• 0

Hallo allemaal,

 

Hopelijk kan iemand mij met deze vraag helpen.

Ik moet mijn aangifte nog doen over 2010. Hier heb ik mee gewacht tot ik mijn administratie van een excel sheet in mijn nieuwe boekhoudpakket heb geboekt. Ik had bij de start van mijn salon een aparte bankrekening (particulier maar gebruik als zakelijk) geopend om het gescheiden te houden, maar deze werkte niet direct. Hierdoor moest ik nog facturen van mijn andere "privé" rekening betalen. Nu heb ik van die facturen ook de btw teruggevorderd. Ik had toen niet genoeg geld op de "zakelijke" rekening dus heb ik het niet terug betaald van die rekening naar mijn "privé" rekening.

 

Nu weet ik dat het bij een eenmanszaak niet uitmaakt van welke rekening van de 2 ik de zakelijke rekeningen betaal, zolang de tenaamstelling van het bedrijf en de btw maar op de factuur/bon staan en er duidelijk is welk gedeelte van de bankrekening zakelijk is. Maar moet je verplicht het bedrag van de "zakelijke" rekening terugstorten naar privé om het kloppend te maken?

 

En als ik het niet terugstort, klopt het dan als dit mijn boekingen (memorialen) worden?:

 

-Kosten (debet)

-Te vorderen btw (debet)

-aan Crediteuren (credit)

 

En bij de betaling:

 

-Crediteuren (debet)

-aan Prive (credit)

 

Als ik hier naar zoek vind ik alleen een forum van 2006 en zie hierin nog niet duidelijk het antwoord dat ik zoek.

 

En als mijn boekhoudprogramma bij het invoeren van het beginsaldo bank als datum automatisch 1-1-10 pakt maar ik ben 1-9-10 gestart, moet ik dan als saldo 0,- invoeren en een memoriaal maken op de datum van de privé storting? Of moet ik als beginsaldo meteen het saldo van de privé storting invoeren?

 

Als iemand dit aan mij duidelijk kan maken, red ik mijzelf verder weer met de boekhouding.

Alvast bedankt!

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Maar moet je verplicht het bedrag van de "zakelijke" rekening terugstorten naar privé om het kloppend te maken?

Nee, je transactie met crediteuren gaat via Bank of via Privé. Wat je wil.

Alleen de ontvangen (of betaalde) btw van de belastingdienst dat naar (van) je "echte" prive rekening ging moet je in je boekhouding terugboeken.

 

En als mijn boekhoudprogramma bij het invoeren van het beginsaldo bank als datum automatisch 1-1-10 pakt maar ik ben 1-9-10 gestart, moet ik dan als saldo 0,- invoeren en een memoriaal maken op de datum van de privé storting?

 

Beginbalans kunt je 0 invoeren. Heb je niet nodig.

Op de dag van de storting:

Bank aan prive (storting) boeken.

  • 0

Bedankt voor je snelle reactie!

 

Ik hoorde ook verhalen van iemand dat als je facturen hebt betaald van je privé rekening je het dan aan Rekening Courant moet boeken?

 

Alleen de ontvangen (of betaalde) btw van de belastingdienst dat naar (van) je "echte" prive rekening ging moet je in je boekhouding terugboeken.

 

In het begin heb ik wel een btw bedrag van de Belastingdienst ontvangen op mijn prive rekening, maar dit had ik direct doorgestort naar mijn "bedrijfs" rekening (de wijziging van het rekeningnr. voor de btw was niet optijd binnen bij de Belastingdienst). Hierna is alles via de bedrijfsrekening gegaan.

 

Maar wat bedoel je precies met 'in mijn boekhouding terugboeken"?

 

Nogmaals alvast bedankt voor een reactie.

 

  • 0

Ik hoorde ook verhalen van iemand dat als je facturen hebt betaald van je privé rekening je het dan aan Rekening Courant moet boeken?

Is gebruikelijk bij een BV, Ik heb het ook wel eens voorgesteld bij een EMZ wanneer je geen zakelijke bankrekening hanteert. Maar je Prive Grootboek is in feite deze rekening courant voor jou.

 

Maar wat bedoel je precies met 'in mijn boekhouding terugboeken"?

Bank naar Prive storting : btw op prive ontvangen naar zakelijke Bank

Prive opname naar BTW afdracht: btw afdracht credit is dus ontvangen btw.

  • 0

Nog even een vraag betreft privé inbreng.

 

Ik heb voor ik ging starten met mijn bedrijfje een aantal spullen privé gekocht, zoals een behandelstoel, een loupelamp en een aantal kasten. De waarde ervan bij de start was per ding minder dan 450 euro, dus kan ik het niet activeren en afschrijven. Normaal gesproken kosten deze dingen veel meer, maar ik heb het via een bedrijfje die failliet was gegaan gekocht. Ik heb er ook geen bonnen/facturen van, waardoor ik ook geen btw kan terug vorderen.

 

Nu is mijn vraag; kan ik deze spullen wel als privé inbreng (storting) in mijn bedrijfje opnemen en direct in de kosten boeken?

Of kun je alleen maar kosten boven de 450 euro vanuit privé inbrengen en moet je erover kunnen afschrijven?

 

Alvast bedankt voor een reactie.

  • 0

Je mag er natuurlijk wel voor kiezen om het (bijv. de stoel) als inventaris te activeren en af te schrijven.

 

Maar volgens dit

 

De fiscus keurt goed dat je investeringen onder de € 450 toch aanmerkt als kosten. Verschil: je mag die uitgaven ineens ten laste van het resultaat brengen in plaats van erop afschrijven, maar ze tellen dus niet mee voor de investeringsaftrek.

 

Je kunt dus kiezen, of inventaris of kosten naar prive storting.

  • 0

maar ik heb het via een bedrijfje die failliet was gegaan gekocht. Ik heb er ook geen bonnen/facturen van,

Ook (juist) in dat geval zou je toch een factuur moeten krijgen, anders is de curator niet bepaald goed bezig. Voor de inbreng is dat verder niet heel relevant. Wat wel leuk kan zijn, is nagaan wanneer de onderneming nu feitelijk (vanuit fiscaal oogpunt) is gestart. Dat kan al zijn op het moment dat je het eerste ding voor de onderneming aanschaft. Maar als dat pas na aanschaf is, dan zijn de betreffende goederen eerst privévermogen. De inbreng in het ondernemingsvermogen vindt dan plaats tegen de waarde in het economisch verkeer, die wel eens hoger zou kunnen zijn dan wat je er feitelijk voor betaald hebt.

 

Als je de spullen echt heel goedkoop hebt gekregen, kan dat wel eens een aardig voordeel opleveren. Maar dat geldt dus alleen in een heel specifieke situatie, waarin de goederen niet al vanaf aanschaf als ondernemingsvermogen moeten worden aangemerkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.