Ga naar inhoud

Stamrecht BV (Holding) met Werkmaatschappij en auto van de zaak

Geplaatst:

Paul_X2

Binnen afzienbare tijd zal mijn Stamrecht BV worden opgericht met daaronder een werkmaatschappij BV met gedeeld eigenaarschap. Ikzelf ga vanuit de werkmaatschappij veel zakelijke kilometers maken en ga de auto ook privé gebruiken.

Wat is nu de beste optie:

•   Om de fiscale druk van de auto niet op de WM te laten drukken (vanwege het gedeeld eigenaarschap waarbij de andere persoon geen gebruik maakt van deze auto) lijkt de beste oplossing de auto binnen de Stamrecht BV aan te schaffen en een km vergoeding te declareren bij de WM. Is dit de juiste aanpak?

•   Ik heb begrepen dat naast de 25% bijtelling ook nog eens 12% van deze 25% als BTW moet worden afgedragen. Omdat de auto een niet al te dure occasion zal zijn (ongeveer 15000 euro) vraag ik mij af of het wellicht voordeliger is de auto privé aan te schaffen en een kilometer vergoeding te declareren bij de WM. Behoort dit tot de mogelijkheden?

Gaarne jullie advies en aanvullende tips.

Alvast bedankt.

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Paul,

Ik nummer je vragen even:

1. ja dat kan en ligt ook voor de hand. Je belast de zakelijke KM's (in overleg met je compagnon) door aan de werkmij. Als je de auto koopt, dan inderdaad in de holding BV (bezit in holding, risico's (zoals leasen) in de werkmij).

2. De correctie BTW bedraagt sinds 1 juli 2,7% van de nieuwprijs. Dat zal geen leidende factor zijn in de keuze koopt de BV de auto of ben ik privé beter af? Je hebt inderdaad de keuze. Wat verstandig is, kunnen we zo niet zeggen.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Paul_X2

• Auteur

Dag Joost,

Bedankt voor je snelle antwoord.

Vergeef me als ik wellicht open deuren intrap maar ben redelijk nieuw t.a.v. fiscale zaken.

Indien de keuze valt op aanschaf als bedrijfsauto binnen de Holding klopt dan het volgende:

Nieuwwaarde auto 50000 euro. Afdracht fiscus 25% + 2.7% = jaarlijks 13850 euro vanuit de holding.

Lijkt me redelijk veel voor een occasion van 15000 euro! Indien ik de huidige privé auto verkoop voor 10000 euro en voor de occasion 5000 bijleg (=10000 vanuit Stamrecht (50% belast)) lijkt me dit een betere optie. Is deze redenering juist?

Overigens, indien de auto binnen de holding wordt aangeschaft, zijn er nog fiscale voordelen m.b.t. wegenbelasting en verzekering?

Wederom bedankt.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Afdracht fiscus 25% + 2.7% = jaarlijks 13850 euro vanuit de holding.

Bijna:

IB = 25% x 50.000 x IB tarief dat bij je salaris hoort

BTW = 2,7% x 50.000

Voordeel van zakelijk is dat alle BTW aftrekbaar is, op voornoemde correctie na.

Privé heb je geen bijtelling IB. E.e.a. kun je naast elkaar zetten, rekenen en dan beslissen.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.