• 0

btw bij sponsoring van een stichting door eenmanszaak

Na een hoop te hebben gelezen over het sponsoren van een stichting, kan ik toch niet het antwoord vinden dat ik zoek.

Het gaat alleen maar over stichtingen die zelf een factuur sturen.

 

Ik heb een eenmanszaak (salon) en draag btw af over mijn verkoop en diensten.

Nu heb ik aan een stichting een behandeling gesponsord in de vorm van een kadobon. Op een festival van deze stichting (om geld in te zamelen), konden mensen voor 1 euro raden hoeveel knikkers er in een pot zaten. Het geld ging naar de stichting. Degene die de kadobon "gewonnen" heeft, kreeg dan "gratis" een behandeling in mijn salon.

 

Nu is mijn vraag, hoe verwerk ik dit in mijn administratie? De uitgifte van de bon en het geven van de gratis behandeling tegen inlevering van de bon. Ik maak natuurlijk wel kosten, maar ik krijg er geen opbrengst van. Ik heb wel een grootboekrek. "Sponsoring" aangemaakt.

 

En moet ik hier btw over afdragen?

 

Alvast bedankt voor een reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het uitgeven van een kadobon leidt tot een schuld op de balans. (De omzet is nog niet gerealiseerd). (btw technisch gebeurd er nog niets) In jou geval ontstaat de volgende boeking:

 

sponsoring

Aan: cadeaubonnen

 

Pas als een klant komt ontstaat omzet welke betaald wordt met een kadobon. (de schuld verdwijnt op dat moment). Opdat moment moet ook de btw worden afgedragen.

 

Dan onstaat de volgende boeking

 

omzet

af te dragen btw

Aan: cadeaubonnen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij klopt het Omzet gedeelte niet.

Bij sponsoring heb ik namelijk alleen maar kosten, geen omzet.

De cadeaubon is gratis uitgegeven en degene die hem komt inleveren krijgt hiervoor een gratis behandeling.

Hier moet ik dan toch geen btw over afdragen?

 

Wat wordt dan de boeking?

Link naar reactie
  • 0

Ook nog iets anders, maar wel over cadeaubonnen:

 

Ik kom er net achter dat mijn boekhoudpakket de rekening 8100 Omzet alleen maar gebruikt voor aanschaf en inleveren van cadeaubonnen (ik heb ook nog een rekening voor Omzet Behandelingen en Omzet Verkoopproducten), dus is dit in feite de tussenrekening Cadeaubonnen. Dit klopt toch niet? Want dan komt het op de W&V rekening en eind van het jaar op je Eigen Vermogen. Maar eigenlijk zou het toch op een grootboekrekening in rubriek 1 (betalingsmiddelen) moeten komen te staan, waardoor je het mee neemt in je balans en nog niet ingeleverde cadeau bonnen dus nog open staan?

Want doordat het op die rekening 8100 staat heb ik de uitstaande cadeaubonnen van 2010 als saldo niet meegenomen naar dit jaar. Hierdoor klopt mijn administratie dan niet omdat de rekening nooit glad kan lopen als iemand cadeaubonnen van afgelopen jaar in dit jaar inlevert.

 

Graag jullie mening hierover.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij klopt het Omzet gedeelte niet.

Bij sponsoring heb ik namelijk alleen maar kosten, geen omzet.

De cadeaubon is gratis uitgegeven en degene die hem komt inleveren krijgt hiervoor een gratis behandeling.

Hier moet ik dan toch geen btw over afdragen?

 

Wat wordt dan de boeking?

 

Vraag 1:

 

Nogmaals bij het uitgeven van de sponsoring cadeaubon krijg je de volgende boeking

Debet Credit

Sponsoring 50

AAN: Cadeaubonnen 50

 

(bij een betaalde cadeaubon krijg je een soort gelijke boeking maar dan is het als volgt)

Debet Credit

Bank / kas X

AAN: Cadeaubonnen X

 

 

Cadeaubonnen is in dit geval een Balans rekening (tussenrekening). Je hebt namelijk een schuld gecreerd.

 

 

De volgende boeking ontstaat wanneer de Cadeaubon weer bij je wordt ingeleverd.

Debet Credit

Cadeaubonnen 50

AAN: Af te dragen BTW(19%) 7,98

AAN: Omzet behandeling 42,02

 

Vraag 2:

 

Jou redenering klopt dat de cadeaubonnen welke in 2010 zijn verkocht maar in 2011 pas worden ingeleverd als schuld op de balans van 2010 moeten staan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.