De definitie van publiciteit

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje:

 

valt onder de definitie van publiciteit nu ook de betaalde vorm van media aandacht (d.w.z adverteren d.m.v reclame)? Of gaat het bij publiciteit eigenlijk altijd om de niet betaalde vorm.

 

In sommige literatuur wordt namelijk heel duidelijk het onderscheid gemaakt tussen reclame/adverteren aan de ene kant en publiciteit aan de andere kant (zodat het bij publiciteit enkel en alleen de "gratis" publiciteit betreft). Dat zou betekenen dat adverteren/reclame niet onder publiciteit valt. Terwijl in andere literatuur sprake is van betaalde en free publicity (d.w.z. reclame/adverteren als onderdeel van publiciteit).

 

Ik hoop dat de vraag enigszins duidelijk is en ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Link naar reactie

Beste Maaike,

 

Ik denk dat het antwoord in elkaar verweven is en publiciteit een algemeen woord is. De 'Dikke van Dale' zegt het volgende:

 

pu·bli·ci·teit (de ~ (v.), ~en)

1 openbaarheid, bekendheid

 

Een bedrijf brengt iets naar buiten en zoekt hiermee de publiciteit op. Het maakt dan niet uit of hij een reclameruimte koopt of zich overleverd aan de journalist.

 

Uiteraard kan het interne wel van belang zijn. Hiermee is publiciteit eigenlijk een verzamelwoord met meerdere dieptegangen.

 

Persoon

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
Of gaat het bij publiciteit eigenlijk altijd om de niet betaalde vorm

 

dat was toch Free Publicity?? ;)

 

Free publicity of publiciteit is een van de onderdelen van de public relations. Er zijn echter nogal wat onduidelijkheden omtrent publiciteit. Zo denken marketeers en ondernemers, die ruim veertig uur per week met hun product bezig zijn, dat heel de wereld er op zit te wachten. En dat de nationale journalisten staan te popelen om te berichten over hun bedrijf wereldkundig te maken. Nog erger: marketeers >:( denken dat free publicity een alternatief is voor reclame. Marketing-technisch klopt dat niet, journalistiek al helemaal niet! Sommige marketeers denken een goedkope techniek in handen te hebben die werkt in plaats van reclame, waar men uiteraard wel betaald voor plaatsing.

 

Reclame en PR zijn absoluut niet inwisselbaar; in een goed communicatieprogramma zijn ze juist complementair. Reclame is essentieel in het bereiken van grote groepen mensen, verschillende keren achter elkaar. Een publiciteitsactie is vaak een eenmalige actie. De grote voordelen van publiciteit zijn dat het bereik in een medium groot is (mensen lezen meer redactionele berichten dan commerciële advertenties) en dat door de veronderstelde objectiviteit van de journalist en de autoriteit van het medium het bericht als geloofwaardig wordt beschouwd. Het is logisch dat journalisten een hekel hebben aan de term free publicity. Het veronderstelt dat een marketeer over hun rug reclame voor zichzelf maakt; dat jij de journalist voor zijn karretje spant. Een medium is niets meer waard als ze reclame met nieuws gaat verwarren

 

lees verderhttp://www.communicatiecoach.com/vakgebied_publicrelations_art_publiciteit.htm

 

ice

Link naar reactie

Een medium is niets meer waard als ze reclame met nieuws gaat verwarren

 

Dat vind ik wel erg cru gesteld. Het gebeurt namelijk volop: KvK-krant, huis- aan huidbladen, Allerhande en soortgelijke keten-magazines, branche-magazines etc. Natuurlijk wordt aan dergelijke artikelen doorgaans veel minder waarde gehecht dan aan echt redactionele artikelen, maar de genoemde media worden er niet waardeloos door.

 

En zeker, een echte journalist zal zich er te goed voor voelen, maar er zijn zeker ook een hoop bladen die te weinig resources hebben om alles te kunnen vullen met objectieve, redactionele content.

 

Tot slot zijn ook journalisten niet gevoelig voor een beetje actie- danwel guerillamarketing. Ik weet nog hoe ik een maand of 6 geleden mijn kapper - waar je je jaren online afspraken kunt maken - op de hoogte bracht van een artikel op nu.nl over de premiere van "de eerste kapper waar je online afspraken kunt maken". Dat was weinig meer dan een half overgetikt persbericht. Ofwel, het bijna levende bewijs dat journalisten zich ook wel eens makkelijk voor een karretje laten spannen.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie

Tot slot zijn ook journalisten niet gevoelig voor een beetje actie- danwel guerillamarketing.

 

Redacties zijn niet perse tegen commercieel nieuws. Die kijken gewoon wat voor hun lezers relevant of interessant is. Wanneer jij als bedrijfje dus in staat bent om jouw boodschap goed te verpakken, dan komt dat zo als leuk nieuwtje in de media. Vandaar de uitdrukking free publicity. Als Shell een benzine ontwikkelt waarmee jouw auto 1:40 rijdt, is dat groot nieuws. En reclame voor Shell. Een kapper die als eerste online reserveren mogelijk maakt, valt in de categorie 'leuk voor de lezers', hoewel je je best mag afvragen of dat nou echt de eerste kapper was. Zulke nieuwtjes maken, dat is nou pr. Of onderdeel van pr.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Zulke nieuwtjes maken, dat is nou pr. Of onderdeel van pr.

 

Veel mensen denken dat PR en free publicity hetzelfde zijn, én dat PR het gratis alternatief op reclame maken is. Maar goeie PR kan veel geld kosten ;-) (Danwel, de hulp inschakelen van een partij die daarin gespecialiseerd is)

Ik hoor veel ondernemers het woord PR in de mond nemen als ze bedoelen: lawaai maken en er een persmuskiet voor vinden die er een stukkie over wil tikken.

Terwijl PR veelomvattender kan zijn en een bedrijf kan helpen bij het positioneren. Met welke visie treed je als bedrijf naar buiten, wie wordt het 'gezicht' van die visie, doen bedrijven alleen maar nietszeggende overname'tjes om ermee in het nieuws te komen of 'do they give a damn'?

Shell zal ook opmerkelijke productontwikkelingen willen, juist vanwege de nieuwswaarde.

 

Overigens kan die kapper bij wie het al jaren eerder kon dat toch aangrijpen om 'contra-lawaai' te maken en zo wat free publicity voor zichzelf genereren? :)

 

Annedien

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.