• 0

Onderneming of niet? Ik kom er niet uit!

Hallo,

Ik zit met een vraag.

Ik zit in de wajong en ben 80-100% afgekeurd.

Ik heb nu een "bedrijfje" opgestart (niet voor de kvk of belasting)

Ik ben begonnen als hobby met een huisdierenservice, hierbij verzorg ik huisdieren van andere mensen.

Ik heb een gratis website gemaakt en ook maak ik reclame.

Doordat ik ben afgekeurd zal ik sowieso niet veel gaan verdienen, hoeft ook niet perse tis maar dat ik een beetje bezig kan blijven, dus hooguit 3 honden per dag uitlaten!

Mijn vraag is, moet ik mij aanmelden bij de kvk en de belastingdienst? of kan ik dit gewoon aan t eind van het jaar opgeven als extra inkomsten?

En als ik mij niet aanmeld maar de inkomsten opgeef aan t eind van het jaar, mag ik dan wel gewoon een website hebben en reclame maken en dergelijke of mag dit niet?

Alvast bedankt!

Groetjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Angie

 

Ik zou dit juist eerst met het UWV opnemen. Als je hier geld mee verdient en je geeft dat op in je IB aangifte, dan zal de fiscus die info doorgeven aan het UWV en heb je meteen een probleem met je wajong (lees terugbetalen).

 

In beginsel heb je inderdaad ook de plicht om een BTW nummer aan te vragen en je in te schrijven bij de KvK.

Maar begin eens met het UWV.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie

Uwv zei dat ik die als bijverdiensten mocht doen, ik mag iets bijverdienen zonder terug te betalen.

Maar ik vroeg me af of ik nou al meteen mij moet aanmelden of dat ik ook eerst mag kijken hoe het loopt en dan later aanmelden bij de kvk en belastingdienst.

Link naar reactie
  • 1

Beste Angie,

 

Er zijn veel kleine(re) ondernemers of hobby ondernemers die worstelen met dit probleem

Als je kijkt naar de regels voor ondernemerschap, daar blijft vaak een grijs gebied als het gaat om kleine ondernemingen.

Er word formeel 3x naar het ondernemerschapscriterium gekeken, 1x voor de inkomstenbelasting (IB) 1x voor de omzetbelasting (OB/BTW), 1x door de Kamer van koophandel (kvk), van de laatste twee, btw en kvk komen de criteria steeds dichterbij elkaar te liggen.

 

Voor de btw/omzetbelasting ontstaat al vrij snel ondernemerschap, maar als je maar een kleine onderneming hebt kun je in sommige gevallen ook weer een vrijstelling aanvragen als de omzet (erg) klein is.

 

De kvk heeft in principe eigen criteria voor een onderneming maar het belangrijkste verschil met de btw is dat de kvk bij twijfel ook kijkt of je gemiddeld meer dan 15 uur per week aan je onderneming besteed.

 

Het zou dus kunnen dat je voor de btw in eerste instantie ondernemer bent maar dat de kvk het nog te kleinschalig vind voor inschrijving

 

Het ondernemerschap voor de IB kent wat strengere regels dus zolang je niet voor de btw of kvk ondenemer bent zul je dat ook niet zijn voor de inkomstenbelasting.

 

Al met al een hoop regelingen waar het je van kan gaan duizelen, ik zou voor de beoordeling van het ondernemerschap gewoon eens een afspraak maken bij de kamer van koophandel, die kunnen je daar prima over voorlichten en bekijken jou of ze ook kwalificeren als ondernemerschap.

 

Als ik meer naar de persoonlijke kant van het verhaal kijk, ik zou me niet te veel laten stoppen door de twijfel of je wel of geen onderneming moet zijn volgens de regels. Ik zou gewoon beginnen om te kijken hoeveel je aankan (lijkt me in jou situatie heel belangrijk onderdeel) en of het bevalt. Je mag dan ook best een website hebben en reclame maken, dat reclame maken zal vast beperkt zijn tot briefjes ophangen in de supermarkt of een kleine advertentie in krant? Ik neem niet aan dat op zaterdag een kwart pagina plaatst in het regionale dagblad :)

 

Ik zou tijdens de proeffase zoveel mogelijk informatie verzamelen over het ondernemerschap en na een paar maanden op basis van alle informatie beslissen of je er een "officieel" onderneming van maakt of dat je het bij een (betaalde) hobby laat.

Het is denk ik handig om ook een deadline te stellen zodat je weet waar je naar toe werkt. bijv per 1 januari 2012 ben ik wel of niet ingeschreven als ondernemer..

 

 

Als alternatief voor het ondernemerschap zou je kunnen kijken of je ook onder de regeling "Dienstverlening aan huis" kan werken, honden uitlaten word in elk geval in een brochure genoemd als activiteit. Vroeger stond deze regeing bekend onder de naam "de witte werkster" en de regeling is bedoelt om het makkelijker te maken voor particulieren om hulp in huis in te huren zonder dat zij daarmee direct werkgever worden.

 

Belangrijkste voorwaarden van de regeling:

- Max 3 dagen per week voor 1 opdrachtgever

- De vergoeding is minimaal het minimumloon

 

Uiteindelijk moet je kijken wat het beste bij je past. Deze regeling geeft weinig administratieve rompslomp. Een onderneming kent meer verplichtingen maar geven je ook meer flexibiliteit om andere dingen er (betaald) bij te gaan doen en je zal er makkelijker bij bedrijven mee binnenkomen om (kleine) diensten te verlenen (als je dat al zou willen)

 

Succes met de uitwerking van je plannen!

Link naar reactie
  • 0

@Roel Jongman.

Hartstikke bedankt, dit was het antwoord waar ik naar op zoek was.

Ik wou inderdaad weten of het toegestaan is om een tijdje uit te vogelen of ik het allemaal wel aan kan en het zolang als betaalde hobby te doen.

Blijkbaar is dat niet zo'n probleem, dus ik ga eerst eens kijken of het allemaal goed gaat.

Nogmaals bedankt!

Groetjes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.