• 0

Pensioenvoorziening en Lijfrenteverplichting DGA in eigen beheer (BV)

Beste forumleden,

 

Ik heb binnen mijn BV waar ik DGA van ben mijn pensioenvoorziening in eigen beheer als wel een lijfrenteverplichting in eigen beheer.

 

Omdat de BV geen activiteiten meer heeft en er dus ook geen liquide middelen aanwezig zijn worden er geen reserveringen meer gedaan voor de pensioenvoorziening. Mijn eerste vraag is wat er gebeurt met deze voorziening wanneer ik de BV ga opheffen/staken? Dien ik over de reeds opgebouwde voorziening alsnog VPB te betalen of dividenbelasting?

 

Over de lijfrenteverplichting in eigen beheer wordt jaarlijks 6% rente berekend waardoor de stand ieder jaar toeneemt. Ben ik verplicht om de lijfrenteverplichting ieder jaar met 6% te verhogen of kan ik dit stopzetten. En wat gebeurt er met de reeds opgebouwde kapitaal na staking? VPB of Dividendbelasting in Box 2?

 

Bedankt voor jullie reakties alvast.

 

Kemal

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is het verband tussen het niet meer hebben van activiteiten en het ontbreken van liquide middelen?

 

De pensioenvoorziening kan niet zomaar vrij vallen, in beginsel levert dat een afkoop van pensioen op (direct, progressief belast in de inkomstenbelasting, met revisierente - een dure grap). Als er een zakelijke reden is waarom er geen geld meer is, dan kan het mogelijk zijn hier onder uit te komen.

 

Alternatief is afstorten bij een verzekeraar, maar let erop dat de voorziening doorgaans bij lange na niet voldoende zal zijn om een soortgelijk pensioen bij een verzekeraar aan te schaffen. Ook in dat geval kan er sprake zijn van afkoop van pensioen.

 

Bij aanhouding zal de oprenting in beginsel conform de bepalingen in de pensioenbrief doorgaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ronaldinho

 

De liquide middelen zijn door de jaren heen als dga loon uitbetaald waardor het geld nu op is (omdat er geen inkomsten meer zijn wordt er ook geen dga loon meer betaald)

 

Moet ik over de pensioenvoorziening en de lijfrenteverplichting een overeenkomst met de BV hebben? Deze is mij voor zover ik weet niet bekend en de boekhouder heeft mij er nooit op aangesproken.

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk is er ook salaris betaald toen er als geen inkomsten (maar nog wel liquide middelen) waren?

Om een pensioenvoorziening op te kunnen bouwen, moet er een pensioen toegezegd zijn. En dus ook concreet zijn afgesproken wat voor pensioen (eindloon, middelloon, beschikbare premie) en hoeveel pensioen (inkoop dienstjaren, etc). Het is "best wel handig" om dat op papier te hebben staan, anders heb je een redelijk lastige bewijspositie. Het is niet zoiets als de oudedagsreserve bij een IB-onderneming, dat is "alleen maar" een reservering, waarvoor geen overeenkomst tussen 2 partijen benodigd is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ Ronaldinho

 

Ik heb altijd begrepen dat een (schriftelijke) pensioenbrief verplicht is, dus niet alleen een kwestie van "best wel handig". Zonder pensioenbrief heb je geen pensioenvoorziening getroffen en is er dus sprake van een onzuiver pensioen. Een onzuiver pensioen dient vrij te vallen.

 

Natuurlijk wel lastig voor de BV om de daaruit vloeiende vennootschapsbelasting te betalen, als er geen liquiditeiten zijn.

 

Het uitbetalen van salaris als er geen inkomsten zijn, kan m.i. sowieso als (gedeeltelijke) afkoop gezien worden.

 

Er kan ook nog sprake zijn van een kostenegalisatiereserve, maar omdat er geen enkele dekking tegenover staat, dient die ook vrij te vallen.

 

Indien de pensioentoezegging door de BV niet nagekomen kan worden, is er sprake van niet voor verwezenlijking vatbare rechten. Maar de inspecteur zal daarmee alleen instemmen, als de BV geen enkel verhaal heeft op het privé vermogen van de DGA.

 

Link naar reactie
  • 0
@ Ronaldinho. Ik heb altijd begrepen dat een (schriftelijke) pensioenbrief verplicht is, dus niet alleen een kwestie van "best wel handig".

Ik vermoed dat Ronaldinho die aanhalingstekens niet voor niets heeft geplaatst, en dus benadrukt dat dit echt een noodzakelijkheid is :)

 

Zonder pensioenbrief heb je geen pensioenvoorziening getroffen en is er dus sprake van een onzuiver pensioen. Een onzuiver pensioen dient vrij te vallen.

 

Dat klopt. Enerzijds ben je verplicht om de rechtsshandelingen van de BV ten opzichte van de DGA altijd schriftelijk vast te leggen als deze niet tot de normale bedrijfsactiviteiten behoren, anderzijds is er zonder pensioenbrief vrijwel zeker sprake van een onzuiver pensioen dat niet voldoet aan de art. 18 en 19 van de Wet LB 1964.

Bij twijfel over de inhoud van een op te zetten regeling is het altijd verstandig om de regeling voor te leggen aan de inspecteur, ook daarvoor is een pensioenbrief een vereiste.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.