• 0

Vanuit eenmanszaak aandelen bv overnemen

Hallo,

Al een tijdje heb ik een eenmanszaak.

Nu ben ik met mensen in contact gekomen die al langer ondernemen en in verschillende bv's participeren.

Hun hebben sinds kort een nieuwe bv opgezet waarbij ik de mogelijkheid krijg om 50% van de aandelen over te nemen.

Dat is nu interessant omdat deze bv nog maar net gestart is. Vanuit mijn eenmanszaak ga ik daar ook bepaalde actoviteiten van inbrengen. Ik kan daar waarschijnlijk zo de aandelen mee kopen of krijg nog tegoed.

Hun hebben al veel ervaring binnen bv's maar voor mij is het nieuw.

Graag zou ik willen weten of er juridisch naar gekeken moet worden en wat dan belangrijke dingen zijn die ik zeker niet moet vergeten.

Ook wordt er, naast een oprichtingsakte, een managementovereenkomst gemaakt.

Maar tot waar zet je welke afspraken daarin?

Het is nog een vrij globale vraag maar door jullie reacties kan ik misschien specifieker zijn.

Bedankt!

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Meta,

Zoals altijd wanneer je zaken gaat doen met andere partijen leg je dingen zo goed mogelijk vast. Onderandere in de oprichtingsakte van een B.V., managementovereenkomsten en aandeelhoudersovereenkomsten. Onder andere wat gebeurt er met de naam van je huidige onderneming en wie bepaalt daar de waarde van? Wat als de samenwerking niet is wat partijen er van verwachten, hoe kun je dan op een goede wijze afscheid van elkaar nemen.

Niet alle afspraken zijn vooraf te maken. Maar het is wel goed te bedenken wat je nu precies "verkoopt" of overdraagt van jou eenmanszaak aan betreffende B.V.

Succes en ik informeer je graag verder.

Groeten,

Erwin van Erp

• 0

Hun hebben al veel ervaring binnen bv's maar voor mij is het nieuw.

Ja, dat is duidelijk.

Ik sluit mij aan bij de vorige spreker: laat je goed adviseren, althans als je eenmanszaak leuk loopt (en dus enige waarde vertegenwoordigt).

Overigens moet ik zeggen dat het mij niet duidelijk is waarom het interessant voor jou is om deel te nemen in deze pas opgerichte BV. Met andere woorden: wat is er mis met het doorgaan met je eenmanszaak...?

Is toch vaak een stuk eenvoudiger dan samenwerking te zoeken.

• 0

Even inlezen kan ook geen kwaad ;)

DGA Loon

Vennoot worden?

De juiste overeenkomsten

Van eenmanszaak naar BV (bevat wel nuttige info voor je)

Accountant nodig?

Zoek ook op HL op onderwerpen als holding BV en aandeelhoudersovereenkomst.

Als je dan nog vragen hebt, post ze.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar