• 0

Verwerken dividend

Beste dames en heren,

 

Er is een holding met een deelneming. Het betreft geen fiscale eenheid.

 

De deelneming is tegen netto vermogenswaarde geboekt:

Debet: 366.070,-

Credit staat vermeldt als eigen vermogen:

aandelenkapitaal 18.151

meerwaarde deelnemingen 317.880

Totaal 366.070.

Het eigen vermogen van de moeder bestaat dan uit de waarde van de dochter.

Daarnaast zijn er nog RC verhoudingen met dochter en aandeelhouder, verder zijn er geen activiteiten in de holding.

Jaarlijks boek ik het resultaat van de deelneming op/af bij de moeder, zodat de balans in evenwicht blijft.

Dit is misschien wat kort door de bocht, maar tot nu toe lijkt het zo wel te kloppen.

 

Dit jaar heeft de dochter 75.000 dividend uitgekeerd aan de moeder. Met als journaalpost bij de moeder:

RC 56.250

Bank 18.750

Aan deelneming 75.000

 

Vervolgens gaat de moeder 75.000 euro dividend uitkeren aan de aandeelhouder met als journaalpost:

??? 75.000

aan RC aandeelhouder 56.250

aan bank 7.500

aan te betalen div. bel. (holding betaalt) 11.250.

 

Mijn vraag is:

wat komt er in deze journaalpost op de plaats van de vraagtekens?

het tot nu toe (te simpele?) gehanteerde systeem, waarde deelneming is geljk aan het eigen vermogen van de holding, klopt niet meer als je dividend gaat uitkeren, hoe moet je het dan boeken?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

meerwaarde deelnemingen 317.880

Hiermee wordt wellicht 'winstreserve' bedoeld?

Dividend is een winstuitdeling. Je gaat iets van het eigen vermogen weggeven aan de aandeelhouder, dus zul je dat moeten verminderen op de balans.

 

Het aandelenkapitaal komt daarvoor niet in aanmerking. Dan hou je niet zoveel mogelijkheden over...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

"Hiermee wordt wellicht 'winstreserve' bedoeld?"

Ja, winstreserve, hier is dan de 75000 dividend al vanaf. Dat is geboekt toen de dochter aan de moeder uitkeerde.

Vervolgens gaat de moeder aan de aandeelhouder uitkeren, dan mis ik het evenwicht in de balans van de moeder, (voor de balans van de dochter heeft het besluit om dividend uit te keren nu geen gevolgen meer, dat is al verwerkt, toch?).

 

Link naar reactie
  • 0

(...) dan mis ik het evenwicht in de balans van de moeder (...)

 

Met alle respect: Als je verstand van dit soort zaken hebt en je verwerkt dit zoals het hoort (wat ook wettelijk verplicht is), dan bestaat "evenwicht missen" niet.

 

Het dividend (dat zei Ronaldinho al) gaat ten laste van de winstreserves. Van de holding, want die gaat uitkeren.

 

Het is niet heel simpel om geconsolideerde en enkelvoudige jaarrekeningen samen te stellen, als je niet genoeg van accountancy afweet. Misschien is het wel handig om hulp van derden in te roepen, want het gaat best om behoorlijke bedragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Neen, dat er nu iets niet goed gaat is helder, daarom stel ik de vraag ook op dit forum.

Het probleem is dat ik de balans van de holding steeds extracomptabel heb opgesteld (waarde deelneming = eigen vermogen holding) en nu zie ik niet hoe ik de dividend-uitkering van de holding moet verwerken. Ik kan de juiste journaalposten niet bedenken.

 

Ik mis hier inderdaad de input van een accountant. Ik weet niet of dit online kan? Zou ook off line mogen (ik zit in de regio 0497).

 

Link naar reactie
  • 0

Een welgemeend advies van mijn kant:

 

Pak de Gouden Gids. Kijk bij de “A” van Accountants en je zal een pagina vol met accountantskantoren in jouw regio aantreffen.

Kies vervolgens een paar (kleinere) accountantskantoren (AA-accountants, geen Registeraccountants!) en bel ze om de situatie te schetsen en voor een offerte/afspraak.

 

Maak duidelijk dat je de jaarrekening wil laten samenstellen en (eventueel) de VPB wil laten doen voor ‘het concern’, of dat je tenminste hulp daarbij nodig hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

(waarde deelneming = eigen vermogen holding)

Wat doe je dan met het geld dat op de bankrekening van de holding staat, en het geld dat de holding nog te goed heeft van de deelneming (de RC)?

 

Op zich hoeft een balans opstellen in deze situatie helemaal niet zo moeilijk te zijn en dat kan ook extracomptabel (al is de kans groot dat je een keer wat vergeet en dan kun je een aardg probleem hebben): links schrijf je op wat de holding allemaal bezit: aandelen in de deelneming, vordering op de deelneming, bankrekening, etc. Rechts schrijf je op wat de holding allemaal nog moet betalen: schuld aan de aandeelhouder, belasting, maar ook voorzieningen, zoals pensioenvoorziening, etc.

 

Dan trek je het totaal wat je rechts hebt staan af van het totaal dat je links hebt staan, en dat is je eigen vermogen dat je rechts bovenaan kunt zetten. Dat kun je dan vervolgens weer onderverdelen in aandelenkapitaal en reserves.

 

Wat doet de deelneming en wie doet de boekhouding van de deelneming?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reaktie, ik heb de balans van de beheer b.v. toegevoegd ter verduidelijking.

Mijn vragen zijn:

Wat zijn de journaalposten die ik in 2010 zou moeten maken in Beheer B.V. Ik heb de activiteiten van de Beheer B.V. (nauwelijks activiteiten) er bij vermeldt.

Wat is de journaalpost in 2011 t.a.v. de dividenduitkering aan de aandeelhouder en hoe ziet de balans er dan uit

(gesteld dat er verder geen andere activiteiten plaats hebben in 2011).

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp niet waarom je met alle geweld moet doe-het-zelven, hoewel je een dividend van 75.000,- aan het uitkeren bent.

Je blijft vissen naar een goed gratis (gedetailleerd) advies zo te zien.

 

Een beetje als je huis willen verkopen en een briefje bij de supermarkt ophangen, omdat je een advertentie te duur vindt…

 

Succes ermee.

 

Link naar reactie
  • 0

De AVA heeft in januari 2011 besloten om dividend uit te keren. Waarom neem je het dan al in 2010 op?

Los van het feit dat je de dividend al verwerkt heb.

 

Wat je niet verwerkt heb is de banktransacties die in 2011 zijn gedaan. Oftewel de te betalen div. belasting en de rc aandeelhouder is met 7500 teveel gemuteerd.

 

Maar ik vermoed dat er meerdere fouten in zitten. Wellicht is het handiger om de balansen van de deelnemingen ook te verstrekken.

 

In elk geval klopt jouw presentatie van de balans niet.

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Er zijn twee dividenduitkeringen: Het dividend wat nu verwerkt is, is de uitkering van D1 naar Beheer B.V.

Hiermee is het banksaldo ontstaan in beheer B.V. Vervolgens komt de tweede dividenduitkering in januari 2011: van Beheer B.V. naar de aandeelhouder (dat maakt het verwarrend, maar het is wel zo gegaan).

 

Ik heb de balans van de holding opgesteld door de bedragen op de balansen van de deelnemingen af te lezen.

Link naar reactie
  • 0

En zo zie je maar weer, ieders zijn vak.

De dividend is wel opgenomen, aangezien je de mutaties in het eigen vermogen GELIJK hebt gesteld aan de mutaties van de deelnemingen. PS meerwaarde deelnemingen bestaat niet in balansen, dat heet algemene reserves.

 

De mutatie deelnemingen laat zich verklaren als volgt:

beginstand: 290.975

Eindstand: 336.031

Mutatie 45.056 (Deze mutatie is precies gelijk aan meerwaarde deelneming D1)

 

Resultaat 120.056

- dividend 75.000

= mutatie 45.056

 

Blijf je nog steeds beweren dat je geen dividend hebt opgenomen?

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

@ Herafin

Bedankt voor de reaktie, de berekening van de mutatie klopt idd., maar dit betreft de eerste dividend uitkering. En die is verwerkt in de balans per 31 december 2010.

 

Ik weet dat de presentatie van de balans per 31 december 2010 niet juist is. Tot 31 december 2009 bestonden de activiteiten van Beheer B.V. louter uit het jaarlijks opboeken van de resultaten van de deelnemingen. Het eigen vermogen per 31 december 2009 is niet meer of minder dat het gecumuleerde winstsaldo van de twee deelnemingen.

 

Wat ik nu constateer is dat de tot en met 2009 gehanteerde methode tekort schiet in 2010.

In 2010 is er naast de opboeking van het resultaten van de deelnemingen ook nog een dividend uitkering van D1 naar moeder geweest (waardoor er ook een banksaldo bijkwam).

 

Wat ik zoek met dit topic is een upgrade van de balans naar de situatie per 31 december 2010 voor de holding. Wat zijn de journaalposten die je moet maken en hoe presenteer je dit op de balans? En wat is de journaalpost van de dividenduitkering in 2011?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zoek met dit topic is een upgrade van de balans naar de situatie per 31 december 2010 voor de holding. Wat zijn de journaalposten die je moet maken en hoe presenteer je dit op de balans? En wat is de journaalpost van de dividenduitkering in 2011?

 

En dus moet je een prof inschakelen en een prof zal (normaal gesproken dan) de moeite niet nemen om gratis en voor niets jouw probleem op te lossen.

 

Maar wie weet krijg je beet…

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik nu constateer is dat de tot en met 2009 gehanteerde methode tekort schiet in 2010.

Ik constateer dat dit ook niet klopt, aangezien de waarde deelneming D2 PRECIES gelijk is aan de meerwaarde deelneming D2.

Terwijl je op de balans aan de activa en passiva kant 18.000 (toevallig het aandelenkapitaal va D2) vermeld hebt staan in rekeningen courant.

Terwijl in de waarderingen deelneming D1 wel 18.000 verschil is.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

@ herafin, dat is weer dat dividend, maar dat speelt in 2010 (nog niet in 2009).

 

Deelneming 2 heeft 18.000 gekost, dat zit dan dus niet goed in de balans verwerkt.

 

T/m 2009 is het EV van Beheer de som van de eigen vermogens van de twee deelnemingen. Op het eigen vermogen van D1 heb ik het aandelenkapitaal van beheer in mindering gebracht.

Link naar reactie
  • 0

Mijn engelengeduld begin op te raken.

 

Dit is in het kort de verwekinge.

1. resultaat deelneming

Waarde deelneming D1 120.056

Aan meerwaarde deelneming D1 120.056

2. dividend deelneming

bank 18.750

Aan waarde deelneming D1 75.000

rek.crt. deelneming 56.250 (heb je geboekt in rek. crt. beheer)

3. dividend vennootschap

Dividend (algemene reserve/meerwaarde deelneming D1) 75.000

Aan rek.crt. aandeelhouder 56.250 (heb je geboekt in rekt.crt beheer waardoor deze op nul loopt)

Aan te betalen dividend belasting 11.250

Aan rek.crt. aandeelhouder 7.500

 

Dus er zitten een hoop fouten in je boekingen

 

 

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.