• 0

accountantsverklaring bij geruisloze inbreng van EMZ of VOF in een BV

Hallo, kon het niet direct en eenduidig terugvinden in het forum dus vandaar deze vraag:

 

Is het noodzakelijk/verplicht om bij een geruisloze inbreng EMZ/VOF naar BV een accountantsverklaring >18K op te laten stellen?

 

En zo ja, kan de EMZ/VOF geruisloos worden ingebracht in de BV zonder accountantsverklaring als de aandelen gewoon cask met 18K worden volgestort ?

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het noodzakelijk/verplicht om bij een geruisloze inbreng EMZ/VOF naar BV een accountantsverklaring >18K op te laten stellen?

 

ja

 

En zo ja, kan de EMZ/VOF geruisloos worden ingebracht in de BV zonder accountantsverklaring als de aandelen gewoon cask met 18K worden volgestort ?

 

nope. Aandachtspunt is of er stakingswinst in de EMZ/VOF zit.

 

Kun je uitweiden? Of is dit alle informatie die je zocht?

 

trusten voor nu

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost.

 

Moet een keuze maken tussen geruisloze inbreng, ruisende inbreng of VOF staken en verkopen aan nieuwe BV.

Probeer de ins en outs daarvan boven water te krijgen, maar begrijp het nog niet helemaal.

 

V.w.b. de geruisloze inbreng vindt er geen afrekening plaats, alleen van (in mijn geval) FOR. Waarvoor dient die accountantsverklaring dan eigenlijk? De FOR staat immers ieder jaar netjes op onze aangifte.

 

Het is verder geen probleem om 18K vol te storten, maar ik probeer natuurlijk te voorkomen dat er moet worden afgerekend.

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

 

De accountantsverklaring dient om de waarde vast te stellen van hetgeen wordt ingebracht. Dit dient bij een geruisloze inbreng ten minste € 18k te zijn, zodat voldaan is aan de minimumkapitaalseis. De FOR kan omgezet worden in een lijfrente.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Joost, maar dan ben ik weer terug bij mijn eerste vraag!

 

Want als 18K cash wordt ingebracht en daar wordt een bankverklaring voor afgegeven, wat is dan nog essentie van de accountantsverklaring? Of mis ik nu zelf de essentie ?

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Want als 18K cash wordt ingebracht en daar wordt een bankverklaring voor afgegeven, wat is dan nog essentie van de accountantsverklaring? Of mis ik nu zelf de essentie ?

 

 

 

Het gaat erom dat bij een inbreng de bezittingen minstens 18K hoger zijn dan de schulden van de VOF.

Dus als de VOF 18K aan cash heeft maar daartegenover 1K aan crediteuren, dan wordt niet voldaan aan de

stortingsplicht. (18K - 1K = 17K).

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Joost, maar dan ben ik weer terug bij mijn eerste vraag!

 

Want als 18K cash wordt ingebracht en daar wordt een bankverklaring voor afgegeven, wat is dan nog essentie van de accountantsverklaring? Of mis ik nu zelf de essentie ?

 

Gr

 

Devlinx

 

Hoi Devlinx,

 

Je kunt ook een BV oprichten en 18k in cash storten. Dan heb je inderdaad geen accountantsverklaring nodig. De v.o.f. kan dan ingebracht worden via een activa-passiva transactie. Maar waarom zou je dat doen? Als de v.o.f. ten minste een waarde van € 18k vertegenwoordigd, bespaar je met een accountants verklaring in ieder geval 18k aan contanten. Bovendien ben je bij een activa-passiva transactie verplicht om fiscaal af te rekenen. Geruisloze omzetting in een reeds bestaande BV is niet mogelijk.

 

Sowieso zou ik bij het oprichten van een BV altijd een deskundige inschakelen. Het oprichten van een BV vereist immers maatwerk.

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie antwoorden. Mij is geadviseerd om geruisloos over te gaan naar de BV en daarvoor moet idd een accountantsverklaring worden opgesteld. Maar aangezien ik vanuit prive ook gewoon 18K in de BV kan storten leek me een combinatie mogelijk. Niet verstandig dus.

 

Groet

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.