terugboeken, dat ze wel een brief sturen met het verzoek om terug te storten, maar dat het verder helemaal aan mij is. Klopt dat? Wat kan ik doen om het bedrag terug te krijgen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

In het verleden heb ik wel eens meegemaakt dat de bank de klant wilde bellen.

Maar een brief kan toch ook een goede uitwerking hebben?

(er vanuit gaande dat toch 95% van de mensen te goeder trouw zijn en dit geld gewoon zullen terugstorten)

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Christine,

 

Het klopt dat het in principe jou probleem is, jij hebt zelf een overboeking gemaakt en de bank toestemming gegeven (middels de overboekingsopdracht) om dit bedrag van je rekening af te boeken.

 

Er is echter wel een procedure tussen banken dat de bank van de betaler de bank van de ontvanger benaderd met het verzoek het bedrag terug te storten, de bank van de ontvanger moet daar toestemming voor vragen van de ontvanger, en 9 van de 10 keer loopt dat ook prima, behalve dat er vaak een week of zes overheen kan gaan.

 

Als de ontvanger geen gehoor geeft aan het verzoek, dan kun jij aan jou bank vragen de gegevens van de ontvanger vrij te geven zodat jij de ontvanger zelf kan aanpakken met behulp van een advocaat.

Link naar reactie
  • 0

ING gaat deze mevrouw een brief sturen, dan wachten ze een maand, en als er geen reactie is, dan krijg ik de gegevens van die mevrouw zodat ik zelf iets kan doen. Maar ik heb bij twee banken gewerkt, en ik weet dat ze regelmatig overboekingen "storneren", dwz administratief terugboeken. Ik begrijp niet waarom ze dat in dit geval niet kunnen doen.

 

Bij andere banken treedt het probleem minder op, omdat op banknummers een elfproef zit, als je een cijfer verkeerd hebt, dan is het geen geldig bankrekeningnummer. Alleen postbank heeft dat niet. Als je overboekt van rabo naar postbank, dan heb je die naamscontrole ook niet.

Link naar reactie
  • 0

Ga er vanuit dat de persoon in kwestie het bedrag netjes terug stort. Anders kun je hem / haar altijd nog juridisch aanpakken.

 

burgerlijk wetboek 6 artikel 203:

 

 

[*]1 Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.

[*]2 Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.

[*]3 Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.

 

 

Groet,

Jasper

 

Link naar reactie
  • 0

ING gaat deze mevrouw een brief sturen, dan wachten ze een maand, en als er geen reactie is, dan krijg ik de gegevens van die mevrouw zodat ik zelf iets kan doen. Maar ik heb bij twee banken gewerkt, en ik weet dat ze regelmatig overboekingen "storneren", dwz administratief terugboeken. Ik begrijp niet waarom ze dat in dit geval niet kunnen doen.

 

Storneren is mogelijk met automatische incasso's en eenmalige machtigingen, omdat daarbij de ontvanger van het geld het geld van de rekening afhaalt.

 

Indien je het geld zelf overmaakt (of als je het bedrag betaald met bijvoorbeeld PIN) mag de bank het niet storneren. Het zou ook wel vreemd zijn als dat wel zou kunnen, want dan zou je een auto kunnen kopen en zodra je de auto hebt de bank het geld alsnog bij je terug kunnen laten boeken.

Link naar reactie
  • 0

juridisch aanpakken kost je nog meer aan griffiekosten deurwaarderskosten en ook advocaatkosten, hoewel je tegenwoordig geen advocaat meer nodig hebt voor relatief kleine bedragen en dit is een duidelijk door jouw zelf te winnen zaak. Voortijdige deurwaarders kosten zijn m.b.v. een No-cure-no -pay incasso bureau ook te vermijden. Gelukkig is het geen groot bedrag. In dat geval is er wel een advocaat nodig en krijgt het slachtoffer nog veel extra kosten terwijl tegen de tijd dat je kan optreden tegen de dader het geld allang is doorgesluist of op gemaakt is. Dit komt honderden keren per jaar voor. Daarom vind ik dat de banken hier een extra verantwoordelijkheid hebben.Ze zouden het onterecht overgemaakte geld meteen moeten bevriezen bij diefstal, fraude of bedrog. Creditcard maatschappijen doen dat al lang.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb jaren geleden eens het bijstandsgeld van een dame uit Cromvoirt op mijn rekening gekregen. Ik heb die mevrouw in telefoonboek opgezocht en gebeld. Daarna meteen het bedrag doorgesluisd op haar rekening en de bank medegedeeld dat ik het zelf voor 100% had opgelost. Ik vond het sneu dat ze misschien nog langer zou moeten wachten door een fout van de bank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.