Beste iedereen, ik heb misschien een wat vreemde vraag. Mijn situatie is als volgt:
Sinds enige tijd koop ik in China een huidverzorgingsproduct voor extern gebruik en verkoop deze door aan mijn vrienden en kennissen in Nederland. Zij zijn dusdanig enthousiast geraakt over het product dat door mond-tot-mond reclame een continue stroom aan geintresseerde mensen (voor mij vreemden) het product willen afnemen. Omdat de verpakking en gebruiksaanwijzing bij het product in het Mandarijn zijn geschreven heb ik een Nederlandstalige website gemaakt om ook deze mensen goed te kunnen informeren over het product (achtergrond- en gebruiksinformatie). Daarnaast staat op de website een e-mailadres waar mensen met vragen of zij die willen bestellen contact mee kunnen opnemen (dit e-mailadres is onder mijn beheer). Mensen die tot bestelling overgaan lever ik uit beperkte voorraad aangezien de verzendduur en individuele verzendkosten respectievelijk te lang en te hoog zouden zijn.
Het product is in China door de overheid goedgekeurd en wordt daar al sinds 2004, zonder bijwerkingen, door enkele honderdduizenden mensen gebruikt. Feitelijk ben ik momenteel ‘de importeur’ en daarmee rechterlijk aansprakelijk. Mocht er bijvoorbeeld een zwangere vrouw zijn die het product gebruikt en onverhoopt een miskraam krijgt en vervolgens besluit de schuld bij het product te leggen dan ben ik aansprakelijk (mogelijk voor dood met schuld). Mocht ik besluiten om dit product op de markt te brengen dan zal ik veel onderzoeken e.d. moeten laten verrichten en de nodige vergunningen aanvragen welk veel tijd in beslag zullen nemen (naar horen zeggen gemiddeld zo’n drie jaar).
Aangezien het product een zeer vervelend huidprobleem helpt te verminderen en er geen goede alternatieven zijn in Nederland zijn er veel mensen die het product al afnemen en nog véél meer mensen die interesse hebben in het product. Als ik nu voor drie jaar moet stoppen om al het papierwerk te regelen dan moet ik veel mensen teleurstellen en zal bij deze mensen het huidprobleem terugkeren.
Mijn eerste vraag is daarom als volgt:
Wat nu volgt klinkt misschien erg omslachtig en raar maar probeer er door een juridische bril naar te kijken...
Stel ik maak een puur informatieve website over dit product met daarbij op een sub-pagina een instructie hoe men het product zelf in China kan bestellen. Aangezien veel mensen dit niet willen of te moeilijk vinden biedt de website daarnaast een doorverwijzing naar een ‘agency’ in Nederland via wie men het product kan bestellen.
Het idee hier achter is dat mensen IN NAAM VAN ZICHZELF de bestelling IN CHINAverrichten. Het voordeel hiervan is dat zij nu officieel zelf de importeur zijn. De agency neemt verzorgt enkel een service en neemt daarbij het communicatieprobleem uit handen door te bestellen NAMENS de klant, verzorgt de betaling NAMENS de klant en verzorgt de verzending NAMENS de klant. Aangezien de klant nu zelf de importeur is vervalt daarmee mijn rechtsaansprakelijkheid. De aansprakelijkheid ligt nu bij de fabrikant in China en mocht de klant het product doorverkopen dan ligt de aansprakelijkheid in eerste instantie bij hem/haar als importeur.
Mijn tweede vraag is:
Aangezien de agency mogelijk enkele tientallen bestellingen per maand zal afhandelen kan deze dan ook de producten als bulk naar het adres van de agency laten verzenden om vanuit daar de producten naar de klanten in Nederland te versturen? Krijgt de agent hierdoor de importeur-status terug aangezien zij het ‘adres eerste invoer van cosmetica binnen de Europese Unie’ zijn?
Klopt dit agency-verhaal juridisch een beetje?
Nogmaals, ik ben absoluut niet bang dat het gebruik van dit product negatieve bijwerkingen zal hebben maar ik wil natuurlijk niet persoonlijk aansprakelijk zijn voor een drama zoals zojuist hierboven beschreven. Tot de tijd dat ik het papierwerk op orde heb wil ik best de klant helpen met bestellen alleen dan wel op 'eigen (gezondheids-)risico van de klant'.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
anmsblanco
anmsblanco
Beste iedereen, ik heb misschien een wat vreemde vraag. Mijn situatie is als volgt:
Sinds enige tijd koop ik in China een huidverzorgingsproduct voor extern gebruik en verkoop deze door aan mijn vrienden en kennissen in Nederland. Zij zijn dusdanig enthousiast geraakt over het product dat door mond-tot-mond reclame een continue stroom aan geintresseerde mensen (voor mij vreemden) het product willen afnemen. Omdat de verpakking en gebruiksaanwijzing bij het product in het Mandarijn zijn geschreven heb ik een Nederlandstalige website gemaakt om ook deze mensen goed te kunnen informeren over het product (achtergrond- en gebruiksinformatie). Daarnaast staat op de website een e-mailadres waar mensen met vragen of zij die willen bestellen contact mee kunnen opnemen (dit e-mailadres is onder mijn beheer). Mensen die tot bestelling overgaan lever ik uit beperkte voorraad aangezien de verzendduur en individuele verzendkosten respectievelijk te lang en te hoog zouden zijn.
Het product is in China door de overheid goedgekeurd en wordt daar al sinds 2004, zonder bijwerkingen, door enkele honderdduizenden mensen gebruikt. Feitelijk ben ik momenteel ‘de importeur’ en daarmee rechterlijk aansprakelijk. Mocht er bijvoorbeeld een zwangere vrouw zijn die het product gebruikt en onverhoopt een miskraam krijgt en vervolgens besluit de schuld bij het product te leggen dan ben ik aansprakelijk (mogelijk voor dood met schuld). Mocht ik besluiten om dit product op de markt te brengen dan zal ik veel onderzoeken e.d. moeten laten verrichten en de nodige vergunningen aanvragen welk veel tijd in beslag zullen nemen (naar horen zeggen gemiddeld zo’n drie jaar).
Aangezien het product een zeer vervelend huidprobleem helpt te verminderen en er geen goede alternatieven zijn in Nederland zijn er veel mensen die het product al afnemen en nog véél meer mensen die interesse hebben in het product. Als ik nu voor drie jaar moet stoppen om al het papierwerk te regelen dan moet ik veel mensen teleurstellen en zal bij deze mensen het huidprobleem terugkeren.
Mijn eerste vraag is daarom als volgt:
Wat nu volgt klinkt misschien erg omslachtig en raar maar probeer er door een juridische bril naar te kijken...
Stel ik maak een puur informatieve website over dit product met daarbij op een sub-pagina een instructie hoe men het product zelf in China kan bestellen. Aangezien veel mensen dit niet willen of te moeilijk vinden biedt de website daarnaast een doorverwijzing naar een ‘agency’ in Nederland via wie men het product kan bestellen.
Het idee hier achter is dat mensen IN NAAM VAN ZICHZELF de bestelling IN CHINAverrichten. Het voordeel hiervan is dat zij nu officieel zelf de importeur zijn. De agency neemt verzorgt enkel een service en neemt daarbij het communicatieprobleem uit handen door te bestellen NAMENS de klant, verzorgt de betaling NAMENS de klant en verzorgt de verzending NAMENS de klant. Aangezien de klant nu zelf de importeur is vervalt daarmee mijn rechtsaansprakelijkheid. De aansprakelijkheid ligt nu bij de fabrikant in China en mocht de klant het product doorverkopen dan ligt de aansprakelijkheid in eerste instantie bij hem/haar als importeur.
Mijn tweede vraag is:
Aangezien de agency mogelijk enkele tientallen bestellingen per maand zal afhandelen kan deze dan ook de producten als bulk naar het adres van de agency laten verzenden om vanuit daar de producten naar de klanten in Nederland te versturen? Krijgt de agent hierdoor de importeur-status terug aangezien zij het ‘adres eerste invoer van cosmetica binnen de Europese Unie’ zijn?
Klopt dit agency-verhaal juridisch een beetje?
Nogmaals, ik ben absoluut niet bang dat het gebruik van dit product negatieve bijwerkingen zal hebben maar ik wil natuurlijk niet persoonlijk aansprakelijk zijn voor een drama zoals zojuist hierboven beschreven. Tot de tijd dat ik het papierwerk op orde heb wil ik best de klant helpen met bestellen alleen dan wel op 'eigen (gezondheids-)risico van de klant'.
Bij voorbaat enorm bedankt voor de hulp!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32994-importeur-of-serviceprovider-help/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag