• 0

Freelancer in Belgie

Geachte leden,

 

Via Google kwam ik op dit forum terecht en ik hoop dat julle me kunnen helpen.

 

Sinds begin april sta ik in Nederland ingeschreven bij de KvK als ondernemer. Ook heb ik een Nederlands BTW nummer.

Vanaf het moment tot nu ben ik werkzaam als Freelancer bij een bedrijf in Belgie.

 

T/m mei heb ik me ingeschreven bij een Payroll bedrijf die mij netjes uitbetaalde. Hun stuurde mijn opdrachtgever facturen.

Van mei t/m juni ben ik gestopt met dat payroll bedrijf en stuur ik zelf de facturen.

 

Nu moet ik BTW aangifte doen.

Mijn vragen zijn;

- moet ik mijn omzet ( t/m mei) ook opgeven? En mag ik de kosten die ik in die tijd heb gemaakt opgeven als voorbelasting? Dit was in de tijd toen het Payroll bedrijf mij uitbetaalde.

- ik gebruik de term BTW verlegd. Heeft dit verdere consequenties?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

- moet ik mijn omzet ( t/m mei) ook opgeven? En mag ik de kosten die ik in die tijd heb gemaakt opgeven als voorbelasting? Dit was in de tijd toen het Payroll bedrijf mij uitbetaalde.

 

Nee (dat van de voorbelasting is een beetje arbitrair...).

 

 

- ik gebruik de term BTW verlegd. Heeft dit verdere consequenties?

 

Ja, je moet een Opgaaf ICP doen, naast je BTW aangifte. En je facturen moeten natuurlijk voldoen aan de eisen.

Link naar reactie
  • 0

Peter, bedankt voor je reactie.

 

Het payroll bedrijf wist mij namelijk te vertellen dat ik gewoon de kosten kon aftrekken bij de belasting. Dit vond ik al een raar verhaal, vertrouwde het ook niet echt.

 

Stel dat ik het hele jaar als freelancer mij laat uitbetalen door dat payroll bedrijf. Wie doet dan mijn omzetbelastingaangiften? Of wordt het dan een 0 aangifte?

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft: "gewoon de kosten kon aftrekken bij de belasting".

Er zijn twee dingen:

- De kosten (excl. BTW) die je eventueel zou kunnen aftrekken van het resultaat.

- De BTW in die kosten, die je dan eventueel als voorbelasting zou kunnen aftrekken op de BTW aangifte.

 

Het is een beetje arbitrair. Als je helemaal geen omzet maakt (je werkt alleen via een payrolbedrijf), dan is het wel een beetje vreemd om bedrijfskosten te maken en voorbelasting terug te vragen. Maar op zich kan het, als je een onderneming hebt.

 

Zelf zou ik het dan niet doen.

Link naar reactie
  • 1

Als jij als ondernemer diensten verricht aan een opdrachtgever moet je hier BTW over heffen (in de regel). Daarom heb je een BTW nummer gekregen. Als je in een bepaald tijdvak alleen inkomsten via payroll hebt zul je geen facturen hebben gestuurd en doe je een nihil aangifte. Tenzij je vooraftrek van BTW op gemaakte kosten kunt claimen wat, zoals in andere berichten hier al te lezen, in dit geval arbitrair is.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Monique of Mgroters het is wel zo handig als je onder 1 account antwoord geeft :) zo word het een beetje vaag allemaal.. kennelijk dezelfde persoon die onder 2 accounts vraagt en antwoord.

 

Als jij via een payroll bedrijf werkt ben je gewoon werknemer, en geen ondernemer, een payroll buro doet niks meer en niks minder als jou vergoeding verlonen als werknemer en de opdrachtgever een factuur sturen. Dat heeft niets met ondernemer zijn te maken.

En daar heb je ook geen btw nummer voor nodig.

 

Een btw nummer en kvk nummer heb je nodig als je zelf gaat factureren aan de klant en dan moet je de omzet aangeven bij de btw aangifte en je kunt de btw over de kosten aftrekken als voorbelasting. Voor de periode dat je via het payroll buro werkt kun je de kosten die verband houden met die opdracht de btw niet als voorbelasting aftrekken maar ook niet voor de inkomstenbelasting. Als jij bijvoorbeeld reiskosten maakt mag je die niet als kosten in je eenmanszaak opvoeren.

 

Je kunt wel vragen aan het payroll buro om jou brutoloon te verlagen en de reiskosten onbelast uit te betalen als reiskosten vergoeding.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.