• 0

Groeien zonder doel: effectuation

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Uiteraard horen interessante artikelen in de artikelenbank. Maar deze vond ik wel de moeite waard om in gesprek te gaan met elkaar.

 

Terwijl Columbus naar India op zoek was, ontdekte hij Amerika. Dat is het hele idee van effectuation: succesvol ondernemen gaat niet van A naar B, maar slaat nieuwe wegen in als ze opdoemen. Zo zijn onverwachte gebeurtenissen geen bedreigingen meer, maar kansen...............

 

.................. Effectuation is de tegenhanger van het zogeheten ‘causaal denken’, de gedachte dat de toekomst nauwgezet in kaart gebracht kan worden aan de hand van marktonderzoek, concurrentie-analyses en strategische planningen. Afwijkingen op de beoogde route naar het einddoel worden dan als potentiële bedreiging gezien. Effectuation maakt daarentegen juist gebruik van die onvoorspelbaarheid; nieuwe ontwikkelingen en inzichten worden daarbij niet geprobeerd weg te managen, maar worden juist verwelkomd om zo een idee verder te perfectioneren. Hierbij spelen begrippen een rol als ‘serendipiteit’ (iets vinden waar men niet naar op zoek was, denk aan het ontstaan van de post-it) en ‘exaptatie’ (iets ergens anders voor gebruiken dan waarvoor het is ontwikkeld, zoals aspirine, dat jaren na uitvinding een prima middel bleek te zijn tegen bloedstollingen).

Zie artikel.

 

Ook op Higherlevel.nl wordt vaak gekeken naar vast gebaande paden binnen het business model en het voorkomen van risico's. Hoe vaak komt het voor dat men van het origine plan afwijkt om vervolgens tot een ander resultaat te komen?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pivot is ook zo'n term die je veel leest op Amerikaanse ondernemersblogs, en doelt op hetzelfde: niet alles van te voren willen bedenken maar gewoon aan het werk gaan en bijsturen als je nieuwe feiten tegenkomt.

 

Beide zijn het gewoon voorbeelden van goed ondernemerschap én common sense volgens mij :)

 

Helemaal mee eens! Helemaal mijn idee ook. Sommige ondernemers gaan ten onder door eindeloos in de theorie te blijven hangen...

Sexshop Slaapkamerspeeltjes.NL - De ondeugendste online sexshop van de Benelux! Voor de spannendste sextoys
Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is inspelen op onverwachte dingen zeer goed. Althans, het kan zeer goed zijn. En ''gewoon beginnen'' doet het soms veel beter dan alles van te voren in te calculeren omdat dat gewoon onmogelijk is en het uiteindelijk alleen bij een idee blijft.

Echter denk ik dat er hier een gulden middenweg is; niks van te voren berekenen en verwachten is natuurlijk ook niet het slimste om het doen. Ik heb allebei de extremen zien falen en succesvol zien worden. In mijn ogen blijft geluk altijd nog een factor spelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.