• 0

Outsouring van digitaal materiaal naar buitenland: hoe zit het met de BTW?

De situatie is als volgt:

Ik reis veel door Azië en ik heb in bepaalde landen betrouwbare professionele programmeurs/ontwerpers gevonden die gespecialiseerd zijn in webdevelopment en digitale illustraties.

Ik wil een bedrijf opzetten waarbij het hoofddoel outsourcing zal zijn.

Voor alle duidelijkheid wil ik me dus richten op de Nederlandse markt en Nederlandse klanten werven als consultant.

 

Ik heb een Nederlandse zakelijke bankrekening en ontvang het geld van Nederlandse klanten en maak dit over naar de betreffende Aziatische bankrekening minus mijn eigen commissie.

Nu wil ik graag weten wat de regelgeving precies is omtrent de BTW en de inkomstenbelasting.

Ik hoor verschillende verhalen van de belastingdienst zelf via de belastingtelefoon.

Blijkbaar heb ik niet de juiste persoon te pakken gekregen die me precies kan vertellen hoe het precies werkt.

 

BTW & inkomstenbelasting

1) Volgens belastingambtenaar A moet ik de BTW verleggen, aangezien de dienst in het buitenland gerealiseerd word en alleen de inkomstenbelasting over mijn commissie afdragen.

2) Volgens belastingambtenaar B moet ik BTW wel in rekening brengen bij mijn klanten, de inkomstenbelasting over mijn commissie(omzet) en de BTW afdragen/verrekenen.

Kan iemand mij a.u.b. harde feiten van de daadwerkelijke regel/wetgeving overleggen?

Dan nog 1 vraag.

Stel dat ik in aanmerking kom voor punt 2 en ik voldoe aan de kleine ondernemingsregeling.

Moet ik de BTW dan wel opgeven?

 

Bij voorbaat dank.

Danny

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

In mijn optiek gaat dat helemaal niks worden. Als de klanten met jou moeten onderhandelen over allerlei zaken zoals layouts, productweergaven en design, ben jij dus een tussenstation. Daar prikt een klant binnen de kortste tijd doorheen. Bovendien zien ze dan ook wel dat jij eigenlijk maar een ordinaire kostenpost voor ze bent.

Link naar reactie
  • 0

Dag Danny

 

Ambtenaar 1 zit sowieso fout. Je kunt geen BTW verleggen naar China of van China naar NL (mocht je daar gevestigd zijn).

 

Je fungeert dus als tussenpersoon. Maar vestig je je bedrijf nu in NL of niet? Dat je een NL bankrekening en klanten hebt, sluit namelijk een buitenlandse onderneming niet uit.

 

Graag je reactie.

 

@PJ Odems, los van je wel erg losse analyse (hoezo weet jij nu al dat dit niets kan worden. Ken je de situatie of het businessplan van Danny soms al?), het heeft niets van doen met de vraag van Danny. Waarom dan zo'n reactie ???

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Toevallig ben ik ook met iets dergelijks bezig. (Ja, ik ben ook bezig met kleding)

Ik heb nu contacten met een Vietnamees Design bureau die gespecialiseerd is in websites, logo, portfolio, etc.

Binnenkort ga ik naar Vietnam om het bedrijf en de personen daar te ontmoeten en gaan wij aan de slag met ons eerste gezamenlijke project (website en logo design). Hopelijk wordt het wat :-).

 

@dhr. Odems: Ik denk dat het wel iets kan worden:

Lage (personeels)kosten met behoud van kwaliteit. De uitdaging is natuurlijk: HOE krijg je de wensen van de klanten (hier in Nederland) vertaald, zodat mijn partner in Vietnam het kan realiseren!! ALS dat lukt zie ik wel kansen hierin.

 

In mijn geval is het ook geen geheim voor de klant dat het in Vietnam wordt gemaakt. Mijn rol is dus agent/consultant voor bedrijf X in Vietnam.

 

Zijn er misschien nog andere obstakels die ik mis hierin?

@Joost: Nog gefeliciteerd trouwens met je 10.000ste bericht

Honesty: the key to sustainable success in work, business and life.

Link naar reactie
  • 0

Het is mij niet helemaal duidelijk of de situatie van Khanh Pham dezelfde is als die van Danny. Bij KP zit de afnemer van de dienst (zijn klant) in Azië en vindt de dienst daar plaats. In dat geval heb je niets met NL-BTW te maken, wel met inkomstenbelasting als je in NL woont.

 

In Danny's geval zou ik eerst moeten weten wat outsourcing in zijn situatie betekent. Wie is bij hem 'de klant', de afnemer van zijn dienst?

 

En Danny; mocht je NL-BTW verschuldigd zijn dan is de kleine ondernemersregeling (KOR), indien aan de voorwaarden wordt voldaan, toepasbaar. De BTW moet je dan opgeven en op dezelfde aangifte bij de KOR weer aftrekken. Indien je af te dragen BTW zo laag is dat je onder de eerste KOR-grens blijft (€ 1.345) dan kun je een ontheffing van je adm.verplichtingen vragen. In dat geval hoef je geen BTW-aangifte te doen. Dat raad ik je niet aan, want adm. moet je toch voeren voor de IB o.a. en het grote nadeel is dat je de BTW in spullen die je aanschaft of kosten die je maakt niet mag aftrekken.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Mijn klanten zitten trouwens in Nederland. In Vietnam worden de website/logo/etc. gemaakt.

Ik ben eigenlijk meer een tussenpersoon die ervoor zorgt dat het eindproduct voldoet aan de wensen/eisen vd klant.

Het is geen geheim, dus de klant (in Nederland) weet ook welk bedrijf in Vietnam de website/logo gaat bouwen.

Honesty: the key to sustainable success in work, business and life.

Link naar reactie
  • 0

Mijn klanten zitten trouwens in Nederland. In Vietnam worden de website/logo/etc. gemaakt.

Ik ben eigenlijk meer een tussenpersoon die ervoor zorgt dat het eindproduct voldoet aan de wensen/eisen vd klant.

Het is geen geheim, dus de klant (in Nederland) weet ook welk bedrijf in Vietnam de website/logo gaat bouwen.

 

Dat is een heel ander product als de virtuele diensten van de TS. In NL is de standaard van webdesign e.d. hoog. De eisen liggen hoog en de klanten vragen veel meer dan alleen een gelikte site. Ik zit zelf al bijna 25 jaar in zo'n situatie met een EU-bedrijf. Gelukkig gewone hardware en geen virtuele producten. Ik moet soms van hot naar her rennen en regelen om gaten te dichten en dingen op te lossen, die ontstaan zijn omdat de werknemer van de producent zelf geen zicht op de markt heeft. Je kunt stellen dat dit dan ook specifiek jouw taak is als representant, maar enig meedenken op niveau van planning en logistiek zou toch wel handig zijn.

In dit geval komt er een extra verschil in cultuur bij. De producent heeft geen idee over de belevingswereld van deze cultuur en ook niet over de gangbare eisen. Het zal een hele strijd worden om dat aan de klanten te blijven verdedigen. En daarom geef ik het weinig kans van slagen.

Link naar reactie
  • 0

Allereesrt bedankt oor alle reacties:

 

@P.J.Odems

In mijn optiek gaat dat helemaal niks worden. Als de klanten met jou moeten onderhandelen over allerlei zaken zoals layouts, productweergaven en design, ben jij dus een tussenstation. Daar prikt een klant binnen de kortste tijd doorheen. Bovendien zien ze dan ook wel dat jij eigenlijk maar een ordinaire kostenpost voor ze bent.

 

Zo'n opmerking heeft natuurlijk totaal geen inhoud, aangezien je niets van mijn onderneming afweet. Het is ook geen geheim dat het werk door professionals in Azië worden uitgevoerd. Ik heb zelf de nodige papieren en kwaliteiten om m.b.t. digitaal ontwerp/programmeren garant te staan voor het geleverde werk en de nodige kwaliteitscontroles uit te voeren. Ik heb jarenlange ervaring als webdeveloper en heb nu mensen gewonden die nog betere kwaliteit leveren dan de meeste Nederlandse maatstaven vooral m.b.t. illustraties, dus gegarandeerd dat ik wel wat gaat worden.

 

@Joost Rietveld

Je fungeert dus als tussenpersoon. Maar vestig je je bedrijf nu in NL of niet? Dat je een NL bankrekening en klanten hebt, sluit namelijk een buitenlandse onderneming niet uit.

Ja mijn bedrijf is in Nederland gevestigd, du neem aan dat ik gewoon BTW moet afdragen.

@Khanh Pham

Ik zit zelf niet in kleding :o)

Heb je niet toevallig op de piusX school gezeten ? ;D Dan zat ik bij je in de klas!

 

@John Kode

In Danny's geval zou ik eerst moeten weten wat outsourcing in zijn situatie betekent. Wie is bij hem 'de klant', de afnemer van zijn dienst?

 

De klanten zijn zoals gezegd Nederlanders in Nederland. De diensten(websites, illustraties) worden in Azie vervaardigd.

 

Link naar reactie
  • 0

 

De grootste uitdaging ("probleem") zit hem in het helder krijgen wat de klant hier verwacht qua smaak en resultaat. Hier gaan heel veel mensen namelijk de mist in. Het is leuk dat je een aardige marge hebt tussen inkoop en verkoop van artwork en design, maar als er letterlijk 10 correctierondes komen voordat iets goed is, gaat dit af van je marge en zeker van je efficiëntie. Als je een opdracht hier goed kan verwerken door heel duidelijk te krijgen wat er moet gebeuren en wat de klant ervoor krijgt, dan heb je een goede kans van slagen. Toch is het lastige altijd de "smaak" (of soms zelfs "wansmaak") van de klant die er persé zijn zegje over wil doen.

 

Ben zelf ruim 10 jaar actief in de creatieve/reclamebranche en kan uit ervaring zeggen met zowel nationale- als internationale creatieven, dat je heel grondig bij de klant moet filteren. Soms weet een klant zelf geen eens wat hij/zij wilt, dus dat vergt een stukje begeleiding om dit helder te krijgen. Gebruik zelf vaak mijn eigen methodiek met specifieke vragen die de richting voor het resultaat al enigzins afkadert, zodat je een doel/richtpunt hebt. Als je gaat schieten, dan schiet je ook nooit in het wilde weg, want dat is altijd mis. Een doel of focus geeft richting aan wat je doet, een rode draad in het geheel. Ik spreek vaak medecollega's, waarbij vaak blijkt dat de klant heel lastig weet wat hij/zij eigenlijk wilt.

 

Om een voorbeeld te noemen, het maken van logo's is een vak apart. Het is niet een bijelkaar raapsel van wat tekst en een kleurtje of vormpje. Logo's hebben vooronderzoek nodig in het bedrijf om dat stukje te pakken wat nodig is om aan de doelgroep te laten zien waarom o.a. juist dit bedrijf zich onderscheid van de concurrent. Een huisstijl heeft vaak ook als functie om de karakteristieken van het bedrijf te communiceren op zo'n manier dat het ook nog onderscheidend is. Je wilt per slot van rekening niet op je concurrent lijken, maar wel een stukje herkenning creëren voor je bedrijf/dienst. Logo's/Huisstijlen is echt een discussiepunt voor sommige ondernemers, gezien de kosten vrij fors zijn en je niet direct resultaat ziet.

 

Bij een loodgieter is een lekkage zo verholpen, de meeste mensen kunnen het niet zelf, daarom huren ze een vakman. Voor gemiddeld 50 a 60 euro per uur in de randstad helpen ze je met een euvel, zodat je ongestoord verder kan leven. Bij logo's zie je de scheidingslijn vervagen, bijna iedereen heeft tegenwoordig toegang tot een computer met grafische software, waardoor in hun ogen de vakman niet meer nodig is (je kan het per slot van rekening zelf). Echter zit er wel wezenlijk een verschil in gebruiksgemak, service en kwaliteit. Alleen zie je dit niet op het eerste gezicht. Als ik iemand zou vertellen: "Er zit ruim 150 uur werk in dit logo" dan is dit moeilijk voor te stellen, terwijl een dag werk voor vervanging van een riolering niks geks is.

 

Hoe wil je overigens het tijdsverschil ondervangen? Als een klant je belt met: "Hallo, ik zou graag dit en dat gecorrigeerd zien", dan ben je heel afhankelijk van de creatieven. Een dag doen over 1 tekstcorrectie of kleurverandering is niet wat klanten verwachten - klanten willen graag tempo in het proces. (of je moet dit duidelijk aangeven).

 

Hou er svp rekening mee dat mensen uit Bulgarije, (Zuid) Spanje, Polen etc. ook al zeer goede outsourcingsmogelijkheden hebben. Vooral Polen zijn sterk in modern design en prachtige fotorealistische illustraties.

 

Succes met het opzetten ervan, hopelijk heb je wat aan mijn info.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 531 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.