Meer dan 90% van de tijd dat de moderne mens bestaat, leefde hij in kleine groepen jagers/verzamelaars. Deze groepen telden doorgaans 20 tot 30 personen. Allemaal mensen met hetzelfde doel en dezelfde zorgen. In hoeverre maken we tegenwoordig nog deel uit van zo'n groep of zijn we onze kudde uit het oog verloren..?
De laatste 10% van de tijd dat de moderne mens bestaat is er ontzettend veel veranderd. Niet langer staan we 's ochtends op met als enige doel eten te zoeken. We konden onze horizon gaan verbreden. Groepen kwamen meer en meer met elkaar in contact en wisselden kennis en producten met elkaar uit en er ontstonden nieuwe groepen.
Vooral de afgelopen eeuw heeft de wereld veranderingen meegemaakt die niet te bevatten zijn. Telefoon, radio, televisie en internet versnelden de ontwikkelingen steeds meer. Het is bizar als je bedenkt hoe kort die periode van 100 jaar is in vergelijking met de totale tijd dat de moderne mens bestaat.
De hele wereld is met elkaar in contact gekomen en de uitwisseling van kennis en goederen was nog nooit zo makkelijk. Al deze veranderingen zijn in dusdanig tempo gebeurd dat onze evolutie dat nooit heeft kunnen bijbenen.
In onze genen hebben we nog steeds de drang om deel uit te maken van een groep en een gezamenlijk doel na te streven. Met z'n allen volledig oranje uitgedost langs de grachten om ons Nederlands Elftal binnen te halen. Even zijn er geen verschillen meer. Even staan 16 miljoen neuzen dezelfde kant op, precies zoals we 90% van de tijd van ons bestaan gedaan hebben met het groepje van 20 personen, op zoek naar voedsel.
Van grote invloed op kuddevorming zijn de media, die als geen ander weten in te spelen op de gevoelens van de mensen en dus ook op het gevoel van het verlangen naar onze kudde.
Als we als ondernemer ons meer bewust zouden zijn van onze beginselen, de tijd waar we nu in leven en durven te begrijpen waar we vandaan komen en wat ons doel is, kunnen ook wij gebruik maken van dit fenomeen. Neem bijvoorbeeld Apple die toch duidelijk een hele kudde fans achter zich heeft weten te scharen die zeer sterk blijft hangen aan het merk. En ook in de autowereld vind je prachtige voorbeelden van merken waarbij mensen daadwerkelijk deel uitmaken van een bepaalde “merkenkudde”.
Ga eens na hoe uw dienst of product kan bijdragen aan het gevoel van bij elkaar horen. Past uw manier van marketing voeren bij die behoefte, of richten we ons alleen op één enkel persoon?
Zouden we niet meer voordeel kunnen halen als we onze communicatie en marketing dusdanig afstemmen dat de ontvanger wordt bevredigd in zijn zoektocht naar zijn kudde?
Was 90% van de tijd dat de moderne mens bestaat de gemeenschappelijke factor voedsel, nu zijn we hard opzoek naar vervangende factoren. Maak daar gebruik van, want “je wint als je mensen bindt.”
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Piet84
Piet84
Meer dan 90% van de tijd dat de moderne mens bestaat, leefde hij in kleine groepen jagers/verzamelaars. Deze groepen telden doorgaans 20 tot 30 personen. Allemaal mensen met hetzelfde doel en dezelfde zorgen. In hoeverre maken we tegenwoordig nog deel uit van zo'n groep of zijn we onze kudde uit het oog verloren..?
De laatste 10% van de tijd dat de moderne mens bestaat is er ontzettend veel veranderd. Niet langer staan we 's ochtends op met als enige doel eten te zoeken. We konden onze horizon gaan verbreden. Groepen kwamen meer en meer met elkaar in contact en wisselden kennis en producten met elkaar uit en er ontstonden nieuwe groepen.
Vooral de afgelopen eeuw heeft de wereld veranderingen meegemaakt die niet te bevatten zijn. Telefoon, radio, televisie en internet versnelden de ontwikkelingen steeds meer. Het is bizar als je bedenkt hoe kort die periode van 100 jaar is in vergelijking met de totale tijd dat de moderne mens bestaat.
De hele wereld is met elkaar in contact gekomen en de uitwisseling van kennis en goederen was nog nooit zo makkelijk. Al deze veranderingen zijn in dusdanig tempo gebeurd dat onze evolutie dat nooit heeft kunnen bijbenen.
In onze genen hebben we nog steeds de drang om deel uit te maken van een groep en een gezamenlijk doel na te streven. Met z'n allen volledig oranje uitgedost langs de grachten om ons Nederlands Elftal binnen te halen. Even zijn er geen verschillen meer. Even staan 16 miljoen neuzen dezelfde kant op, precies zoals we 90% van de tijd van ons bestaan gedaan hebben met het groepje van 20 personen, op zoek naar voedsel.
Van grote invloed op kuddevorming zijn de media, die als geen ander weten in te spelen op de gevoelens van de mensen en dus ook op het gevoel van het verlangen naar onze kudde.
Als we als ondernemer ons meer bewust zouden zijn van onze beginselen, de tijd waar we nu in leven en durven te begrijpen waar we vandaan komen en wat ons doel is, kunnen ook wij gebruik maken van dit fenomeen. Neem bijvoorbeeld Apple die toch duidelijk een hele kudde fans achter zich heeft weten te scharen die zeer sterk blijft hangen aan het merk. En ook in de autowereld vind je prachtige voorbeelden van merken waarbij mensen daadwerkelijk deel uitmaken van een bepaalde “merkenkudde”.
Ga eens na hoe uw dienst of product kan bijdragen aan het gevoel van bij elkaar horen. Past uw manier van marketing voeren bij die behoefte, of richten we ons alleen op één enkel persoon?
Zouden we niet meer voordeel kunnen halen als we onze communicatie en marketing dusdanig afstemmen dat de ontvanger wordt bevredigd in zijn zoektocht naar zijn kudde?
Was 90% van de tijd dat de moderne mens bestaat de gemeenschappelijke factor voedsel, nu zijn we hard opzoek naar vervangende factoren. Maak daar gebruik van, want “je wint als je mensen bindt.”
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33410-wat-te-vinden-van-binden/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag