Er is een holding met een deelneming. Het betreft geen fiscale eenheid.
De deelneming is tegen netto vermogenswaarde geboekt:
Debet: 366.070,-
Credit staat vermeldt als eigen vermogen:
aandelenkapitaal 18.151
meerwaarde deelnemingen 317.880
Totaal 366.070.
Het eigen vermogen van de moeder bestaat dan uit de waarde van de dochter.
Daarnaast zijn er nog RC verhoudingen met dochter en aandeelhouder, verder zijn er geen activiteiten in de holding.
Jaarlijks boek ik het resultaat van de deelneming op/af bij de moeder, zodat de balans in evenwicht blijft.
Dit is misschien wat kort door de bocht, maar tot nu toe lijkt het zo wel te kloppen.
Dit jaar heeft de dochter 75.000 dividend uitgekeerd aan de moeder. Met als journaalpost bij de moeder:
RC 56.250
Bank 18.750
Aan deelneming 75.000
Vervolgens gaat de moeder 75.000 euro dividend uitkeren aan de aandeelhouder met als journaalpost:
??? 75.000
aan RC aandeelhouder 56.250
aan bank 7.500
aan te betalen div. bel. (holding betaalt) 11.250.
Mijn vraag is:
wat komt er in deze journaalpost op de plaats van de vraagtekens?
het tot nu toe (te simpele?) gehanteerde systeem, waarde deelneming is geljk aan het eigen vermogen van de holding, klopt niet meer als je dividend gaat uitkeren, hoe moet je het dan boeken?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
nullicedo
nullicedo
Beste dames en heren,
Er is een holding met een deelneming. Het betreft geen fiscale eenheid.
De deelneming is tegen netto vermogenswaarde geboekt:
Debet: 366.070,-
Credit staat vermeldt als eigen vermogen:
aandelenkapitaal 18.151
meerwaarde deelnemingen 317.880
Totaal 366.070.
Het eigen vermogen van de moeder bestaat dan uit de waarde van de dochter.
Daarnaast zijn er nog RC verhoudingen met dochter en aandeelhouder, verder zijn er geen activiteiten in de holding.
Jaarlijks boek ik het resultaat van de deelneming op/af bij de moeder, zodat de balans in evenwicht blijft.
Dit is misschien wat kort door de bocht, maar tot nu toe lijkt het zo wel te kloppen.
Dit jaar heeft de dochter 75.000 dividend uitgekeerd aan de moeder. Met als journaalpost bij de moeder:
RC 56.250
Bank 18.750
Aan deelneming 75.000
Vervolgens gaat de moeder 75.000 euro dividend uitkeren aan de aandeelhouder met als journaalpost:
??? 75.000
aan RC aandeelhouder 56.250
aan bank 7.500
aan te betalen div. bel. (holding betaalt) 11.250.
Mijn vraag is:
wat komt er in deze journaalpost op de plaats van de vraagtekens?
het tot nu toe (te simpele?) gehanteerde systeem, waarde deelneming is geljk aan het eigen vermogen van de holding, klopt niet meer als je dividend gaat uitkeren, hoe moet je het dan boeken?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33265-verwerken-dividend/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
22 antwoorden op deze vraag