• 0

Vraag: is dit een franchiseovereenkomst of anders?

Beste HL-ers,

 

Ik heb de vraag gekregen van een ondernemer uit België die erg enthousiast was over ons bedrijf, en vroeg of hij niet onze diensten en producten in zijn thuisland kon gaan leveren. Leuk om te horen natuurlijk! Ik heb eerst gekeken of hij serieus is, en voorlopig lijkt dat zo te zijn.

Aangezien zo'n samenwerking voor beide partijen interessant lijkt, ben ik aan het kijken in welke juridische vorm we een samenwerking zouden gieten. Het lijkt op een franchise, maar ook weer niet. Hebben jullie ideeën?

 

De situatie zou zijn als volgt:

- de ondernemer krijgt exclusief recht om de diensten, producten en technologie in België te vermarkten. Hij kan deze leveren aan eindgebruikers (consumenten / bedrijven) of aan telecom operators.

- als hij technische ondersteuning nodig heeft (bij implementatie bij een operator) kan hij deze bij ons inhuren, tarieven zullen we vooral afstemmen.

- de ondernemer betaalt een jaarlijkse fee voor het recht, en een deel van de omzet.

- de ondernemer is vrij om de marketing aanpak te kiezen die hij wil, maar moet wel overal kwaliteit leveren, service niveau hoog houden, enz.

Ik zit vooral met de naam 'franchise', dit houdt namelijk in dat je een compleet concept hebt waar iemand zich verplicht aan moet houden. Dat geldt bij ons vooral niet als de ondernemer met telecom operators zaken wil doen. Onze technologie is namelijk breed toepasbaar en heeft vele features, en iedere operator wil weer andere features en specificaties (en dat vinden we prima, als ze maar betalen :)).

 

Als iemand tips heeft, over de franchise of in het algemeen, hoor ik het graag!

 

Fijne avond, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Joost: Goeie tip, ga ik doen!

 

@Dico: Ja, voor eigen rekening en risico. Ons plan voorlopig is dat hij een vaste fee en een percentage van de omzet betaalt.

Goeie tip, ik zie bij de KvK ook al een standaard overeenkomst. Heb je ervaringen (en tips) hiermee?

 

@djluc: Dank voro de tip, ik zat te denken aan een tijdelijke exclusiviteit idd, voor zolang de omzetdoelen gehaald worden.

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.