• 0

Marge detailhandel

Gast Verwijderd account

Hallo,

 

Ik ben sinds kort distributeur van auto electronica. Ik lever aan o.a. garages en tuning bedrijven. Welke marges zijn normaal in deze branche? Ik wil graag wat adviesprijzen uitgeven.

 

Bovendien kan het voorkomen dat ik voor klanten wat dingen moet installeren. Wat voor reiskostenvergoeding is dan normaal? Ik zat zelf te denken aan 50 cent per kilometer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

De marges in de automotive handel verschillen nogal. Enkele producten hebben een marge van 10% en andere van 60% of meer.

 

Wellicht is een uitleg over de "marges" in de automotive industry handig. Gewoonlijk berekent men de marges als volgt:

Aankoop door consument: euro 119,- (incl. BTW)

Verkoop door garage: euro 119,- (incl. BTW) / euro 100,- (excl. BTW)

Inkoop door garage: euro 80,- (excl. BTW)

Marge van garage: euro 100,- -/- euro 80,- is euro 20,-

In dit geval is de marge van de garage 20%.

 

Bovenstaand verhaal gaat vooral op voor marges die importeurs geven op onderdelen waarvoor zij een "advies-prijs" geven.

 

Heb je echter een product waarvoor geen "advies-prijs" wordt gegeven, kijk dan eerst naar de marktwaarde van het product. Wat is het voordeel voor de klant om het product te kopen? Wat levert het de klant op of wat zijn de besparingen?

 

Stel, je verkoopt een "diesel-superiorizer-device" die je voor euro 80 inkoopt. Je kunt deze verkopen met een aardige marge van 20% aan consumenten voor euro 119,-. Leuk, denk je.

 

De "diesel-superiorizer-device" geeft echter een beparing van 50% op het diesel verbruik. Diesel rijders rijden gemiddeld 40.000 km per jaar met 20 km per liter. Met de "diesel-superiorizer-device" besparen de rijders de aankoop van 1000 liter diesel.

 

De verkoop prijs van je product, de "diesel-superiorizer-device" ligt dan ergens tussen de euro 119,- en 1000*diesel-euro-per-liter.

 

Enfin, kijk eerst naar de markt en bepaal dan pas je prijs.....

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is een uitleg over de "marges" in de automotive industry handig. Gewoonlijk berekent men de marges als volgt:

Aankoop door consument: euro 119,- (incl. BTW)

Verkoop door garage: euro 119,- (incl. BTW) / euro 100,- (excl. BTW)

Inkoop door garage: euro 80,- (excl. BTW)

Marge van garage: euro 100,- -/- euro 80,- is euro 20,-

In dit geval is de marge van de garage 20%.

 

Bovenstaand verhaal gaat vooral op voor marges die importeurs geven op onderdelen waarvoor zij een "advies-prijs" geven.

 

Worden de eigen kosten (huur, personeelskosten etc) doorgaans niet meegenomen in de bepaling van de marge, of heb je deze weggelaten ter simplificatie?

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

In dit geval wordt er van uitgegaan dat je met deze bruto marge alle kosten kunt dekken....en nog winst overhoudt....

 

Waar jij over praat zijn "opslagpercentages" (maar die bepalen uiteraard wel je marge).

 

 

Gooz geeft een leuk rekenvoorbeeld om uit te rekenen wat je marge is, maar dat je wilt juist weten hoe hoog hij moet zijn...

Gooz heeft gelijk met zijn opmerking dat de marges nogal verschillen per bedrijf en per product. Elk bedrijf heeft nou eenmaal andere kosten en dus andere noodzakelijke marges.

 

Belangrijk zijn de volgende zaken:

Hoeveel producten denk ik in een periode te gaan verkopen....(=N)

Hoeveel kosten (ex btw) heb ik in die periode (=K)

Hoeveel winst heb ik nodig om goed te kunnen leven (=W)

Wat is de inkoopprijs(ex btw) van de producten N die ik verkoop (=I)

 

Je verkopen ex btw moeten dus opbrengen K+W-I (=V)

 

-als je 1 product verkoopt moet die dus kosten: V gedeeld door N

-als je meer producten verkoopt moet je in ieder geval een gemiddelde marge van (V-I)/I * 100 aanhouden.

Per product kijk je dan of je met je marge een concurerende prijs hebt en kun je met het ene product een wat hogere en met de andere een wat lagere marge aanhouden om toch de gemiddelde marge te kunnen behalen.

 

PS

50 Eurocent p/km is voor een installateur iewat aan de hoge kant. Ik zou gewoon dan eerder 25-30 eurocent berekenen.

Wel zou je een "voorrijtarief" kunnen berekenen ipv km prijs...en natuurlijk installatieuren. Het voorrijtarief laat je vervallen in je eigen woonplaats....

 

Succes.. :)

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@ Anders

In dit voorbeeld moet de marge de kosten en de winst dekken.

 

Het sommetje van 2thePoint kun je gebruiken in je business case met verschillende marges/aantallen. Lage marge - meer verkopen, hoge marge - minder verkopen. Om het optimum te bepalen kun je het best een marktverkenning doen: concurrentie, prijs, vraag, omvang markt etc.

 

Met de marktverkenning en de business case kun je ook nog bepalen of je onderneming levensvatbaar is..... ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.